Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Dve “ČAJNY“ boli už hotové

Ako čadčianski strojári z Tatrovky prišli o ilúzi

e

Keď sa hovorí o “motoroch“, určite si poviete, že k nim patrí muž. Tentokrát však na začiatku stálo malé chlapča. Už v piatich rokoch si obzeralo mláťačku, ako “fachčí“. A keď sa pokazila, ochotne pomáhalo opravárovi spojazdniť ju. Aspoň tým, že mu podávalo súčiastky. Keď mu otec priviezol bicykel z Nemecka (počas vojny na ňom ušiel z nútených prác), bol Ondrej Kyzek, lebo o ňom je reč, isto najšťastnejším chlapcom v osade U Hluška. Bodaj by nie, keď sa stal v tejto lokalite prvým majiteľom tohto dvojkolesového dopravného prostriedku. Pamätá si, že išlo o nemecký výrobok, mal šedú metalízu a bol pokreslený červenými páskami. Patril k najkrajším v osade, možno v celej Čadci. Jeho malý majiteľ si však vytrpel svoje, kým sa ho naučil “ukočírovať“. Samozrejme, najskôr si to odniesla jeho zadná časť tela. Keď už mu to ako-tak išlo, dokázal na ňom povoziť aj kamarátov. Neraz na ňom sedeli aj traja...

Skryť Vypnúť reklamu

Ťahalo ho

to k automobilom

Ondrej po skončení základnej školy nastúpil “študírovať“ do automobilovej školy v Podolínci pri Poprade. Rovnako ako teraz, aj vtedy sa realizovala takzvaná praktická výučba, a tak išiel do ČSAD Čadca zdokonaliť sa v zručnosti. Odborník z Vysokej školy dopravnej zo Žiliny, ktorý v tom čase pracoval v ČSAD ako výrobný námestník, si všimol šikovného chlapca. Navrhol, aby Ondrej pracoval pri vývoji automobilov v Tatre Kopřivnica. “Toho chlapca si zoberte,“ povedal. A oni neváhali. Rozhodujúci bol však aj súhlas otca, pretože Ondrej mal v tom čase len 16 rokov. Dostal sa medzi 240 Moravákov, ktorí pracovali vo vývojovom závode. V tom čase bol jediným Slovákom, ktorý tam pracoval.

V Kopřivnici začal navštevovať priemyslovku, potom musel narukovať. Cesty osudu boli spletité. Narukoval do Nitry, odtiaľ ho poslali do automobilovej školy v Prahe. Potom sa vrátil späť do Nitry, kde učil vo Vojenskom automobilovom učilišti pre výchovu dôstojníkov Československej armády. Potom si dokončil priemyslovku v Kysuckom Novom Meste – pobočke v Čadci.

Skryť Vypnúť reklamu

Človek, na ktorého

nedokáže zabudnúť

Takým bol istotne Jozef Najdek, ktorý učil na spomínanej priemyslovke. V roku 1968, keď sa hovorilo o federácii, navrhoval, aby sa na Slovensku vyrábali kompletné slovenské automobily so slovenskou značkou. Chcel ukázať, že Čadca niečo dokáže, že ľudia tu nemajú len zlaté ruky, ale aj rozum. Začali robiť všetko preto, aby sa sen premenil na skutočnosť. Najskôr rozoslali žiadosti na rôzne orgány. Argumentovali snahou vytvoriť vývojový závod pre malé motocykly a malé poľnohospodárske traktory. Gro úsilia však spočívalo v zhotovení ľahkého ľudového motorového vozidla. Otcom myšlienky bol Jozef Najdek, absolvent Vysokej školy technickej v Bratislave.

Myšlienka nebola zlá

Strojárske učilište v Čadci v tom čase chrlilo kvalitných odborníkov, ktorých z roka na rok pribúdalo. Napríklad, v roku 1962 ich opustilo lavice 40, za desať rokov vyšlo s výučným listom 400. Kvalitná základňa teda nechýbala. Riaditeľom školy bol v tom čase Július Ruman, s ktorým spolupracovali riaditeľ odborného učilišťa Pavol Slivka, neskoršie Alojz Kubica. Majstri odborného výcviku – Jozef Choluj, Štefan Hlava, Ján Škrobian, Ján Čambora, Štefan Bednár a bratia Stenchlákovci boli takisto veľkými nadšencami. Dobré technické obsadenie dávalo predpoklad kvalitnej výuky. Žiaci mali výborné technické vedomosti po stránke praktickej i teoretickej. Napríklad v súťaži o najlepšieho žiaka teoretických a praktických vedomostí, ktorú organizovali automobilky Mladá Boleslav, Tatra Kopřivnica, Zetor Brno, Karosa Vysoké Mýto či Pragovka v Prahe, sa odchovanci z Tatry (AVC) vždy umiestnili na prvých miestach.

