ČADCA. Vytvorenie spoločného poľsko-slovenského systému verejnej komunikácie pri hraniciach a skoordinovanie cestovného poriadku slovenských a poľských autobusov premávajúcich do prihraničných miest je hlavným cieľom spoločnej kampane Poľsko-Slovensko. Informuje o tom FB stránka www.facebook.com/polskaslowacja. Poľskí a slovenskí aktivisti, ktorí sa zaujímajú o prehĺbenie vzájomnej spolupráce medzi dvomi krajinami, prosia o podporu tejto iniciatívy zvlášť cez samosprávy a média v prihraničných regiónoch.
„Poliaci radi trávia dovolenku v slovenských horách, Slováci zasa chodia do Poľska nakupovať. Cesty sa však uskutočňujú súkromnými autami, lebo verejná doprava medzi Poľskom a Slovenskom prakticky neexistuje,“ píše sa na stránke.
Aktivisti berú do úvahy obavy lokálnych dopravcov, ktorí nechcú pripustiť zahraničnú konkurenciu na trasách, ktoré používajú. Preto model navrhovaný cez skupinu Poľsko – Slovensko pozostáva z myšlienky, na základe ktorej by bolo možné cestovať poľskými autobusmi do prihraničného miesta a tam presadnúť na rovnakej zastávke na slovenský autobus, ktorým by sa dalo cestovať do ďalšej prihraničnej zastávky (napr. Trstená, Čadca, Poprad...). To vyžaduje uzavretie poľsko-slovenskej medzinárodnej zmluvy, na základe ktorej by slovenský dopravca mohol premávať nielen do poslednej dediny pred poľskou hranicou, ale do prvej poľskej lokality – a takéto spojenia by sa vytvorili na rovnakom základe ako vnútroštátna hromadná doprava.
Iniciátori kampane sa v tejto veci obrátili na poslancov poľského parlamentu, výsledkom čoho boli poslanecké interpelácie smerované na ministerstvo infraštruktúry. Ministerstvo pozitívne odpovedalo a odporučilo posunutie rokovaní do medzivládneho priestoru a vytvorenie poľsko-slovenskej komisie zaoberajúcej sa dopravou.
„Regionálna autobusová doprava je dnes kompetenčne v rukách vyšších územných celkov. V prípade diaľkovej dopravy je táto služba plne liberalizovaná. Ministerstvo dopravy samozrejme privíta každú ponuku na prevádzku autobusovej linky a je pripravené na základe žiadosti a po splnení zákonných podmienok vydať povolenie pre pravidelnú medzinárodnú autobusovú linku. Do dnešného dňa však neevidujeme žiadnu požiadavku o vydanie takéhoto povolenia,“ povedala pre MY Kysucké noviny hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Podľa jej slov o povolenie na prevádzkovanie pravidelnej medzinárodnej autobusovej dopravy môže ministerstvo požiadať akýkoľvek dopravca, ktorý je držiteľom oprávnenia na prevádzkovanie medzinárodnej dopravy, t. j. licencie spoločenstva a má sídlo na území Európskej únie, resp. na území Európskeho hospodárskeho priestoru alebo Švajčiarskej konfederácie. „Žiadateľ môže podať žiadosť v ktoromkoľvek zo štátov, kde má plánovaná pravidelná medzinárodná autobusová doprava koncovú zastávku. Žiadateľa pri podaní žiadosti neobmedzuje štát, v ktorom má svoje sídlo,“ dodala.