Aj na Slovensku rastú obchodné a nákupné centrá ako huby po daždi. S tým sú spojené aj riziká pre nás – spotrebiteľov.
Markety totiž, ako živý organizmus, majú svoju filozofiu. A jej cieľom je predovšetkým zákazník a jeho peňaženka. Aj preto by si mal človek dobre spočítať, čo a za koľko v nich hodlá nakupovať. Nákupné centrá sa namiesto prírody stávajú cieľom sobotňajších a nedeľných výletov celej rodiny. Kým sa však dopracujeme k regálom s potrebným chlebom, čaká na nás počas púte medzi tovarom množstvo lákadiel a najmä zliav. Ak je filozofia účinná, isto do košíka niečo hodíme. A peniaze, ktoré sme ušetrili, určite v peňaženke nenecháme. Dobrý pocit zo super kšeftu nás prinúti za ne kúpiť niečo ďalšie. Ak si aj zapamätáte, kde sa ten ktorý sortiment nachádza a v prípade potreby sa vypravíte priamo k nemu, za čas vám viacerými návštevami získaná orientácia nemusí byť na nič. Filozofia totiž káže, raz za čas urobiť reorganizáciu oddelení, aby ste sa k chlebu opäť nedostali tak ľahko a bez „akciových“ nástrah . A aby ste opäť cestou k nemu nahádzali do košíka i to, čo až tak veľmi nepotrebujete.
Nuž, doba si žiada svoje. Aj marketovú kultúru a pútnické miesta konzumu. Nakúpime v nich pohodlne, pod jednou strechou a najmä veľa. Na našich peniazoch už záleží toľkým spoločnostiam, hlási sa o ne toľko opatrovníkov. Aj o pár korún sa dokážu postarať pokladnice obchodníkov. Iveta Hažíková