Štvrtok, 22. august, 2019 | Meniny má Tichomír

Hydrológ hovorí o vplyvoch diaľnic na životné prostredie

Diaľnice nielen zrýchľujú dopravu. Podľa tvrdenia známeho slovenského hydrológa a ekológa Michala Kravčíka prispievajú aj k lokálnym záplavám, suchu a klimatickej zmene.

Hydrológ tvrdí, že diaľnica zásadným spôsobom zníži zásoby podzemných vôd na Kysuciach. Hydrológ tvrdí, že diaľnica zásadným spôsobom zníži zásoby podzemných vôd na Kysuciach. (Zdroj: (MK))

ČADCA. Údolím rieky Kysuce vedie rozostavaná diaľnica. Keď ju dokončia, bude dlhá 50 kilometrov. „Tí, ktorí pripravujú projekty a koncepty výstavby diaľnic sa pramálo zaoberajú dopadom týchto nových masívnych cestných telies na hydrológiu rieky Kysuca počas povodní a sucha. Z  diaľnice sa odvádza všetka dažďová voda do najbližšieho potoka a tie sa zlievajú do rieky,“ vysvetľuje známy hydrológ Michal Kravčík.  

Môžu vznikať lokálne záplavy

Podľa jeho slov odtečie v čase extrémnych prívalových dažďov do drobných vodných potokov viac ako 100-tisíc kubíkov dažďovej vody, čo môže presiahnuť kulminačný prítok do rieky Kysuca 50 kubických metrov za sekundu. Na drobných vodných vlásočniciach, napríklad v Skalitom či Čiernom, to môže byť, ako tvrdí, hotová pohroma v súvislosti s lokálnymi záplavami. „Môžu vznikať aj na miestach, kde sa predtým nevyskytovali,“ vraví.    

Článok pokračuje pod video reklamou

   Ako sa vyjadril systém výstavby diaľnic má však oveľa vážnejší vplyv na  vysušovanie celého údolia rieky Kysuca. „Rigoly i zberné kanalizačné potrubia, ktoré zbierajú dažďovú vodu z diaľnice, totiž v priebehu jedného roka odkanalizujú z povodia viac ako 600-tisíc kubíkov vody. Diaľnica zásadným spôsobom zníži zásoby podzemných vôd na Kysuciach. Odhadujeme, že sa v priebehu jej 30-ročného fungovania znížia zásoby podzemných vôd o približne 5 miliónov kubíkov.“

Diaľnica zrejme ovplyvní aj teplotný režim krajiny

Hydrológ vraví, že diaľnica na Kysuciach zrejme ovplyvní aj teplotný režim krajiny. Päťdesiatkilometrový úsek bude v horúcom lete pôsobiť ako malá elektráreň o výkone takmer 8 MWh. Okolité prostredie sa tak bude prehrievať. Konštatuje, že všetky spomínané vplyvy sa mali definovať v environmentálnom posudzovaní vplyvu diaľnice na životné prostredie Kysúc. „Výsledky sa mali premietnuť do riešení ako vyvolaná investícia s vybudovaním vodozádržných opatrení, ktoré by jednorazovo dokázali v čase intenzívnych dažďov zadržať približne 100-tisíc kubických metrov dažďovej vody v štruktúrach krajiny a ročne vracať do malých vodných cyklov minimálne 600-tisíc kubíkov vody.  Tretinu na doplňovanie zásob podzemných vôd a ďalšie dve na posilnenie výparu, aby sa zmiernila produkcia citeľného tepla z diaľnice.“

Minuloročné horúčavy a sucho by nás mali varovať

„Žiaľ, takéto vplyvy výstavby diaľnic na životné prostredie neobsahuje projektová dokumentácia  ani jedného úseku diaľnic. Keď som pred niekoľkými rokmi oslovil ministerstvo dopravy aké  je to dôležité, dostal som odpoveď, že dopravná infraštruktúra nemá žiadny vplyv na zvyšovanie povodňových rizík i rizík sucha a zmeny klímy.

   Minuloročné horúčavy a sucho na Slovensku by nás mali varovať, aby sme urýchlene do všetkých investičných zámerov na celom území Slovenska a teda aj na Kysuciach, ktoré asfaltujú, betónujú a kanalizujú zemský povrch, prijali opatrenia, ktoré zabránia vysychaniu Slovenska, rastu extrémov v počasí i povodní,“ dodáva.   

