stanici v Čadci za prítomnosti ministra dopravy, spojov a telekomunikácií SR Pavla Prokopoviča, veľvyslanca Poľskej republiky na Slovensku J. Ex. Jána Komornického a ďalších vzácnych hostí zo Slovenska i Poľska, slávnostne prestrihnutá páska na novej elektrifikovanej medzinárodnej trati Čadca – Skalité – Zwardoň. Táto trať má zaujímavú históriu, poznačenú takmer päťdesiatročným prerušením dopravy, znovuotvorením a rozmachom, ktorý vyvrcholil elektrifikáciou a modernizáciou. Prevádzku trate prvý raz otvorili 3. novembra 1884. Ako v mnohých prípadoch, aj tu dopravu prerušili udalosti druhej svetovej vojny. Po prechode frontu ju však miestne obyvateľstvo obnovilo už 17. júla 1945. Ešte v tom istom roku došlo unáhleným rozhodnutím k zrušeniu prevádzky medzi Serafínovom a Zwardoňom, čím sa z medzinárodnej trate stala len miestna trať z Čadce do Serafínova. Tento stav trval až do 1. júna 1992, kedy vtedajší premiér slovenskej vlády Ján Čarnogurský slávnostne otvoril prechod Skalité – Zwardoň pre osobnú dopravu. Predchádzali k tomu rokovania medzi slovenskou a poľskou stranou. Na porade zástupcov Oblastného riaditeľstva ČSD z Bratislavy so zástupcami poľských železníc (PKP) a štátnych orgánov obidvoch štátov, ktorá sa uskutočnila 26. septembra 1991, sa dohodol postup, ako dať prechod čo najskôr do prevádzky. Určili termín do konca roka 1991. Železnice obnovili približne 400 metrov koľají medzi Serafínovom a Zwardoňom, vymenili zabezpečovacie a oznamovacie zariadenie, vyškolili zamestnancov. Už 25. októbra 1991 sa uskutočnila prvá jazda vlaku z Čadce do Zwardoňa. Ďalší medzník zaznamenala trať v nedeľu 29. mája 1994, kedy slávnostne prestrihli pásku a otvorili prechod v Skalitom aj pre nákladnú dopravu. Elektrifikáciou uvedenej trate tak k vyše 1500 kilometrov elektrifikovaných tratí, ktoré spravujú Železnice SR (ŽSR), pribudlo ďalších 20 km, ktoré sa nachádzajú na medzinárodnom koridore, vedúcom z Gdaňska cez Varšavu a Zwardoň do Skalitého, Čadce a Žiliny. V pondelok 9. decembra presne o 10.45 prišiel mimoriadny vlak z Bratislavy do Čadce. Po slávnostnom otvorení novoelektrifikovanej trate pokračoval do Zwardoňa. V popoludňajších hodinách sa po tej istej trati vrátil späť do Čadce. (jkk)
Foto: autor