Technické múzeum Tatra v Kopřivnici hojne navštevujú aj Kysučania

Kopřivnické Technické múzeum Tatra sa teší obľube. V súčasnej expozícii nájdete zaujímavú líniu postupnej výroby prevažne osobných automobilov Tatra.

T 600 Tatraplan /1949/.Kabriolet s podvozkom sériového Tatraplanu karosovaný firmou Sodomka z Vysokého Mýta pre autosalón v Ženeve, potom ho darovali J.V.Stalinovi k 70. narodeninám a v roku 1976 ho opäť vrátili do Kopřivnice.T 600 Tatraplan /1949/.Kabriolet s podvozkom sériového Tatraplanu karosovaný firmou Sodomka z Vysokého Mýta pre autosalón v Ženeve, potom ho darovali J.V.Stalinovi k 70. narodeninám a v roku 1976 ho opäť vrátili do Kopřivnice. (Zdroj: MILAN MATUŠINSKÝ)

„Vo všeobecnom povedomí je 19. storočie obdobím, ktoré položilo základy pre masívny rozvoj dopravy a rozvinulo mobilitu obyvateľov. Človek 19. a 20.storočia bol vystavený expanzívnemu rozvoju techniky, nevynímajúc zmeny v každodennom živote. Súčasťou tohto rozvoja sú aj dejiny kopřivnickej výroby dopravných prostriedkov. Tie sa začali písať v manufaktúre Ignáca Šustalu. Nazývala sa Nesseldorfer Wagenbau Gesselschaft a venovala sa výrobe kočiarov, saní a bričiek už od roku 1850.“ Týmito slovami nás privítal kurátor Radim Zátopek pri návšteve Technického múzea Tatra v Kopřivnici.
Súčasná expozícia Technického múzea Tatra, ktorú hojne navštevujú aj Kysučania, bola v Kopřivnici otvorená v roku 1997 pri príležitosti stého výročia tamojšej výroby osobných automobilov. Výstavný priestor poskytuje návštevníkom typologicky prehľadnú storočnú líniu výroby prevažne osobných automobilov Tatra, vyrobených v tomto meste. Sú tu zastúpené aj nákladné autá, motory, podvozky či modely. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vráťme sa do minulosti. Kurátor múzea Radim Zátopek zdôrazňuje, že kopřivnická výroba sa významne zapísala do rozvoja dopravného odvetvia nielen na severnej Morave, ale aj v celosvetovom meradle. Neskoršie sa zamerala aj na výrobu železničných vagónov. Zamerajme sa však predovšetkým na automobily. Ich kolískou sa stalo Francúzsko, kde sa konali prvé diaľkové jazdy, rýchlostné závody a výstavy vozidiel. V strednej Európe bola centrom rozvoja automobilizmu Viedeň. Záštitu nad organizovaním automobilových prehliadok prevzal Österreichischen Automobil Club, ktorý sa venoval aj technickej a dopravnej tematike, pravidlám riadenia vozidiel, dopravnému značeniu a zásadám bezpečnej jazdy. V roku 1898, teda v roku vzniku tohto klubu, sa do Viedne z Kopřivnice vydal prvý kopřivnický automobil Präsident, nazvaný po prezidentovi klubu, grófovi Gustavovi Pötting-Persingovi. Vo Viedni zostal ako cvičné vozidlo pre budúcich vodičov. Postupne sa upúšťalo od od kočiarovej podoby automobilov a technickými inováciami sa premenila aj vonkajšia podoba karosérie. Okrem hlavného konštruktéra tohto auta Leopolda Svitáka musíme spomenúť aj Hansa Ledwinku, ktorý sa významne zapísal do dejín kopřivnickej automobilky ako tvorca tatrováckej koncepcie podvozku.

