Kysucký tenor na celosvetových scénach
Kysucké Nové Mesto – Na Kysuciach vyrástlo a tvorilo množstvo umelcov v rôznych oblastiach. Tento prekrásny kút severného Slovenska bol a stále je inšpiratívnym pre začínajúcich či skúsenejších umelcov. Občania tohto regiónu ani nevedia, kto všetko je úzko spätý s Kysučanmi. Určite medzi nich patrí aj rodák z Kysuckého Nového Mesta Pavol Bršlík.
Narodil sa 28. septembra 1979. Základné hudobné vzdelanie získal tento výrazný talent tenorového odboru v metropole dolných Kysúc. Spev začal študovať na žilinskom konzervatóriu u Františka Livoru. V súčasnosti je poslucháčom 5. ročníka v triede Emílie Sadloňovej. Už ako 17 – ročný zaujal odbornú verejnosť, keď získal tretie miesto v I. kategórii na 14. ročníku Medzinárodnej speváckej súťaže Mikuláša Schneidra-Trnavského. Najväčšie úspechy dosiahol v roku 2000. V marci obsadil druhé miesto na súťaži študentov slovenských konzervatórií v Žiline, v máji zvíťazil na 16. ročníku medzinárodnej súťaže v Mikuláša Schneidra- Trnavského, odkiaľ si odniesol aj cenu kanadsko – slovenského hudobného fondu. Výpočet jeho ocenení je naozaj bohatý. Spolupracuje s tými najznámejšími opernými scénami na celom svete. Pred Vianocami v uplynulom roku ho navštívila celá rodina v Berlíne, kde momentálne pracovne pôsobí. Jeho rodičia vytvorili v berlínskom byte svojho syna tú pravú vianočnú atmosféru. Spomienky ostanú, veď tráviť Vianoce v zahraničí sa nepodarí každý rok. Podľa vyjadrenia otca sú Vianoce v Berlíne tichšie, nepočuť takmer nijaké výbuchy petárd. Životná úroveň je vyššia, podpora v nezamestnanosti, ako sa podarilo „hlave rodiny„ zistiť, je 700 EUR. Pavlovi mladšiemu sme položili pár otázok, na ktoré aj keď vzdialený od domova ochotne odpovedal.
Kedy si bol naposledy doma, kde si účinkoval a aké to boli úlohy?
Naposledy to bolo v roku 2002. Vtedy som vystupoval v Považskej Bystrici v kostole na pozvanie. Odvtedy som účinkoval len v zahraničí. Od septembra 2002 do júna 2003 som študoval vo francúzskom meste Marseille. Podarilo sa mi potom úspešne absolvovať konkurz v Berlíne. V tomto meste ma aj angažovali. Dostal som zmluvu na dva roky. Pôsobím ako sólista v známej Stadtoper, zmluva mi končí v roku 2005. Z úloh, ktoré som spieval, spomeniem postavu Feranda od Mozarta, v Paríži som vystupoval priamo v Champs – Élysées v oratóiu Eliáš, ktoré dirigoval svetoznámy Kurt Masur. Spomeniem ešte postavu Fentona v opere Falstaf, stvárnil som aj postavu Stenemana v opere Blúdiaci Holanďan v Teatro Real v Madride. Pochopiteľne, že na svojej domovskej scéne v Berlíne som stvárnil množstvo pozoruhodných postáv. Chcem ešte uviesť, že v každom štáte, v ktorom vystupujem, svoju opernú postavu spievam v domácom jazyku toho štátu, kde sa opera či moje vystúpenie uskutočňuje..
Cudzie jazyky ti nerobia problémy...
Nie je to jednoduché, ale ovládam jazyk nemecký, hravo sa dorozumiem po taliansky, problémy mi nerobí ani jazyk francúzsky. Pôsobenie v Madride a Montreale ma „prinútilo„ zaoberať sa jazykom španielskym a anglickým.
Čo ďalej? Kde možno počuť kysuckého „tenora„ Paľa Bršlíka?
Už teraz viem, že od januára do marca budem „lietať„ medzi Talianskom a Nemeckom. Teším sa na vystúpenie v jednom z najväčších svetových festivalov v anglickom Glyndebourne v Londýne. Som obsadený do úlohy Tamina a Glagolskej omše od Leoša Janáčka (spievať budem v anglickom jazyku). Črtá sa mi aj Japonsko, uvidíme, či sa táto ponuka zrealizuje.
Čo Kysuce a priatelia?
Voľného času mám veľmi málo. Verím, že sa mi podarí aspoň týždeň stráviť v rodných Kysuciach. Ak dovolíte, chcel by som zaželať pevné zdravie mojej rodine a všetkým priateľom a známym šťastie a vieru vo vlastné sily. Viac nepoviem, lebo verím, že ostatné príde...
Pripravil: Vladimír Kollár