ovanie Združenia miest a obcí Kysúc. Hlavnou témou boli prenesené kompetencie zo štátu na obce a mestá. V úvode starostovia konštatovali, že sa naďalej množia vecné pripomienky obcí a miest na nedostatky vo financovaní škôl a školských zariadení a nedodržiavanie platných zákonov SR pri ich financovaní, ktorých zriaďovateľská kompetencia prešla na obce.
Dodnes nie sú prerokované rozpory v delimitačných protokoloch, nik neprejavil záujem zo strany štátu rokovať vo veci odstránenia rozporov, alebo nájsť spoločnú cestu k podpísaniu delimitačných protokolov. Je zarážajúce, že nie sú vlastnícky vysporiadané pozemky, stavby, čo prenáša nápor na rozpočty škôl a školských zariadení, nie sú dokončené revízie a plán údržby. Napriek uvedeným vážnym problémom a nedostatkom vo financovaní prenesených kompetencií zabezpečujú zatiaľ obce prevádzku škôl a školských zariadení bez vážnejšej kritiky zo strany občanov a rodičov i v podmienkach našich Kysúc. Starostovia kriticky poukázali, že nevyfinancovanie výkonu prevádzky škôl, na ktoré stále obce upozorňujú, môžu postupne destabilizovať celý chod obcí a ich ekonomické činnosti. „Mestá a obce budú zabezpečovať prenesené kompetencie dovtedy, dokedy budú postačovať štátom garantované finančné zdroje, potom sa obmedzí vyučovanie a prerušíme vykonávanie správnej agendy, prípadne podľa jej dôležitosti ju budeme vykonávať v minimálnom rozsahu,„ hovorí sa vo vyhlásení Rady ZMO Kysúc. Združenie miest a obcí Kysúc vecne prerokovalo metodický pokyn MF SR a MŠ SR, ktorým sa určuje postup a podmienky na poskytovanie dotácie na kapitálové výdavky pre obce na úseku školstva v roku 2003. Starostovia a primátori prijali postup, aby sa odstráňoval najmä havarijný stav, dokončovali sa rozostavané stavby a postupne sa spracovala ucelená metodika a pravidlá na odstraňovanie závad na jednotlivých školách a školských zariadeniach. Obce iba v minimálnom rozsahu potrebujú pre chod 150 mil. korún na základný hygienicko-prevádzkový režim v tomto roku. Ďalej v kompetenciách v oblasti školstva prerokovali starostovia postup, aby k 1.júlu 2003 si práce a mzdy, teda mzdovú agendu, spracovávali školy a školské zariadenia a obce sami. Starostovia potom prerokovali problém riešenia strediska služieb, s jeho ďalším smerovaním a prácou sa budú komplexne zaoberať na ďalšom zasadnutí. Hovorilo sa aj o poistení žiakov, ktoré v tomto roku už nie je zabezpečené, dohodovacie konanie na fixné náklady a postup v rozporovom konaní. Prítomní starostovia museli konštatovať, že nik nemá záujem riešiť pripomienky vznesené v delimitačných protokoloch, dodnes vzniká deficit v platení opatrovateliek, chýbajú reálne financie na vykrytie miezd v jednotlivých obciach. Mestám neboli transférom poslané peniaze na zabezpečenie kompetencií na úseku sociálnom, na úseku stavebnom, pozemných komunikácií a s obavou očakávajú i kompetenciu v oblasti vyvlastňovania, ktorá prechádza na obce a mestá od 1. apríla 2003. Združenie miest a obcí Kysúc sa tiež zaoberalo problémami, ktoré vznikajú u záškolákov. Obce musia zabezpečovať vyplatenie rodinných prídavkov pre rozvrátené rodiny a deti, ktoré nechodia do školy, čo zvyšuje náročnosť na administratívu, ale i personálne obsadenie jednotlivých obcí a miest. Rokovalo sa aj o možnostiach realizovania zamestnania verejnoprospešných služieb, ktoré využijú obce a mestá od tohto mesiaca, rozobrali projekt internetizácie miest a obcí na internete a proces transformácie SeVak š.p. na Obecnú akciovú spoločnosť.
Rada ZMO Kysúc