SkryťVypnúť reklamu

História automobilky Tatra je nesmierne bohatá a dozaista by si zaslúžila samostatnú a rozsiahlu encyklopedickú publikáciu. Spomeňme však aspoň dve pozoruhodné etapy v jej vývoji. V roku 1943 bol do sériovej výroby zaradený nový typ nákladného automobilu T 111. Po oslobodení bol podnik na jeseň 1945 dekrétom prezidenta republiky znárodnený. Vďaka zmenám nastali aj radikálne premeny vo výrobnom programe. Na pražskom autosalóne predstavili osobné vozidlo Tatra 600 Tatraplán, ktorý v Kopřivnici vyrábali do roku 1951. Veľký úspech tento typ zaznamenal v prevedení karosérie Sodomka na ženevskom autosalóne v roku 1949. Potom ho darovali J. V. Stalinovi k sedemdesiatym narodeninám. Výroba sa však stále viac špecializovala na nákladné automobily.

Dvadsaťročná výroba Tatry 111 bola nahradená novou sériovou výrobou nákladiaka T 138, ktorý sa stal charakteristickým znakom socialistického budovania a dôležitým vývozným artiklom v rámci v)ýchodného bloku. Ďalším významným produktom z kopřivnickej dielne bolo osobné reprezentačné vozidlo T 603. Z nákladných áut sa do masovej sériovej výroby dostal typ T 815 v rôznych modifikáciách, dokonca aj v športovom prevedení. V roku 1988 osemstopätnástka triumfovala na rallye Paríž – Dakar. 

SkryťVypnúť reklamu

V ére takzvaného plánovaného hospodárstva Tatra vyrábala niekoľko zaujímavých typov vo veľkých sériách. Nehovoriac o tom, že zamestnávala tisíce ľudí v troch pracovných zmenách. Na jej vývoji sa však nepriaznivo podpísala politická situácia, ktorá neumožňovala kontakt so zahraničným technickým vývojom, a to sa prirodzene prejavilo aj na jej konkurencieschopnosti. Po novembri 1989 bola Tatra postupne privatizovaná a zmenila sa na akciovú spoločnosť. V roku 1998 bola po sto rokoch v Kopřivnici ukončená výroba osobných vozidiel. Posledným typom osobného vozidla, ktorý opustil tamojšiu automobilku, bola Tatra 700.

A na záver ešte niekoľko údajov o samotnom Technickom múzeu Tatra. Kurátor múzea Radim Zátopek pripomína, že počiatky dejín kopřivnického múzea sú späté s miestnym rodákom Emilom Hanzelkom. V roku 1947 sa Lašské múzeum predstavilo verejnosti svojimi národopisnými a vlastivednými zbierkami, tamojšou umeleckou keramikou, majolikou a rovnako aj prvými automobilovými exponátmi. Jeho expozície sa v priebehu rokov viac zameriavali na kopřivnický priemysel, čo viedlo v roku 1954 k založeniu špeciálneho múzea automobilového a keramického priemyslu. Ďalšiu zásluhu na získavaní zbierkových predmetov má Josef Veřmiřovský, skúšobný jazdec v továrni a bývalý automobilový jazdec na vozidlách Tatra v medzivojnovom období. Predmety získavali múzejníci prevažne náhodnými darmi, cieleným zberom alebo kúpou. K prvým získaným automobilom patrí hasičské vozidlo NW typ K z roku 1909.

V roku 1962 bola postavená prístavba blízko hospodárskych budov pri Šustalovej vile. Tam boli aj následne získané automobily a motory vystavované. Menšia časť domu slúžila ako reštaurátorská dielňa. K 70. výročiu výroby osobných automobilov v Kopřivnici bola v roku 1967 sprístupnená novostavba výstavného pavilónu a potom 1. 1. 1968 previedli múzeum do správy národného podniku Tatra. Pod názvom Technické muzeum n.p. Tatra Kopřivnice v tejto podobe jestvovalo až do vzniku tzv. obecne prospešnej spoločnosti Regionálne múzeum Kopřivnice. Dôležitým medzníkom v histórii technického múzea bolo rok 1997. K stému výročiu výroby osobných automobilov v Kopřivnici bola väčšina exponátov presťahovaná do nových priestorov v centre mesta. Zbúranie výstavného pavilónu z roku 1967 znamenalo definitívnu bodku za starým tatrováckym múzeom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 060
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 876
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 070
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 872
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 166
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 789
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 470
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 757
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 326
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 709
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 898
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 344
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 589
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 757
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 326
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 709
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 898
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 344
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 589
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu