Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Opatrnosti nikdy nie je dosť, zvlášť v súčasnosti

Hovoríme s Ing. Jozefom Polákom, krajským radcom,

riaditeľom Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie v Žiline

Nakupovanie má viacero podôb. Pre jedných je vášňou, pre iných nutnosťou a ďalších traumou. Tak či onak, všeobecne by mal byť v obchode zákazník pánom, ktorého by si mali vážiť bez ohľadu na obsah jeho pudiláru. V súčasnosti v regáloch nájdeme tovary od výmyslu sveta. Z domácej i zahraničnej produkcie. Záleží na nás, pre aký sa rozhodneme. Vieme dobre, že v každej profesii sa nájdu jedinci, ktorí si chcú prilepšiť spôsobom, ktorý možno jednoznačne označiť za nečestný. Nie je tomu inak ani v obchodoch, kde na zákazníka číhajú rôzne nástrahy. Výrobcovia ponúkajú nekvalitný artikel, no často svojou troškou do mlyna prispejú aj obchodníci, ktorí sa snažia zákazníka, ktorý by mal byť ako sme už v úvode spomenuli pánom, ošmeknúť. Potom treba jednoznačne podporiť fungovanie takej inštitúcie, akou je Slovenská obchodná inšpekcia. Aj preto sme o rozhovor na túto tému požiadali Ing. Jozefa Poláka.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako hodnotíte uplynulý rok čo sa týka kvality predaja tovaru?

Kvalitu predaja tovaru je možné posudzovať z dvoch pohľadov. Prvým je posúdenie z hľadiska kvality odpredávaných výrobkov a druhým dodržiavanie právnych úprav súvisiacich s problematikou ochrany spotrebiteľa pri ich predaji. Čo sa týka kvality odpredávaných výrobkov, aj tento pojem chápu spotrebitelia z dvoch pohľadov. Pojem kvalita zahŕňa samozrejme aj obal výrobku a jeho značenie pre spotrebiteľa, čo často deklarujeme ako dodržiavanie informačných povinností. Nedodržanie správneho predpísaného označenia výrobku bezpečnostnými upozorneniami a návodom na používanie môže byť rovnako nebezpečné ako prípadná technická, mechanická, konštrukčná porucha alebo nedokonalosť výrobku vymykajúca sa bežnej kvalite, čo niekedy vnímame ako kvalitu výrobku v užšom slova zmysle. V roku 2002 Inšpektorát slovenskej obchodnej inšpekcie pre Žilinský kraj v 1 179 prevádzkových jednotkách zakázal predaj 10 137 druhov výrobkov v hodnote 99 575 364 korún z dôvodu celkovej nekvality. Z toho nedodržanie informačných povinností, t.j. nedostatočné značenie a návody činilo 5 885 druhov v hodnote 65 181 688 korún. Ako nový pohľad na kvalitu je možné chápať aj posudzovanie zhody vlastností výrobku s technickými požiadavkami na výrobok zo strany dovozcov a výrobcov určených výrobkov. To znamená výrobkov predstavujúcich zvýšené riziko ohrozenia oprávneného záujmu spotrebiteľa v zmysle zákona264/92 Zb., v znení neskorších predpisov. Z dôvodu neposúdenia zhody prípadne nevydania vyhlásenia o zhode na určené výrobky sme v roku 2002 zakázali predaj 3 270 druhov výrobkov v hodnote 33 792 485 korún u výrobcov. Išlo o tie výrobky, ktoré boli v čase kontroly v ponuke spotrebiteľom. Bez posúdenia zhody a vydania vyhlásenia o zhode preukázateľne na základe našich zistení odpredali výrobcovia a dovozcovia v roku 2002 2 810 druhov výrobkov v hodnote 139 217 659 korún. Išlo o výrobky, ktoré boli v čase kontroly odpredané. Uvedené čísla teda jasne preukazujú, že výrobcovia, dovozcovia a distribútori nemajú takú sebadiscipínu, aby bez fungovania orgánu dohľadu presadzovali svoje firmy v prvom rade kvalitou. Z hľadiska pohľadu celkovej kvality predaja tovaru musím konštatovať, že pre nedodržanie rôznych právnych úprav na ochranu spotrebiteľa pracovníci Inšpektorátu SOI pre Žilinský kraj museli v prípadoch preukázaných drobnejších nedostatkov uložiť na mieste 998 blokových pokút v hodnote 770 200 korún a v 996 prípadoch závažnejších zistení bolo začaté správne konanie vo veci uloženia pokuty. Do tohto času bolo v správnom konaní v 974 vydaných rozhodnutí s celkovou sumou pokút 7 294 400 korún. Toto sú objektívne zistenia – výsledky, ktoré myslím nepotrebujú ďalšie subjektívne hodnotenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Nemyslíte si, že vami uskutočňované kontroly a následné opatrenia sú nedostatočné najmä čo sa týka nepotravinárskeho tovaru?

