SVRČINOVEC. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že práce na výstavbe diaľničného úseku D3 Svrčinovec – Skalité sa nejako výrazne nespomalili. „Momentálne na ňom pracuje približne 530 pracovníkov. Robia na horných stavbách mostov, ich príslušenstvách, konštrukčných vrstvách vozovky a cemento-betónových vozovkách v tuneloch. Náročnosť prác vyplýva zo zložitosti morfológie územia, čo potvrdzuje, že 70 % dĺžky trasy D3 tvoria mosty a tunely. Predpoklad ukončenia je október 2016. Výška finančných nákladov bude v zmysle Zmluvy o dielo približne 329 miliónov eur bez DPH,“ informovala Michaela Michalová, hovorkyňa NDS. Dodala, že úsek by chceli sprístupniť pre motoristov začiatkom roka 2017.
Vybudovanie úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica SK/PL, ako i celého diaľničného ťahu D3, bude mať význam najmä z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy, ktorá smeruje z a do Poľska. Odľahčí sa hraničný priechod s Poľskom v Trstenej, ako aj s Českom vo Svrčinovci, kadiaľ prechádzajú vozidlá nad 7,5 ton, smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj Poľskej republiky. V mieste novovybudovanej križovatky Svrčinovec sa vyrieši prepojenie diaľnice a cesty I/11 vo všetkých dopravných smeroch, čím sa v tomto bode vytvorí možnosť prepojenia troch európskych štátov – Poľska, Česka a Slovenska. Celý úsek skráti čas jazdy medzi Svrčinovcom a štátnou hranicou s Poľskom oproti existujúcej ceste I/12 o takmer 10 minút. Diaľnica, ktorá povedie cez územie obcí Svrčinovec, Čierne a Skalité, zásadným spôsobom zníži súčasné negatívne vplyvy dopravy a výrazne zlepší životné podmienky obyvateľov.
FAKTY O VÝSTAVBE:
Výstavba diaľničného úseku D3 Svrčinovec – Skalité sa začala 25. októbra 2013 odovzdaním staveniska zhotoviteľovi – Združeniu D3 Svrčinovec – Skalité. Členmi sú štyri stavebné spoločnosti Váhostav-SK, Doprastav, Strabag a Metrostav. Zhotoviteľ sa zaviazal urobiť stavebné práce, vrátane dodania realizačnej projektovej dokumentácie, počas troch rokov za 329,88 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. S najlacnejšou ponukou na úrovni 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur uspel v tendri. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité dlhý 12,3 kilometra plánovali pôvodne dokončiť v polovici roka 2016, teraz to odhadujú na október.
ZAUJALO NÁS:
Na moste Valy, ktorý je súčasťou kysuckej D3, sa koncom februára betónoval posledný záber mostovky a hrubá stavba sa tak ukončila. Most sa bude po dokončení hrdiť prvenstvom v zozname najvyšších nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Je 84 metrov vysoký a pre predstavu, jeho výšku možno prirovnať k výške 33-poschodovej budovy.
VEDELI STE?
- Na most Valy použili stavbári 12-tisíc kubíkov betónu
- Bude na ňom vetrolam ako v 3. krajine Európy. Sú už len na mostoch v Chorvátsku a vo Francúzsku.