eniu objemu dopravy a všetko naznačuje, že tento vývoj bude v budúcnosti pokračovať. Súbežne s týmto sa bude zvyšovať aj riziko vzniku dopravných nehôd. Dopravné nehody prinášajú ľuďom mnoho utrpenia a spôsobujú veľké ekonomické škody. Tomuto vývoju môžeme čeliť bezpečnejšou konštrukciou motorových vozidiel, kvalitnou cestnou sieťou prispôsobenou najnovším dopravným potrebám, čo si vyžaduje nemalé finančné náklady a výchovou vodičov, chodcov, cyklistov a iných účastníkov cestnej premávky.
Pravidelne v jesennom období evidujeme dopravné nehody s vážnymi následkami na ľudských životoch a zdraví, čo je ovplyvnené aj zníženou viditeľnosťou. V noci sa účinnosť ľudského zraku znižuje na dvadsatinu svojej dennej miery. Zvlášť vysoké nároky na oči sú kladené počas súmraku a za zlého počasia. Častým dôsledkom toho je slabá koncentrácia a chybné videnie. Preto nie je prekvapením, že vo vzťahu k objemu dopravy dochádza za zníženej viditeľnosti k závažnejším dopravným nehodám, predovšetkým pri zrážke motorového vozidla s chodcom alebo cyklistom. Rovnako dôležité ako vidieť je aj byť videný. Preto vodiči nezabúdajte na povinnosť jazdiť s rozsvietenými svetlami (od 15. 10. do 15. 3.), samozrejmosťou by malo byť osvetlenie a výbava bicykla – svetlomet svietiaci dopredu bielym svetlom, svietidlo so zadným obrysovým svetlom červenej farby svietiacim trvale alebo prerušovane, zadným odrazovým sklom červenej farby, najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby na každej strane kolesa a odrazovými sklami oranžovej farby na oboch stranách pedálov. Pri chodcoch je veľmi vhodné, ak na odeve, prípadne na obuvi alebo doplnkoch sú nášivky z reflexného materiálu, ktorý odráža svetlo, a tak za zníženej viditeľnosti včas upozorňuje vodičov motorových vozidiel na náš pohyb po komunikácii.
V zimnom období sa k nepriaznivej situácii pridáva aj zhoršený stav povrchu vozovky (poľadovica, snehová vrstva,...), pričom často zabúdame na jednu zo základných povinností účastníka cestnej premávky, ktorými sú nielen vodiči motorových vozidiel, ale aj chodci, cyklisti a iné osoby zúčastňujúce sa na cestnej premávke, a to: „Správať sa disciplinovane a ohľaduplne, aby sme neohrozili bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, pritom sme povinní prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému a dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke a svojim schopnostiam„ - §3 ods. 2 písm. a) zákona NR SR č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov.
Chodci a cyklisti sú pri zrážke s motorovým vozidlom oveľa viac ohrození ako osádka vozidla, ktorú chráni jeho konštrukcia. O to viac by mali dbať na svoju bezpečnosť. Chodec je povinný používať chodník, kde chodník nie je, chodí sa po ľavej krajnici, alebo pri ľavom okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba. Chodec nesmie prekonávať zábradlie, ani iné zábrany, cez vozovku prechádza kolmo na jej os a pred vstupom na vozovku sa musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. Názor, že chodec je na priechode „absolútnym pánom„, je nesprávny a nebezpečný. Uvedomte si, že každé vozidlo na zastavenie, vrátane reakcie vodiča, potrebuje určitý čas a prejde nemalú vzdialenosť, ktorá je tým väčšia, čím je väčšia rýchlosť vozidla. Cyklisti musia jazdiť pri pravom okraji vozovky jednotlivo za sebou, nesmie sa jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť počas jazdy druhý bicykel, ručný vozík, psa a iné zviera a voziť predmety. Pri jazde musí mať nohy na šliapadlách, na jednomiestnom bicykli nie je dovolené jazdiť dvom osobám. Zvlášť nebezpečná je jazda na bicykli v zime, keď je vozovka šmykľavá a zúžená nakopeným snehom. Skutočne si zvážte, či jazda v týchto podmienkach stojí za to riziko.
Žilinský kraj sa v počte dopravných nehôd dlhodobo umiestňuje na treťom mieste za Bratislavským a Košickým krajom. Za deväť mesiacov roka 2003 sme zaevidovali celkom 5710 dopravných nehôd, čo je o 716 viac ako za rovnaké obdobie r. 2002. Pri týchto nehodách bolo 70 (+2) osôb usmrtených, 246 (+14) osôb ťažko zranených a 1011 (+271) osôb utrpelo ľahké zranenia. Celková hmotná škoda bola odhadnutá na 310,13 miliónov Sk (+58,13 mil. Sk). Vodiči motorových vozidiel zavinili 5025 nehôd, chodci 112 a vodiči nemotorových vozidiel 130 nehôd, pričom však zo 70 usmrtených osôb bolo 14 chodcov a 11 cyklistov. Bilancia dopravnej nehodovosti v októbri je rovnako smutná. Podľa neoficiálnej štatistiky za 28 dní októbra 2003 sme zaevidovali 552 nehôd, pri ktorých bolo 14 osôb usmrtených, z toho 7 chodcov a 2 cyklisti, 18 osôb ťažko a 111 ľahko zranených.
kpt. Ing. Veronika Hoštáková
Foto: (ar)