Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Medzinárodná Beskyd Rallye 2002 zavítala na Kysuce

V nedeľu 11. augusta sa na kysuckých cestách odohr

ávalo nevšedné divadlo. Desiatky, ba stovky zvedavcov lemovalo cesty od Makova cez Vysokú nad Kysucou, Turzovku, Klokočov až po štátnu hranicu s Českou republikou. Bolo veru čo obzerať. Konvoj nablýskaných štvorkolesových i dvojkolesových tátošov mal dohromady 62 historických vozidiel. Počasie nebolo vždy a všade vhodné pre ich defilé. Účastníci V. ročníka tejto neopakovateľnej akcie boli miestami aj pokropení letným dažďom, no na nálade a dobrej pohode im to nijako neubralo. S úsmevom kývali prizerajúcim sa obdivovateľom.

SkryťVypnúť reklamu

Po príchode do Turzovky, kde bola obedňajšia prestávka, ich privítali hrejivé lúče slniečka, ktoré bolo asi tiež zvedavé na krásu a fortieľnu prácu starých majstrov a ich dnešných nadšených pokračovateľov. Jedným z týchto nadšencov, ktorí sa dokázali pre historické vozidlá doslova nažhaviť, je aj predseda Veterán Clubu Turzovka, Ladislav Dlhopolček. Sám je majiteľom a udržiavateľom dvoch veteránov, z ktorých jeden úspešne absolvoval celú trať. V jeho hlave skrsla myšlienka každoročne poriadať takéto stretnutia ľudí s rovnakou krvnou skupinou a dnes sa dá povedať, že sa mu to v plnej miere podarilo. Pozvanie členov jeho kolektívu prijímajú každoročne majitelia oplechovaných deduškov nielen zo Slovenska, ale i z Čiech.

V tomto roku tu bol dokonca i jeden z Belgicka. Každý sa chce prezentovať svojím pokladom, ktorý vo väčšine prípadov sám a na kolene pracne zreparoval do prevádzkyschopného stavu. V každom takomto vozidle je nielen technická zručnosť príslušného majiteľa, ale aj kus jeho vlastného života. Hodiny, dni, ba niekedy aj roky prácneého zháňania originálnej dokumentácie a namáhavej práce sú teraz na takýchto exhibíciách určitým druhom satisfakcie za všetky príkoria, spojené s ich, určite nie lacným, koníčkom.

SkryťVypnúť reklamu

Ako to vlastne začalo

Ladislav Dlhopolček je dobrým spoločníkom, rád a ochotne sa so svojimi skúsenosťami s každým podelí. Zaujímalo nás, kedy ho vlastne oslovila myšlienka venovať sa veteránom na kolesách? „Začalo sa to v roku 1996, keď sme s kamarátmi doviezli zo Žiliny do Turzovky staré hasičské auto, ktoré bolo v dezolátnom stave a malo byť dané do šrotu. O rok neskôr sa nám ho podarilo zreparovať a dať do prevádzky,“ povedal o svojich veteránskych začiatkoch L. Dlhopolček. Bližšie o spomínanej „hasičke“ nám povedal Stanislav Višinský, ktorý ho v súčasnosti opatruje. „Auto patrilo požiarnemu zboru mesta Žilina, neskôr prišla novšia technika a túto „babičku“ odsunula do pozadia,“ rozhovoril sa S. Višinský a pokračoval: „Auto napokon skončilo v priestoroch Požiarnickej školy v Považskom Chlmci pri Žiline, odkiaľ ho mali odviezť do šrotu. My sme sa to dozvedeli a práve v deň, keď ho mali odviezť sme ho zobrali a dopravili sem do Turzovky. Ako už bolo povedané, za jeden rok sme ho opravili a spojazdnili.“ Zaujímali sme sa o technickú stránku tohoto nádherného a v dávnych časoch veľmi užitočného vozila. Dozvedeli sme sa, že sa jedná sa o Škodu 505. Motor má štyri valce s obsahom 4800 kubíkov a pod kapotou sa skrýva štyridsať konských síl.