Opätovne jedna otázka zahŕňa viac hľadísk. Prvým je nedostatočnosť uskutočňovaných kontrol. Tu musím uviesť, že kontroly môžeme vykonávať len v rámci kapacít, ktoré sú nám dané limitovaným počtom pracovníkov a technickým vybavením inšpektorátu. Samozrejme, že nemôžeme byť všade a pokiaľ spotrebiteľ na vlastnej koži pocíti nejakú nekvalitu alebo nespravodlivosť v obchode, vždy si položí otázku, kde je štátny orgán, ktorý danú problematiku kontroluje. Ak nás však na problém upozorní, vždy v rámci nám daných kompetencii konáme. Niekedy sa stretávame s názormi, podľa ktorých sú naše kompetencie najmä pri kontrole dodržiavania zákonom stanoveného postupu pri vybavovaní reklamácií nedostatočné. Tieto názory bývajú v rozpore s názormi kontrolovaných subjektov. Ako orgán dohľadu vždy striktne vychádzame z porovnávania predpísaného stavu so skutkovým a nemôžeme do riešenia problematiky vnášať osobné pohľady. Čo sa týka následných opatrení, tieto považujem za dostatočné. Pravidelne vykonávame kontrolu plnenia opatrení a to podľa závažnosti zistení a nestáva sa, aby sme ponechali v predaji výrobky, ktoré by mohli ohroziť spotrebiteľa, pokiaľ sa nám ich podarilo v teréne zistiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Máte pripravené nejaké novinky a prísnejšie postihy pre tých predajcov, kde sa nedostatky opakujú?

Z našej strany nepripravujeme žiadne novinky, tieto pripravujú legislatívci a náš parlament. My pracujeme na zabezpečení ich dodržiavania. Poslednou takouto novinkou je Vyhláška MH SR č. 545/2000 Z.z. o spôsobe označovania výrobkov cenami. Táto vyhláška je jasný príklad dvoch pohľadov, a to uvítanie právnej úpravy zo strany spotrebiteľskej verejnosti a jej kritika z pohľadu ďalších povinností pre podnikateľské subjekty. Čo sa týka prísnosti postihov v prípadoch opakujúcich sa nedostatkov, už v minulosti sme mali prípady, kedy nám subjekty, ktoré neboli schopné odstrániť nedostatky a boli im uložené postihy nie výchovného, ale represívneho charakteru, doručili rozhodnutia o zrušení živnosti. Samozrejme, že u previnilcov, ktorí by si chceli zamieňať našu ústretovosť pri prvom postihu s našou „neschopnosťou„, máme pripravené sankcie, ktoré ich uvedú na správnu mieru.

Poraďte, ako sa môže zákazník brániť, keď dostane nekvalitný tovar a príde na to až doma?

V tomto prípade je rada veľmi jednoduchá. Okamžite uplatniť reklamáciu u predávajúceho, a to buď písomne doporučeným listom, alebo osobne, pričom si treba prevziať doklad o uplatnení reklamácie s dátumom, pečiatkou a podpisom zodpovedného zástupcu predajne.

Aký je najčastejšie sa vyskytujúci problém pri kontrolách vašich inšpektorov? Na aký druh tovaru si majú zákazníci dávať najviac pozor?

Veľmi častými nedostatkami sú:

- nedodržiavanie lehôt použiteľnosti výrobkov, a to čoraz častejšie aj u priemyselných výrobkov – farby, laky, pyrotechnika, písacie potreby a podobne;

- nedodržiavanie informačných povinností /bezpečnostné upozornenia, návody na používanie, symboly ošetrovania, označenie materiálového zloženia/;

- klamanie spotrebiteľa uvádzaním nejasných dvojzmyselných, neúplných údajov o výrobkoch a podmienkach nákupu;

- nedodržanie ustanovení o výkupe vratných zálohovaných fliaš;

- neúplné údaje v označovaní prevádzkových jednotiek a na doklade o kúpe výrobku;

- nedodržanie stanovených podmienok v prípade reklamačného konania;

- nedodržanie ustanovení o typových zmluvách;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich z posudzovania zhody;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona o zájazdoch;

- nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona o úveroch, o nefajčiaroch a pod.

Nemôžem vytypovať tovar, na ktorý si majú zákazníci dávať najviac pozor. Všade platí zásada „opatrnosti nikdy nie je dosť„ a „neuvážlivé konanie sa nevypláca„. I napriek týmto zásadám, ktorých by sa mali spotrebitelia držať, my budeme vždy, pokiaľ nám to zákon umožňuje, nápomocní. Veď každý z nás bez ohľadu na profesiu, a to platí aj pre podnikateľov, podnikajúcich v obchode, sa môže ocitnúť v pozícii poškodeného spotrebiteľa.

Pripravila: Iveta Hažíková

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 222
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 062
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 153
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 031
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 661
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 371
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 995
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 600
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 314
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Strelili 25 gólov. To sme tu už dlho nemali, hovorí Kamil Koleno

Sme trošku sklamaní z toho, že súťaž sa opäť zastavila. Najmä keď sa nám darilo, hovorí hráč Krásna nad Kysucou.

Kamil Koleno.
Celoplošné testovanie

Armáda bude zajtra kontrolovať odberné miesta v Čadci

V Turzovke sú pracovníci MsÚ ochotní pomôcť, no majú aj dôvody, prečo sa vírusu obávať.

Pacientov pribúda, nemocnica v Čadci prosí zdravotníkov o pomoc

Situácia v nemocnici je podľa riaditeľa vážna.

Jazdná polícia v teréne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?