žnom objekte
Čadca, Žilina – „Ešte v tomto roku tunel otvoríme a dáme do užívania verejnosti,„ informoval Kysucké noviny manažér projektu tunela v Čadci – Horelici Ing. Peter Máša z akciovej spoločnosti Váhostav-SK. Ako ďalej
uviedol, v súčasnosti je stavba realizovaná ako preložka cesty I/11,ale výhľadovo je projekt spracovaný ako pravý pás diaľnice D3. Tunel Horelica je dlhodobo obojsmerný, a preto je venovaná veľká pozornosť bezpečnosti dopravy. Je komfortne vybavený a väčšieho profilu. Osvetlenie, úprava povrchu tunela, farba vozovky bude budúcemu užívateľovi umožňovať jazdu v najlepších podmienkach, pohodlí a bezpečí. „Čo je dôležité, stavebné a technologické riešenie tunela vyhovuje požiadavkám európskych pravidiel bezpečnosti. Medzi základné zásady patrí okamžite vodičov-motoristov informovať o nebezpečí, rýchly zásah prvej pomoci, poskytnúť vodičom možnosť úniku. Veľkosť profilu tunela musí umožniť jednoduchý a okamžitý vstup záchranárov, najmä hasičského zboru,„ hovorí Peter Máša. Tunel je dlhý 600 metrov a má šírku 12 metrov. Vozovka je široká medzi obrubníkmi 9 metrov. Výška klenby od vozovky je 7 metrov. V tuneli je betónová vozovka v hrúbke 260mm, v pozdĺžnom smere je ukončený krátkymi 15 metrovými časťami portálov s betónovými „goliermi.„ Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie sa buduje 405 metrov dlhá úniková chodba o šírke 3,3 metra pre prípadný príchod osobného záchranného automobilu. Technológia tunela sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe. Zrealizovaná je aj elektropožiarna signalizácia, SOS kabíny s telefónmi. Zabudovaný je tiež kamerovací systém, informačný systém diaľnic a požiarny vodovod. „Všetky technologické zariadenia sú napájané na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie. Sú ovládané automaticky, centrálnym riadiacim systémom. Prevádzku tunela Horelica budú kontrolovať dvaja operátori v obslužnom objekte na ploche pred portálom. Tam bude aj operátorské stanovisko. Chcel by som ešte dodať, že stavebná a technologická časť tunela Horelica je riešená na štandardnej európskej úrovni. Prevádzkový systém a ostatné zariadenia sú zárukou vyššej bezpečnosti osôb podľa najnovších smerníc pre prevádzku tunelov prevzatých z krajín Európskej únie,„ uzavrel Peter Máša.
Vladimír Kollár