Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Tunel bude chrániť aj svätá Barbora

Čadca - Vodiči majú dôvod na radosť. Od tohto piatku začne fungovať obchvat Čadce. Rovnako sa tešia všetci, ktorí sa na stavbe podieľali. Realizovali ju ako preložku cesty I/11, výhľadovo je však vybudovaná ako pravý pás diaľnice D3.


"S realizáciou sme začali v apríli 1998. Dva roky takpovediac stavba stála, pretože investor neposkytol financie. V opačnom prípade by sme ju boli dokončili za štyri roky. Takto to trvalo šesť," hovorí projektový manažér Ing. Peter Máša z Váhostavu - SK, a.s.

Odborníci dielo klasifikujú veľmi vysoko, dokonca vyššie ako známe Branisko. Pýchou obchvatu je tunel. Je 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 9 metrov. Pozdĺžny sklon stúpa smerom k Žiline 4 % a je v oblúku s polomerom 5 000 m. Výška klenby od vozovky je 7 m. Je v ňom betónová vozovka o hrúbke 260 mm. Tunel je v pozdĺžnom smere ukončený krátkymi 15 m časťami portálov s betónovými goliermi. Na margo bezpečnosti Ing. Máša hovorí: "Osvetlenie, úprava povrchu, farba vozovky bude budúcemu užívateľovi umožňovať jazdu v najlepších podmienkach, pohodlí a bezpečí. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie sme vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre prípadný príjazd osobného záchranného automobilu. Je vedená v trase budúcej "ľavej tunelovej rúry". Prepojenia pre únik osôb z "pravej tunelovej rúry" do únikovej chodby sú každých 200 metrov. Stavebné a technologické riešenie vyhovuje požiadavkám európskych pravidiel bezpečnosti. Hlavné zásady, ktoré má tunel spĺňať, sme dodržali. Ide o okamžité informovanie automobilistu o nebezpečí , rýchly zásah prvej pomoci, poskytnutie vodičom možnosť úniku a privolanie prvej pomoci, na čo slúžia bezpečnostné výklenky, SOS skrine, únikové chodby. Veľkosť profilu tunela umožňuje jednoduchý a rýchly zásah záchranárov, najmä hasičov. K tunelu patrí aj kvalifikovaný a vycvičený riadiaci personál." Dodáva, že stavebná a technologická časť je riešená na štandardnej európskej úrovni. Tunel bude prevádzkovaný systémom a zariadeniami zabezpečujúcimi vyššiu bezpečnosť osôb podľa najnovších smerníc pre prevádzku tunelov prevzatých z krajín Európskej únie. Prevádzku budú nepretržite kontrolovať dvaja operátori v obslužnom objekte na ploche pred portálom, kde je operátorské stanovisko.

Skryť Vypnúť reklamu

Nuž a keby všetko zlyhalo, potom je tu ešte svätá Barbora. Ako vyzerá tá hore, nevedno, no tá, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči, je pekná drevená socha. Patrónka tunela ich chránila počas celej výstavby. Načas ju z neho zobrali, aby ju zreparovali. Svoje dôstojné miesto bude mať vo výklenku v štôlni. Ktovie, či ju počas výstavby voľačo nahnevalo, pravda je taká, že v auguste 2001 vznikol v tuneli, v 280. kilometri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo a vznikol zával. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác.
Čo sa týka financií, Ing. Máša hovorí, že náklady na stavbu predstavovali čiastku l,670 miliárd korún. Možno sa niekomu zdá táto cifra vysoká. Jej výšku však ovplyvnil terén, v ktorom sa stavalo. Bol veľmi zložitý. Išlo o ílovce s geologickými poruchami. Pre ilustráciu, dokonca aj v takých vysokopoložených lokalitách ako sú Alpy, je geológia jednoduchšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavebné práce zabezpečovalo podľa slov manažéra približne 60 ľudí v tuneli, vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 ľudí. Vráťme sa ešte k technológii. Tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia sú napájané na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.
Motoristov bude zrejme zaujímať aj to, aká bude v tuneli povolená rýchlosť. Podľa našich zistení by to malo zatiaľ byť okolo 60 až 80 kilometrov. Tunel pre osobnú i nákladnú dopravu aj keď je hotový, musí prejsť takzvanou skúšobnou prevádzkou, ktorá potrvá 4 až 6 mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 024
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 116
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 946
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 791
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 312
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 565
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 113
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 536
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 145
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 862
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

CELOPLOŠNÉ TESTOVANIE

Obyvatelia Rudinky takýto verdikt armády nečakali

Na testovanie sa chystali už v piatok, teraz musia ísť do susednej obce.

Obyvatelia Rudinky sa musia ísť dať otestovať do susednej obce.
CELOPLOŠNÉ TESTOVANIE

V Kysuckom Lieskovci otestovali doobeda 350 ľudí

Dve percentá ľudí mali pozitívny výsledok.

Aj v Kysuckom Lieskovci sa tvorili dlhé rady.
CELOPLOŠNÉ TESTOVANIE

Čakajúci majú čas, všimli si napríklad chýbajúce rukavice

Pred čadčianskym domom kultúry sa už pred pol siedmou hodinou začali schádzať ľudia, ktorí si mysleli, že budú medzi „prvými“. S testovaním sa začalo presne o siedmej hodine, čo kvitovali.

Čakanie na testovanie pred čadčianskym domom kultúry.
CELOPLOŠNÉ TESTOVANIE

Makov: Čakanie je mierne, pozitívny test majú odhadom dve percentá ľudí

V pohraničnej obci majú dve odberné miesta.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odľahlé časti Zvolena na testovanie stále čakajú, odberné tímy tam nedorazili (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Nitra hlási mimoriadny tlak na drive-in odberné miesta

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Nitrianskeho kraja.

V Trenčíne je situácia prekvapivo dobrá, zhodnotil viceprimátor Žák

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Trenčín, Prievidza, Považská Bystrica, Púchov a ostatných okresoch kraja.

Už ste čítali?