Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

„Južná tangenta je ďaleko reálnejšia ako severná“

Žilina, Čadca – V utorok 22. apríla sa uskutočnilo

v priestoroch redakcie Žilinských novín stretnutie so šéfredaktormi novín Nový Život Turca, Naša Orava, Kysucké noviny, Žilinské, Rajecké a Bytčianske noviny s ministrom hospodárstva Ing. Róbertom Nemcsicsom.

Hovorilo sa o problémoch, ktoré regióny majú a aká je vlastne predstava ministerstva o prípadnej pomoci týmto kútom Slovenska. Nás zaujímalo, ako je to s dostavbou diaľnice tzv. severného ťahu. „Ja som za výstavbu diaľnic na Slovensku. „Ostrý„ boj, ktorý vzniká medzi zástancami severného ťahu a južného, je zbytočný. Problém však je s financovaním výstavby diaľnic. Vláda prijala koncepciu výstavby a severná tangenta je schválená a nikto o nej nepochybuje. Prišli sme však s koncepciou (strana ANO), že veľmi rýchlo sa treba zaoberať prepojením východu so západom. Keď si zoberiete potenciál po Žilinu a to je zaujímavé nám ukazuje, že pracovný trh v tomto regióne Považia bude vyčerpaný a bude ho odčerpávať najmä okolie Bratislavy, Trnavy, niekde až po Piešťany. Nie je tu tak kritická situácia ako je to v prípade stredného Slovenska. Investori nám v súčasnosti dávajú jasnú požiadavku, že chcú investovať smerom na stred a východ Slovenska. Prioritou preto je dobudovať diaľnicu medzi východom a západom. Vychádza nám, že južná tangenta je ďaleko reálnejšia, schodnejšia z pohľadu času ako severná. Svetlým príkladom je doterajšie budovanie diaľnice smerom na sever. Pri predstave, že potrebujeme urobiť dvadsaťdva tunelov, aby sme urobili prepojenie východu so západom, musíme brať do úvahy budovanie tunela Branisko. Ako dlho trval a aké boli prognózy, finančné a časové. Nikto mi potom nemôže istým spôsobom brániť v tom, že som pesimistom v termínoch dokončenia.

Skryť Vypnúť reklamu

(Dokončenie na 2. strane)

(Dokončenie z 1. strany)

Ak hovoríme o horizonte 6 – 7 rokov, prepojenia východu so západom cez severnú tangentu je to nereálne,„ povedal Róbert Nemcsics. Prepojenie potrebujeme. To vieme. Podľa ministra bude mesiac máj kľúčovým, kedy by mala vláda dať deklaratívne vyhlásenie, že je ochotná spojiť východ so západom akoukoľvek variantou, ale do roku 2007 – 2008. Investori sa hlásia a treba tento boom využiť. Majú podmienku. Musí byť vybudované dopravné prepojenie. O dobudovaní severnej vetvy sa hovorí už dlhšie, boli jasne stanovené termíny, ale ukazuje sa, že prednosť dostane niečo iné... „Problémom predchádzajúcich vlád bolo, že počítali s tým, že dobudovanie diaľničných infraštruktúr urobia z rozpočtu. Dnes, v podmienkach, aké sú v Európe, je nereálne, povedal by som neprípustné. Je toľko zdrojov na financovanie infraštruktúry, že z nášho, ktorý je „podvyživený„ to nejde, keď poviem otvorene, že je to nezmysel. My dnes hovoríme, áno, bude sa pokračovať z rozpočtu výstavby severnej tangenty, ak sa vláda zaviaže vybudovať prepojenie medzi východom a západom už do spomínaných rokov 2007 – 2008, čo je z pohľadu investorov kľúčové. Vláda musí determinovať prístup k budovaniu trasy a aj financovanie. Dnes sú v Európe minimálne tri až štyri finančné skupiny, ktoré sú ochotné ihneď financovať južný ťah. To je 25 miliárd slovenských korún. V severnom ťahu hovoríme o 75 miliardách korún. Podotýkam, že v súčasných cenách. Pri severnom ťahu ešte predpokladáme, že 22 kilometrov tunelov bude z pohľadu geologického „v suchom stave.„ Čo je, a to si treba otvorene priznať, nereálne. Napríklad v prípade Strečna si neviem predstaviť budovanie tunelu v tých ťažkých geologických podmienkach, aké sú za obdobie troch rokov. Opakujem, že ako minister hospodárstva akceptujem historické rozhodnutie vlády, že je tu stavebná pripravenosť taká, aká je. Pre našu krajinu je však nereálne, aby sme čakali, kedy severnú tangentu dobudujeme. Treba si uvedomiť, že to nebude otázka piatich alebo siedmich rokov. Hovorme otvorene o dvadsaťročnici. Toto nechce nikto povedať a ani počuť. Ak máme hovoriť o reálnom variante, tak to je variant južný,„ povedal minister hospodárstva. Minister informoval zúčastnených novinárov aj o ďalšom orientovaní a určitej vízii vlády o regiónoch Kysúc, Oravy a Liptova. Zjednodušene povedané, tieto regióny sa majú zamerať na turistický a cestovný ruch. Tam, kde nejaké závody zanikli, vláda predsa nepostaví druhé. Pomôcť musí VÚC, prípadne súkromný sektor. Ľudia z týchto regiónov budú za prácou dochádzať. Či už do Bratislavy (Volkswagen) alebo do Peugeotu (Trnava). Či ich však zamestnajú, to je už iná otázka. Uvidíme, aké možnosti zamestnať sa budú mať obyvatelia severného Slovenska po vstupe do EÚ. Treba len veriť a dúfať, že lepšie ako doteraz.

Skryť Vypnúť reklamu

Vladimír Kollár

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 029
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 951
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 862
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 145
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 698
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 612
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 466
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 365
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 363
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 222
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Kristián Michalec.

Ľudia by mali regenerovať. Zájsť do wellnessu, sauny, na masáž, venovať sa športom, pri ktorých pracuje celé telo.

14 h
Aj takúto podobu mali svadby v Krásne nad Kysucou. Pri novomanželoch primátor mesta Jozef Grapa.

Covid neúprosne zasiahol do života ľudí. Svedčia o tom aj štatistiky. Tie za vlaňajší rok nepotešili ani kysuckých starostov a primátorov.

15 h
Po pozitívnom výsledku musí ostať v karanténe celá domácnosť.

Pri pozitívnom výsledku testu jedného člena domácnosti musia v karanténe zostať všetci jej členovia, aj keď boli pri aktuálne prebiehajúcom testovaní negatívni.

17 h
Pavol Praženec z Čadce sa polícii vyhýba

Čadčan je obvinený z prečinu zanedbania povinnej výživy.

18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

13 h

Miera pozitívnych testov v krajskom meste dosiahla 1,15 percenta.

17 h

Policajti prosia verejnosť o pomoc.

24. jan

Už ste čítali?