e slovenskej republiky osireli. Od piatku 31. januára až do pondelka 3. januára železničiari štrajkovali. Nevedno ako dlho by celá protestná akcia trvala, keby nezasiahol súd. Odborári sa rozhodli ukončiť štrajk a teraz rozmýšľajú o ďalších krokoch. Či ich snaha zabrániť zrušeniu lokálok bola úspešná, už dnes vieme. Skôr nie, ako áno. Či sa podarí obnoviť na týchto tratiach premávku vlakov, je otázne. Financie chýbajú, uvidíme. Stávkujúci železničiari spôsobili problémy i firmám na severnej Morave i Sliezsku. I keď štrajk neochromil chod podnikov, museli vo firmách urobiť rôzne náhradné riešenia, aby zaistili dostatok vstupných surovín pre svoju výrobu. Niekde to vyriešili kamiónovou dopravou, boli však starosti, pretože špeditérske firmy na Slovensku boli značne vyťažené. Problémy mala napríklad jedna firma v Ostrave. Ako sme sa dozvedeli, ťažko je zabezpečiť tisíctonovú zásielku inak, ako vlakom. Do kamiónu môžu dať maximálne 24 ton tovaru, takže je to problém. Naši susedia však prijali také opatrenie, aby sa štrajk železničiarov dotkol zákazníkov na Slovensku čo najmenej. Starosti mali aj v spoločnosti Vítkovice Steel. Dovážajú ferozliatiny z Ukrajiny a využívajú služby slovenských železníc. Situáciu museli operatívne riešiť kamiónovou dopravou. Objem exportu je síce na Slovensko nízky, ale aj tak zákazníci dostanú dodávky s oneskorením. Problémy mali aj v Třinci a vo Frýdku – Místku. V jednom vlaku zo Slovenska ostal drôt, ktorý išiel k našim moravským susedom tranzitom z východnej Európy. Firmy však nehlásili väčšie škody a dodávky si prepravovali po cestných komunikáciách. V Třinci stáli rýchliky Excelsior a Cassovia, v Jablunkove prerušil jazdu rýchlik Laborec. V týchto vlakoch však boli prevažne Slováci. Na českej strane hranice prebehlo všetko v kľude a ľudia, ktorí do zamestnania dochádzajú vlakom, došli načas. Komu teda štrajk pomohol a komu nie a najmä čo vyriešil, nech povedia kompetentní. (vk)