Chcú, aby sa opatrenia na zmeny klímy zvažovali v procese prípravy

 Na názor sme sa spýtali aj ministerstva dopravy. „Proaktívny prístup k otázke zmeny klímy už v čase plánovania projektov vnímame ako vhodnejší a tiež ekonomicky menej náročný ako neskoršie vynakladané prostriedky na prevádzkovanie a údržbu cestnej siete. Preto je nevyhnutné, aby sa zvažovali v procese prípravy a plánovania výstavby, resp. modernizácie dopravnej infraštruktúry. Aby sa tak zabezpečilo, že investície v sektore dopravy budú odolné voči klimatickým zmenám a prírodným katastrofám, ktoré so sebou prinášajú,“ informoval komunikačný odbor.

   Adaptačné opatrenia, ktoré zabezpečuje ministerstvo dopravy, sú vraj vhodne kombinované s tzv. zmierňujúcimi opatreniami a predstavujú postupný proces transformácie na ekologicky priaznivejší systém dopravy.   „V rámci programového obdobia 2014-2020 (t.j. cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra) je nevyhnutnou súčasťou pre tzv. veľké projekty (napríklad aj D3) posúdenie vplyvu zmeny klímy. Zároveň sa posudzuje, ako je projekt odolný voči rôznym prejavom počasia, pričom sa berie do úvahy zmena klímy v danom území,“ informovalo ministerstvo.

Bude sa robiť primárne posúdenie podľa smernice o vodách

Podľa ministerstva dopravy sa vyžaduje, aby sa faktor zmeny klímy bral do úvahy už v rámci začiatočných fáz prípravy projektu. Na tento účel sa údajne vypracovala samostatná metodika na základe metodických príručiek EK, podľa ktorej budú budúci prijímatelia vo fáze prípravy projektov postupovať. „Vzhľadom na fakt, že ide o novú požiadavku, väčšina súčasných projektov v rámci ich prípravy nebrala do úvahy faktor zmeny klímy. Brali sa len typické klimatické podmienky daného územia z minulosti.  Avšak pre nové pripravované projekty (v prípade D3 od Brodna po Svrčinovec) sa už táto požiadavka postupne dostala do zadávacích podmienok pre štúdie uskutočniteľnosti. Zároveň sa pri nových projektoch bude vykonávať aj primárne posúdenie podľa Rámcovej smernice o vodách. Takéto posúdenie sa už napríklad robilo vlani, konkrétne na projekt D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec,“ dodalo ministerstvo.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  4. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  2. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  3. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  6. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  7. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  8. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  9. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  10. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  1. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 12 348
  2. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 117
  3. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 710
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 614
  5. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 6 039
  6. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 5 350
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 671
  8. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 4 572
  9. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 419
  10. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 4 371

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Prieskum čítanosti a spokojnosti - Týždenník Kysuce

Nájdite si prosím pár minút vášho času na vyplnenie tohto krátkeho dotazníka a odmeníme vás pekným darčekom. Váš názor je pre nás dôležitý.

Prišiel tu hrať futbal, no neodmietne ani brigádu. Brazílčan si život na Slovensku pochvaľuje

Futbal je životnou láskou každého Brazílčana. Výnimkou nie je ani Adao Everton De Souza, ktorý sa z Južnej Ameriky postupne dostal až do treťoligového Krásna nad Kysucou.

Adao Everton De Souza.

Diviaky zbrázdili cintorín, ničili aj hrobové miesta

Obec Povina čelila v uplynulom týždni útoku diviakov. Tie sa doslova „vybláznili“ na cintoríne, kde ničili všetko, čo im prišlo do cesty.

Diviaky zanechali na cintoríne hotovú spúšť.

Dopravné obmedzenie v mestskej časti Rieka

Mesto avizovalo obmedzenie na štvrtok 22. augusta pre nákladnú a autobusovú dopravu.

Ilustračná fotografia

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Spĺňa európske štandardy, Nitra už má novú autobusovú stanicu

Zaviedli aj elektronické informačné systémy a vybudovali bezbariérové vstupy.

Promenada Living Park v Nitre: Výstavba na brehu rieky pokračuje

Projekt plánujú otvoriť v roku 2021. Investor zverejnil nové vizualizácie.

Čo sa odpíska, rozhoduje aj lavička

Oblastné futbalové zväzy na Slovensku nemajú arbitrov. Ich odmena za mesiac sa pohybuje od 200 do 350 eur. V Nitre si v tom ale vedeli urobiť poriadok.

Vybrali SME

Už ste čítali?