SkryťVypnúť reklamu

Víťazmi boli všetci

O trase trate sme sa zmieňovali v minulom čísle, a tak si teraz pripomenieme celkovú atmosféru. Všade, kadiaľ kolóna prechádzala, ju vítali zástupy ľudí. Vynikajúca atmosféra bola napríklad v Karolínke, či vo Veľkých Karloviciach, ale aj vo všetkých slovenských dedinách, ktorými prechádzala. Všetci zúčastnení boli nadmieru spokojní. Do cieľa v Bílej prišlo 60 vozidiel. Pre poruchu preteky nedokončilo jedno auto a jeden motocykel. Ak by si niekto myslel, že sa súťažilo v rýchlosti, tak sa veľmi mýli. Počas trate bolo šesť stanovíšť – šesť prejazdových kontrol, kde každý dostal nejakú vedomostnú alebo praktickú úlohu. Jej splnenie či nesplnenie sa bodovalo. Ten, kto nazbieral najviac bodov, bol víťazom. Otázky vymýšľal L. Dlhopolček, ktorý sa snažil byť čo najoriginálnejší. K dispozícii boli tri možnosti odpovedí, z ktorých iba jedna bola správna. Bolo treba napríklad uhádnuť váhu kovových gulí, či určiť, ktorý ročník preteku sa koná a podobne. V praktických úlohách hádzali pretekári klinovým remeňom na tyčku, alebo museli zastaviť čo najbližšie pred kolíkom vzdialeným od štartu jeden meter. Každý centimeter do mínusu, či do plusu bol ocenený trestnými bodmi. Súťažilo sa v dvoch kategóriách. Prvou boli posádky vozidiel s rokom výroby do roku 1945. Tu zvíťazil Vitěslav Jež z Frýdlantu nad Ostravicí, na Jeepe Willys, druhý bol Marián Látal z Trnavy na Tatre 57 a tretí Peter Starý z Moravan na Prage Picolo. V kategórii po roku 1945 si najlepšie počínal František Králiček z Nového Jičína na Felícii, druhý bol Belgičan Hans Bajol na Triumfe a tretí skončil Ladislav Pilka z Púchova na Felícii. Samostatnou kategóriou boli motocyklisti, medzi ktorými zvíťazil Jaroslav Loun z Velké Bystřice na stroji Praga 500 BD, druhý bol Jiří Zemánek z Lipníka nad Bečvou na Prage 350 OHC a tretí Jozef Meliš z Bytče na motorke ČZ 150. Dalo by sa povedať, že víťazmi boli všetci, ktorí prešli úspešne cieľom. Štedrí sponzori venovali toľko cien, že sa prakticky ušlo každému účastníkovi. Na neformálnom záverečnom posedení sa všetci neviazane bavili a sľúbili, že o rok sa stretnú znova. Budeme sa spolu s nimi veľmi tešiť. Text a snímky: (jkk)

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 425
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 519
  3. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 4 964
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 603
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 476
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 335
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 027
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 377

Blogy SME

  1. Inštitút strategických politík: Čo prinesie členstvo Fínska pre NATO?
  2. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  3. Ján Franz: Letisko Željava
  4. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  5. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  6. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  7. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  8. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 862
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 139
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 377
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 011
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 900
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 509
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 914
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 601
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Výťažok z koncertu poputuje detským onkologickým pacientom a ich rodinám


5 h

Dnes už asi nenájdeme na Slovensku študenta, ktorý by nepoznal alebo aspoň nepočul, o tomto európskom vzdelávacom programe. O jeho minulosti, ale hlavne budúcnosti, budeme diskutovať už v stredu 18. mája o 13:00 hod.


16. máj
Dopravná nehoda v Rakovej.

Na rovnom úseku cesty v obci Raková narazila do plynovej prípojky.


22 h

Štvrtú živú diskusiu zo štúdia denníka SME v rámci projektu Závislosti inak bude moderovať Šarkan – Peter Novák.


16. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rumunské šelmy majú na svedomí mnoho úmrtí. Stret s človekom je na dennom poriadku.


15. máj

Nehoda si vyžiadala ľudský život. Zraneniam podľahol predseda tamojšieho urbariátu.


19 h

Cestári začínajú s opravou najzaťaženejšieho úseku na Liptove.


16. máj

Na mieste zasahovali aj hasiči.


23 h

Blogy SME

  1. Inštitút strategických politík: Čo prinesie členstvo Fínska pre NATO?
  2. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  3. Ján Franz: Letisko Željava
  4. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  5. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  6. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  7. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  8. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 862
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 139
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 377
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 011
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 900
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 509
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 914
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 601
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu