ČADCA. Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca 2012. V smere do Čadce a k českej a poľskej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, potom sa hovorilo o roku 2016.
„Modernizáciu železničného koridoru z Krásna nad Kysucou do Čadce a následne k štátnej hranici s ČR plánujú Železnice SR (ŽSR) robiť po častiach. Úsek Čadca – štátna hranica SR/ČR sa plánuje spolufinancovať z prostriedkov európskeho fondu CEF (Nástroj na prepojenie Európy), ktorý je prioritne zameraný na projekty spájajúce štáty EÚ,“ informoval komunikačný odbor ministerstva dopravy. ŽSR podali vo februári tohto roka žiadosť o financovanie, pričom platí, že lehota začatia prác musí byť do 18 mesiacov od podania žiadosti CEF a ukončenie do 31. decembra 2020. Na tento úsek sa podľa informácie z ministerstva aktuálne zabezpečuje inžinierska činnosť k vydaniu stavebného povolenia.
Ako bude vyzerať konečný variant ešte nevedia
Úsek Krásno nad Kysucou – Čadca a Čadca ŽST chcú financovať z prostriedkov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, podľa výsledkov optimalizácie daného úseku v rokoch 2019 -2023. „Momentálne sa rieši projektová príprava, preto ešte nie je možné hovoriť o tom, ako bude vyzerať konečný variant.
V rámci racionalizácie a efektivity projektu však už dnes, po diskusiách aj s Európskou komisiou a ich expertmi z JASPERS vieme povedať, že sa bude pripravovať riešenie (tzv. optimalizácia), ktoré prinesie efekt zvýšenia rýchlosti a bezpečnosti bez mimoriadne nákladných stavebných opatrení ako sú napr. tunely,“ informovalo ministerstvo. V rámci projektu ako celku sa uvažuje napríklad s lávkou pre peších na zastávke Svrčinovec, nadchode pre zver, vybudovaní zabezpečovacieho systému ETCS, vybuduje sa nový železničný most a cestný most na prístupovej komunikácii cez rieku Čiernanka z I/11.
Ešte v auguste 2012 sa začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. V blízkosti osady U Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.
Vybudovali ju pred vyše sto rokmi
Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.
Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.