Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Tunel bude chrániť aj svätá Barbora

Čadca - Vodiči majú dôvod na radosť. Od tohto piatku začne fungovať obchvat Čadce. Rovnako sa tešia všetci, ktorí sa na stavbe podieľali. Realizovali ju ako preložku cesty I/11, výhľadovo je však vybudovaná ako pravý pás diaľnice D3.


"S realizáciou sme začali v apríli 1998. Dva roky takpovediac stavba stála, pretože investor neposkytol financie. V opačnom prípade by sme ju boli dokončili za štyri roky. Takto to trvalo šesť," hovorí projektový manažér Ing. Peter Máša z Váhostavu - SK, a.s.

Odborníci dielo klasifikujú veľmi vysoko, dokonca vyššie ako známe Branisko. Pýchou obchvatu je tunel. Je 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 9 metrov. Pozdĺžny sklon stúpa smerom k Žiline 4 % a je v oblúku s polomerom 5 000 m. Výška klenby od vozovky je 7 m. Je v ňom betónová vozovka o hrúbke 260 mm. Tunel je v pozdĺžnom smere ukončený krátkymi 15 m časťami portálov s betónovými goliermi. Na margo bezpečnosti Ing. Máša hovorí: "Osvetlenie, úprava povrchu, farba vozovky bude budúcemu užívateľovi umožňovať jazdu v najlepších podmienkach, pohodlí a bezpečí. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie sme vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre prípadný príjazd osobného záchranného automobilu. Je vedená v trase budúcej "ľavej tunelovej rúry". Prepojenia pre únik osôb z "pravej tunelovej rúry" do únikovej chodby sú každých 200 metrov. Stavebné a technologické riešenie vyhovuje požiadavkám európskych pravidiel bezpečnosti. Hlavné zásady, ktoré má tunel spĺňať, sme dodržali. Ide o okamžité informovanie automobilistu o nebezpečí , rýchly zásah prvej pomoci, poskytnutie vodičom možnosť úniku a privolanie prvej pomoci, na čo slúžia bezpečnostné výklenky, SOS skrine, únikové chodby. Veľkosť profilu tunela umožňuje jednoduchý a rýchly zásah záchranárov, najmä hasičov. K tunelu patrí aj kvalifikovaný a vycvičený riadiaci personál." Dodáva, že stavebná a technologická časť je riešená na štandardnej európskej úrovni. Tunel bude prevádzkovaný systémom a zariadeniami zabezpečujúcimi vyššiu bezpečnosť osôb podľa najnovších smerníc pre prevádzku tunelov prevzatých z krajín Európskej únie. Prevádzku budú nepretržite kontrolovať dvaja operátori v obslužnom objekte na ploche pred portálom, kde je operátorské stanovisko.

Skryť Vypnúť reklamu

Nuž a keby všetko zlyhalo, potom je tu ešte svätá Barbora. Ako vyzerá tá hore, nevedno, no tá, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči, je pekná drevená socha. Patrónka tunela ich chránila počas celej výstavby. Načas ju z neho zobrali, aby ju zreparovali. Svoje dôstojné miesto bude mať vo výklenku v štôlni. Ktovie, či ju počas výstavby voľačo nahnevalo, pravda je taká, že v auguste 2001 vznikol v tuneli, v 280. kilometri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo a vznikol zával. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác.
Čo sa týka financií, Ing. Máša hovorí, že náklady na stavbu predstavovali čiastku l,670 miliárd korún. Možno sa niekomu zdá táto cifra vysoká. Jej výšku však ovplyvnil terén, v ktorom sa stavalo. Bol veľmi zložitý. Išlo o ílovce s geologickými poruchami. Pre ilustráciu, dokonca aj v takých vysokopoložených lokalitách ako sú Alpy, je geológia jednoduchšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavebné práce zabezpečovalo podľa slov manažéra približne 60 ľudí v tuneli, vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 ľudí. Vráťme sa ešte k technológii. Tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia sú napájané na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.
Motoristov bude zrejme zaujímať aj to, aká bude v tuneli povolená rýchlosť. Podľa našich zistení by to malo zatiaľ byť okolo 60 až 80 kilometrov. Tunel pre osobnú i nákladnú dopravu aj keď je hotový, musí prejsť takzvanou skúšobnou prevádzkou, ktorá potrvá 4 až 6 mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu


Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 10 274
  2. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 599
  3. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 532
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 441
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 8 154
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 958
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 746
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 560
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 006
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 700
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Rozhľadňa s výhľadom na štyri hrady

V marci 2018 bola postavená rozhľadňa na nádhernom vyhliadkovom mieste nad obcou Strečno. Z tohto skalného brala budete pozorovať najkrajšie miesta v okolí.


11. jún
Nové dekoračné štúdio v Čadci.

Váš domov sa môže stať výnimočným. Exluzívne produkty vysokej kvality určite oceníte. Navštívte nás a presvedčte sa sami.


11. jún
Róbert Boženík ako mladší žiak Terchovej. Stojí v hornom rade druhý sprava, jeho prvý tréner Marián Zajac stojí v hornom rade prvý zľava.

Michal Ďuriš, Stanislav Lobotka, Róbert Boženík, Peter Pekarík a ich inšpiratívne príbehy.


10. jún
Na tému elektrobicykle a ich údržba sme sa rozprávali s cykloexpertom Petrom Kaczorom z Intersportu.

Radí cykloexpert Peter Kaczor z Intersportu.


11. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na mieste nehody zasahoval vrtuľník.


TASR 24 h

V Trenčíne vyrastá nádejná mladá umelkyňa, so svojou maľbou skončila v medzinárodnej súťaži druhá.


12. jún

Aj keď na Slovensku sú takmer všetky pavúky jedovaté, stepník patrí k tým s prudším jedom. Odborníčka však ubezpečuje, že stretnúť takéhoto pavúka je pomerne vzácne a rovnako vzácne je aj to, žeby človeka uštipol. Pri pohryznutí nedôjde k ohrozeniu života.


11. jún

Gotický kostol v Okoličnom má nesmiernu kultúrnu a duchovnú hodnotu. Farnosť sa pustila do jeho rozsiahlej obnovy, vďaka ktorej budú môcť pôsobivý kostol obdivovať a využívať ďalšie generácie. Kostol sv. Petra z Alkantary je najväčším gotickým kostolom Liptova.


9. jún

Už ste čítali?