Skryť Vypnúť reklamu

Od myšlienky k činom

Aby našli pochopenie u kompetentných zriadiť v Čadci fabriku na automobily, vytvorili najskôr motoklub Tatra, ktorému šéfoval Jozef Najdek. Zároveň začali vyvíjať veľkú motoristickú činnosť. Zamerali sa aj na školenia vodičov a ich skúšanie z teoretickej i praktickej časti. V sedemdesiatych rokoch na sídlisku v Čadci – V potoku zorganizovali medzinárodné preteky motokár. Zúčastnili sa ich pretekári z Poľska, Českej republiky i Slovenska. Prišlo až osemtisíc divákov. Neskôr začali s vývojom motokáry. Rozpracovali malú sériu motokár podľa noriem schválených československou asociáciou automobilového priemyslu. Ako v známej rozprávke s Jánom Werichom a pesničke o tom, ako jeden dělá to a jiný zas tohle, začala spolupráca v rámci celej čadčianskej Tatrovky - s nástrojárňou, strediskom stredných a generálnych opráv a ďalšími dielňami, kde k dielu všetci priložili svoju ruku. Vyrobili štyri komplet motokáry a osem podvozkov. Čadčianske motokáry mali aj svoj názov - ČAJNA.

Ako prichádzajú strojári o ilúzie

Prišli o ne aj tí čadčianski. Štátna plánovacia komisia neschválila žiadosť, pretože Čadca, respektíve celé Kysuce, boli vytypované ako zásobáreň pracovných síl pre Ostravsko. Žiadosť “nadšencov, no zároveň odborníkov“, zostala v šuflíku. Pán Kyzek s nostalgiou hovorí, že Čadca sa mohla už dávno dostať do povedomia výrobou ľudového slovenského vozidla. Žiaľ, nestalo sa. A tak keď sa v súčasnosti hovorí o zahraničnom výrobcovi KIA Hyundai, je mu smutno pri srdci. Keby, keby, keby....

Pán Kyzek túto reportáž venuje svojmu učiteľovi Jozefovi Najdekovi, ktorý žiaľ už dnes nie je medzi nami. Človeku, ktorý venoval kus svojho života motorizmu na Kysuciach. Iveta Hažíková

Foto: (archív O. Kyzeka)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 31 502
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 922
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 887
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 10 781
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 164
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 977
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 869
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 533
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 301
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 071
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

V Kysuckom Novom Meste majú unikátny adventný veniec

Ide pravdepodobne o najväčší adventný veniec v Žilinskom kraji. Jeho výška je až 3,5 metra. Na jeho výzdobe pracovalo osem ľudí počas niekoľkých týždňov.

Originálny adventný veniec v Kysuckom Novom Meste
YOUNG BOOD

Hudobníčka Blanch sľubuje nový projekt: Bude dynamickejší, odvážnejší aj temnejší

Čadčianka Bianca Macková sa ako Blanch za štyri roky dostala z čadčianskeho kultúráku do rádiových štúdií. Tento rok mala vystupovať na Pohode, kde sa na line-upe vyskytli mená ako Thome York, či Glass Animals.

Blanch

Na horných Kysuciach rekonštruujú mosty, boli v havarijnom stave

Opravy objektov, na ktorých sa podpísal zub času a boli už v katastrofálnom stave, vítajú aj starostovia dotknutých obcí.

Makov.

Bývalá učiteľka sa snaží priniesť ľuďom troška radosti do života. Denne rozposiela okolo 150 sms správ

Už od marca je v "domácom väzení", napriek tomu smútok nemá šancu stať sa jej trvalým spoločníkom.

Svoje postoje k životu a vyznania preniesla do svojich básní, ktoré začala tvoriť asi pred tridsiatimi rokmi. Po odchode na zaslúžený odpočinok v roku 2015 sa písaniu venuje naplno. K poézii pridala aj prózu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 20.14 - doplnené o vyjadrenie Arriva Nitra

Nitra vybrala nového dopravcu, Arriva v súťaži neuspela

Dvaja neúspešní účastníci súťaže môžu podať námietky.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

Nad Pribylinou zhorela drevenica

Drevenica zhorela do tla.

Maľbu na trnavskom paneláku za tisíce eur autor prerobí, ľuďom sa nepáči

Mala vyžarovať pozitívnu energiu, ľudia zo sídliska ju však prijali veľmi rozpačito.

Už ste čítali?