
Ešte pred spustením do prevádzky, v pondelok 25. októbra, nacvičovali kysucké záchranné zložky zásah pri dopravnej nehode v tuneli. Cieľom bolo preveriť možnosti záchranárov pred piatkovým sprevádzkovaním obchvatu. Pri simulovanej dopravnej nehode sa v šesťstometrovom tuneli zrazili dve osobné autá, v ktorých išlo päť ľudí. Podľa vyjadrenia vedúceho oddelenia prevencie KR HaZZ v Žiline Pavla Beniača sa na požiarnu bezpečnosť tunela kládli zvýšené požiadavky. Povedal, že pri vonkajších požiaroch majú ľudia kam utekať, ale v tuneli sa všetko koncentruje, preto je tu ochrana osôb na prvom mieste. V prípade nehody môžu byť čadčianski hasiči podľa jeho slov na mieste do troch minút, na pomoc im môžu prísť jednotky z Turzovky, Kysuckého Nového Mesta, Žiliny a zo Záchrannej brigády HaZZ v Žiline.
Tunel Horelica bude podobne ako tunel Branisko najskôr v skúšobnej prevádzke a postupne sa budú dolaďovať parametre zariadení, aby pri jeho spustení do bežného užívania bolo všetko v poriadku. Skúšobná doba by mala trvať približne pol roka. Na piatkovom slávnostnom akte sa zúčastnila vládna delegácia, ktorú viedol minister dopravy, spojov a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič. V čele delegácie Žilinského samosprávneho kraja bol jeho predseda Jozef Tarčák. Prítomný bol aj primátor Čadce Jozef Pohančeník a poslanci mestského zastupiteľstva. Na čestnej tribúne zaujali svoje miesta zástupcovia stavebných, montážnych a dodávateľských organizácií v čele s generálnym riaditeľom Slovenskej správy ciest Dušanom Faktorom. Minister P. Prokopovič v príhovore zhodnotil význam cestného obchvatu. Okrem iného povedal: "Význam stavby môžeme hodnotiť z viacerých pohľadov. Prvým je predovšetkým odklonenie nákladnej kamiónovej dopravy z centra Čadce. Druhým aspektom je, že obchvat mesta je súčasťou diaľnice D3. Táto začne v Hričovskom Podhradí a bude pokračovať smerom do Poľskej republiky. Je to vlastne zárodok budúcej diaľnice, ktorá bude nadväzovať na transeurópske koridory. Tretí, najdôležitejší aspekt tohto projektu je ten, že značne napomôže k zlepšeniu životného prostredia v Čadci a okolí."
Celý projekt si vyžiadal náklady 3,7 miliardy korún, pričom samotný tunel pohltil 1,2 miliardy Sk. Realizácia začala budovaním príjazdových ciest ešte v roku 1995. Celá realizácia trvala dlhých deväť rokov. Pred oficiálnym otvorením stavby ju požehnal správca čadčianskej farnosti dekan Emil Floriš. Pásku do tunela prestrihol minister P. Prokopovič, predseda VÚC Žilina J. Tarčák, riaditeľ SSC D. Faktor a primátor Čadce J. Pohančeník. Týmto slávnostným aktom sa obchvat oficiálne stal súčasťou medzinárodnej cesty 1/11.