komora v Žiline, Slovenská živnostenská komora, Združenie podnikateľov Slovenska - Severné Slovensko (Liptov, Orava, Turiec, Považie, Kysuce) vydali spoločnú deklaráciu k prioritám výstavby európskej diaľničnej siete v SR. Ako informoval Kysucké noviny riaditeľ SOPK Ján Mišura v „Aktulizácii nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest„ sa opäť odkladá dokončenie európskych diaľnic, ktoré prechádzajú cez územie SR (E 75 a E 50). „Nový projekt schválený 21. februára 2001zakonzervoval už začaté stavby európskych diaľnic a ich pokračovanie výstavby odložil až na rok 2003. Už v rokoch 2000 – 2002 sme nesúhlasili a upozorňovali ministerstvá, predsedu vlády, že projekt je antieurópsky. Teraz máme v rukách aktualizáciu, ktorú predkladá Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, kde sa znovu odkladá pokračovanie vo výstavbe, a to na rok 2005. Odkladá sa aj ukončenie už rozostavaného úseku od roku 1998 Ladce - Sverepec na rok 2006. To, čo platilo na rok 2003, už neplatí. Pýtam sa! Je to rozumné a ekonomické? Odkladá sa začatie výstavby diaľničného tunela do Martina v smere na Ružomberok na E50, ktorá začína v Paríži a pokračuje cez Norimberk, Prahu, Brno, Zlínsko, Púchov, v smere na Košice, Kyjev. „Aktualizácia„ ignoruje podpísanú medzinárodnú dohodu medzi SR a Poľskom o prepojení Bratislavy s Varšavou cez Čadcu, Katowice do konca roku 2005. Je to kilometrovo najkratšia trasa medzi hlavnými mestami SR a Poľska, medzi Bratislavou a Varšavou a aj medzi Bratislavou a Krakowom. Okamžite spojí, obslúži päť najpriemyselnejších krajov, vojvodstiev,„ povedal Ján Mišura. Predkladatelia deklarácie žiadajú pri nedostatku financií v štátnom rozpočte prioritne financovať európske cestné ťahy E 75 a E50. Podľa nich je treba prioritne financovať tieto diaľnice od západných a severozápadných hraníc SR – logicky, rozvážne a rozumne od štátov EÚ postupne k Ukrajine po trase E 50, a nie od polovice SR k Ukrajine. „Po zvážení ekonomických argumentov považujeme za dôležité, aby ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií prioritne financovalo diaľnice za Považskou Bystricou od Vrtižera v smere na Čadcu, Poľsko – E 75 a v smere na Martin – Ružomberok-Poprad-Prešov-Košice. Nesúhlasíme s tým, že sa odďaľuje výstavba otváraním diskusie o nových variantoch už raz zamietnutých! Opäť sa pýtam, či je rozvážne, zodpovedné, aby financie z EÚ, ktoré sú určené na diaľnice, sa presúvali na výstavbu vnútroslovenských ciest mimo európskych? Považujeme to za nesystémové, nekonzistentné a neodborné presadzovanie primitívneho regionalizmu v regionálnej a medzinárodnej dopravnej politike štátu,„ zakončil Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Žilina – Severné Slovensko.
Vladimír Kollár