edstavuje rodičov s deťmi žijúcich v spoločnej domácnosti. Rodina ako systém s množstvom vzťahov je v našej spoločnosti považovaná za základnú spoločenskú skupinu, ktorá plní niekoľko funkcií (biologicko-reprodukčná, ekonomická, výchovná, emocionálna, socializačná, ochranná, rekreačná).
Pre plnenie svojich funkcií rodina potrebuje mať vytvorené určité rámcové legislatívne, ekonomické, sociálne a kultúrne podmienky. Za predpokladu ich vytvorenia je rodina schopná uplatniť svoju zodpovednosť za budúcnosť všetkých svojich členov, najmä detí. Centrom rodiny by malo byť dieťa. Dôležité je, či si rodina plní svoje funkcie a na akej úrovni.
Táto otázka a názory mladých ľudí zaujala aj mňa pri výbere mojej diplomovej práce „Rodina, jej funkcie a ich uplatnenie pri výchove adolescentov„. Rozhodla som sa uskutočniť výskum v Gymnáziu J.M.Hurbana v Čadci. Predmetom výskumu boli žiaci druhého (sexta) osemročného gymnázia. Hlavným cieľom výskumu bolo zistiť uplatnenie jednotlivých funkcií vo výchove z pohľadu adolescentov :
- zistiť, ako a koľko času venujú rodičia svojim deťom
- cieľom výskumu bolo tiež objasniť postoje mladých ľudí k faktu, že život v rodine a predovšetkým rodičia sú kľúčovým činiteľom pri formovaní vzťahu ich detí k fajčeniu, alkoholu a drogám
- tiež ma zaujímali názory adolescentov na súčasnú finančnú situáciu, v ktorej sa ich rodina nachádza.
So súhlasom riaditeľky Gymnázia J. M. Hurbana v Čadci RNDr. Anny Čerchlovej a spolupráce výchovnej poradkyne vyplnilo dotazník sto respondentov. Výsledky výskumu boli viac ako uspokojivé, z čoho možno konštatovať, že uvedená škola na profesionálnej úrovni zabezpečuje vzdelávanie, ale aj výchovu svojich študentov.
Nemožno však nespomenúť ani rodiny, z ktorých terajší tretiaci pochádzajú. Rodiny plnia svoje funkcie a ich rodičia zodpovedne plnia svoje rodičovské roly.
Najvhodnejším typom výchovy je výchova demokratická, v ktorej je primerane zastúpená láska s prísnosťou, sloboda dieťaťa s jeho povinnosťami, plnenie ktorých rodič pravidelne kontroluje. Neskôr so svojimi povinnosťami a zodpovednosťou nastupuje škola.
Výskumom sa potvrdilo, že sto sledovaných rodín a Gymnázium J.M.Hurbana v Čadci sú správnym základom pri výchove mladej generácie na Kysuciach.
P.S. Osobitne chcem poďakovať riaditeľke Gymnázia J. M. Hurbana v Čadci RNDr. Anke Čerchlovej, ktorá mi umožnila v škole výskum uskutočniť a získať tak vzácne informácie nielen pre mňa, ale i pre Pedagogickú fakultu Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.
Mgr. Anna Janíková