ýroby komponentov pre automobilový priemysel a tiež pre stavebné a poľnohospodárske stroje. Svoju produkciu (až 98%) umiestňuje na zahraničných trhoch všetkých kontinentov okrem Austrálie. Najvýznamnejšími odberateľmi sú Tatra Kopřivnice, ZF Passau, PSA Group Peugeot, Citroën, Volkswagen, Mahindra India, Renault, Karsan Turecko, ZFI Chicago, ZFI Gainesville a ďalšie vo svete známe firmy. „Náš podnikateľský zámer bol mierne modifikovaný v oblasti výnosov, lebo v prvých mesiacoch plnenia tohto plánu pre rok 2003 došlo k „nedohode„ našej firmy s odberateľom v Turecku. Táto skutočnosť mala za následok výpadok časti výroby v objeme 30 miliónov korún. Pochopiteľne, že sa to odzrkadlilo aj na finančnej situácií AVC, a.s. Čadca. Na druhej strane to však pri objeme 850 miliónov korún v tomto roku z dlhodobého hľadiska nemôže spôsobiť problémy,„ povedal pre Kysucké noviny Ing. Marián Franek, člen dozornej rady AVC, a.s. Ako ďalej uviedol, v súčasnej dobe rokujú s dvoma významnými zákazníkmi – spoločnosťami Bosch a Volvo. Išlo by o 250 až 300 milión korún výroby ročne. Firma Bosch poslala rozhodnutie, v ktorom sa hovorí, že začala delimitovať časť svojej výroby do AVC. Stane sa tak od 1.januára 2004. Ide o vysoko sofstikovanú prácu, zameranú na intenzifikáciu výrobného programu, čo sa zhoduje s filozofiou a stratégiou spoločnosti AVC. „Ak by sa tieto zmeny uskutočnili, došlo by k naplneniu výroby na 100 percent,„ doplnil Marián Franek. Podľa jeho vyjadrenia súčasná slovenská pracovno-právna legislatíva neumožňuje flexibilne reagovať na odbytové krízy, ktoré vo svete vznikli a v nemalej miere ovplyvnili export („dvojičky„ v USA, vojna v Iraku). Z týchto dôvodov sú aj v ich spoločnosti nútení vytvárať si priestor na zníženie mzdových nákladov. To však neznamená, že každé hromadné prepúšťanie bude aj v plnom rozsahu uplatnené. AVC, a.s. Čadca aj po problémoch neustúpila zo svojich pozícií na svetovom trhu. „Svetový trh pozorne sledujeme a registrujeme, že dochádza k „oživovaniu„ predaja áut a následnému rastu požiadaviek odberateľov voči našej spoločnosti,„ dodal člen dozornej rady akciovej spoločnosti automobilovej výroby AVC Čadca, Ing. Marián Franek. Vladimír Kollár