ti už dosiahla vysoký stupeň. Prejavuje sa aj u detí a mladistvých, a čo je horšie, veková hranica mladých kriminálnikov neustále klesá. Je potrebné proti tejto situácii podnikať účinné kroky. Do našich základných škôl prichádza projekt pod názvom „SPRÁVAJ SA NORMÁLNE“, ktorý v rámci pomoci západoeurópskych krajín krajinám strednej a východnej Európy ponúkol na realizáciu Policajnému zboru Ministerstva vnútra SR Holandský policajný inštitút. O projekte nám porozprával jeden z jeho realizátorov na Kysuciach kpt. Adam Janešík, ktorý pôsobí ako starší referent analýzy a prevencie OR PZ Čadca pre základné školy v Čadci.
Mohli by ste stručne charakterizovať projekt „SPRÁVAJ SA NORMÁLNE“?
Projekt sa na základných školách v Holandsku realizuje už niekoľko rokov a vychádza z predpokladu, že s prevenciou kriminality a inej protispoločenskej činnosti je potrebné aktívne začať už na základných školách. Jeho filozofia vychádza z toho, aby policajt v uniforme dochádzal častejšie do priameho kontaktu s deťmi, aby deti postupne strácali voči policajtovi nedôveru a obracali sa na neho s dôverou o pomoc alebo radu. Uskutočňuje sa to tým, že policajt sa v rámci vyučovania pravidelne stretáva s deťmi a hovorí im o aktuálnych problémoch (drogy, alkoholizmus,...), ďalej ako sa nestať obeťou trestného činu a pod. Zámerom je, aby každá škola mala svojho policajta, ktorý by mal dôveru jednak detí, tak aj učiteľov a rodičov, pričom by sa všetci podieľali na výchove detí.
Takže ktoré sú hlavné ciele projektu?
Prvým cieľom je zníženie správania vedúceho k páchaniu priestupkov a následne aj trestných činov, a teda zníženie kriminality v širšom zmysle slova, ktoré vychádza z predpokladu, že je ľahšie ovplyvniť dieťa, než zmeniť dospelého. Druhým hlavným cieľom je zníženie prahu oddeľujúceho políciu od mládeže a rozpoznania úlohy vychovávateľa. Ďalej sa budeme snažiť o budovanie dôvery detí k polícii, prehĺbenie spolupráce medzi políciou, školou a rodičmi a pod.
Aký je obsah projektu?
Projekt obsahuje dvanásť tematických celkov. Každá vyučovacia hodina (raz do mesiaca) začína príbehom „zo života“, ktorý sa týka jednej z tém. V ďalších častiach sa v krátkych textoch a hravým spôsobom poskytujú k téme ďalšie informácie. Dieťa postupne samo prichádza na to, čo je správne a nesprávne, a ako sa správne zachovať v situáciách, keď mu hrozí „pokĺznutie“. Na záver lekcie býva test, tajnička a ostáva čas na diskusiu. Na deti čaká ešte domáca úloha. Plánované sú aj návštevy policajného oddelenia.
Na aké cieľové skupiny sa projekt zameriava?
Zameriava sa na 11 – 12 ročné deti (5. a 6. ročník) Je to prelomové obdobie, kedy sa končí mladší školský vek a deti si začínajú formovať svoj pohľad na svet a samostatne vytvárať názor a postoj.
Kdo sa bude finančne podieľať na realizácii projektu?
Holandská strana finančne zabezpečila tlač pracovných listov pre deti a taktiež plagáty s maskotom projektu Robom.
Za rozhovor poďakoval
Martin JOZEFÍK