Extrémne horúčavy musia riešiť aj železnice

Horúčavy neohrozujú len ľudí, ale napríklad aj také koľaje. Železnice ich preto permanentne kontrolujú, aby nedošlo k nešťastiu.

Železnice SR (ŽSR) v súvislosti s vysokými teplotami, zintenzívnili kontroly na tratiach.Železnice SR (ŽSR) v súvislosti s vysokými teplotami, zintenzívnili kontroly na tratiach. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: Ján Krošlák )

ČADCA. Železnice SR (ŽSR) v súvislosti s vysokými teplotami, zintenzívnili kontroly na tratiach. „Týkajú sa  tak koľají, ako aj trakčného vedenia, ktoré majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti,“ informuje Zuzana Chalupová z komunikačného odboru ŽSR.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  Podľa jej slov môže dochádzať k vybočeniu koľaje, pri trakčnom vedení zasa k zvýšeniu pravdepodobnosti kolízie zberača rušňa s trakčným vedením.

  Pre ilustráciu, v 25. týždni  zaevidovali na tratiach v dôsledku vysokých teplôt 2 prípady deformácie koľaje, tzv. vybočenie. „Takéto poruchy, súvisiace s geometrickým usporiadaním traťovej koľaje, si pre zachovanie bezpečnosti vyžadujú jej vylúčenie z prevádzky. V 14 prípadoch bolo nutné okamžite zaviesť zníženú rýchlosť vlakov na rizikových miestach,“ vysvetľuje.   

SkryťVypnúť reklamu

   Zamestnanci železníc robia pravidelné prehliadky tratí, a to buď pravidelnými pešími pochôdzkami alebo jazdami na dráhových vozidlách. Okrem toho sa v čase zvýšených teplôt, napríklad u koľajníc nad  40°C (resp. vzduchu nad 28°C) robia takzvané teplotné pochôdzky. 

Zvýšenú  pozornosť podľa slov Chalupovej venujú predovšetkým náhlym zmenám smerovej a výškovej polohy v krátkom úseku koľaje, ktoré môžu byť príznakom jej začínajúceho vychýlenia alebo vybočenia, okoliu pevných miest a úsekom, v ktorých sa v predchádzajúcom období narušila stabilita koľaje opravnými prácami. „Aby sa predišlo nežiaducim vplyvom teploty na stabilitu koľajového roštu, a to konkrétne výškovým a smerovým chybám a prípadnému vybočeniu, obmedzujú sa v čase vysokých teplôt udržiavacie práce tak, aby sa zabezpečila bezpečnosť prevádzky. V prípade vysokých teplôt dochádza z bezpečnostných dôvodov k zrušeniu výluk, v ktorých sa plánovali práce znižujúce stabilitu koľajového roštu, prípadne sa tieto presúvajú do nočných hodín, kedy je predpoklad zníženia teploty a nepriaznivých teplotných účinkov.“

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším z preventívnych opatrení je zavádzanie pomalých ciest, a to najmä v úsekoch, kde by vplyvom vysokej teploty mohlo dôjsť k zníženiu stability koľaje. Rovnako sa kontrolujú aj jednotlivé súčasti trakčného vedenia, ktoré sú vystavované extrémnym teplotám.

  „ŽSR predpokladajú, že počas ich trvania sa budú preventívne dopravne obmedzenia opakovať aj v nasledujúcom období,“ dodala Chalupová. 

Vlaky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 23 019
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 15 681
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 316
  4. Ľuboš Fellner otvorene 6 480
  5. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 388
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 680
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 893
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 228
  1. Radoslav Medzihradský: KST a výber chatárov
  2. Miroslav Daniš: Beránka vlku se zachtělo
  3. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  4. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 3.
  5. Štefan Šturdzík: Pán prezident čo takto trocha sebareflexie, nielen kritizovať iných.
  6. Adriana Boysová: Čiary medzi nami
  7. Tomáš Mikloško: Umenie neúprimnosti: Ako rozpoznať faloš a pretvárku (a čo s tým)
  8. Martina Bittnerová: Láska, ktorá nemala šancu: Božena Němcová a Václav Bolemír Nebeský
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 854
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 53 634
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 14 213
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 059
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 188
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 682
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 434
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 393
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  6. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu