Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)
Pridajte si svoje mesto

Technické múzeum Tatra v Kopřivnici hojne navštevujú aj Kysučania

Kopřivnické Technické múzeum Tatra sa teší obľube. V súčasnej expozícii nájdete zaujímavú líniu postupnej výroby prevažne osobných automobilov Tatra.

T 600 Tatraplan /1949/.Kabriolet s podvozkom sériového Tatraplanu karosovaný firmou Sodomka z Vysokého Mýta pre autosalón v Ženeve, potom ho darovali J.V.Stalinovi k 70. narodeninám a v roku 1976 ho opäť vrátili do Kopřivnice.(Zdroj: MILAN MATUŠINSKÝ)

„Vo všeobecnom povedomí je 19. storočie obdobím, ktoré položilo základy pre masívny rozvoj dopravy a rozvinulo mobilitu obyvateľov. Človek 19. a 20.storočia bol vystavený expanzívnemu rozvoju techniky, nevynímajúc zmeny v každodennom živote. Súčasťou tohto rozvoja sú aj dejiny kopřivnickej výroby dopravných prostriedkov. Tie sa začali písať v manufaktúre Ignáca Šustalu. Nazývala sa Nesseldorfer Wagenbau Gesselschaft a venovala sa výrobe kočiarov, saní a bričiek už od roku 1850.“ Týmito slovami nás privítal kurátor Radim Zátopek pri návšteve Technického múzea Tatra v Kopřivnici.
Súčasná expozícia Technického múzea Tatra, ktorú hojne navštevujú aj Kysučania, bola v Kopřivnici otvorená v roku 1997 pri príležitosti stého výročia tamojšej výroby osobných automobilov. Výstavný priestor poskytuje návštevníkom typologicky prehľadnú storočnú líniu výroby prevažne osobných automobilov Tatra, vyrobených v tomto meste. Sú tu zastúpené aj nákladné autá, motory, podvozky či modely. 

Vráťme sa do minulosti. Kurátor múzea Radim Zátopek zdôrazňuje, že kopřivnická výroba sa významne zapísala do rozvoja dopravného odvetvia nielen na severnej Morave, ale aj v celosvetovom meradle. Neskoršie sa zamerala aj na výrobu železničných vagónov. Zamerajme sa však predovšetkým na automobily. Ich kolískou sa stalo Francúzsko, kde sa konali prvé diaľkové jazdy, rýchlostné závody a výstavy vozidiel. V strednej Európe bola centrom rozvoja automobilizmu Viedeň. Záštitu nad organizovaním automobilových prehliadok prevzal Österreichischen Automobil Club, ktorý sa venoval aj technickej a dopravnej tematike, pravidlám riadenia vozidiel, dopravnému značeniu a zásadám bezpečnej jazdy. V roku 1898, teda v roku vzniku tohto klubu, sa do Viedne z Kopřivnice vydal prvý kopřivnický automobil Präsident, nazvaný po prezidentovi klubu, grófovi Gustavovi Pötting-Persingovi. Vo Viedni zostal ako cvičné vozidlo pre budúcich vodičov. Postupne sa upúšťalo od od kočiarovej podoby automobilov a technickými inováciami sa premenila aj vonkajšia podoba karosérie. Okrem hlavného konštruktéra tohto auta Leopolda Svitáka musíme spomenúť aj Hansa Ledwinku, ktorý sa významne zapísal do dejín kopřivnickej automobilky ako tvorca tatrováckej koncepcie podvozku.

História automobilky Tatra je nesmierne bohatá a dozaista by si zaslúžila samostatnú a rozsiahlu encyklopedickú publikáciu. Spomeňme však aspoň dve pozoruhodné etapy v jej vývoji. V roku 1943 bol do sériovej výroby zaradený nový typ nákladného automobilu T 111. Po oslobodení bol podnik na jeseň 1945 dekrétom prezidenta republiky znárodnený. Vďaka zmenám nastali aj radikálne premeny vo výrobnom programe. Na pražskom autosalóne predstavili osobné vozidlo Tatra 600 Tatraplán, ktorý v Kopřivnici vyrábali do roku 1951. Veľký úspech tento typ zaznamenal v prevedení karosérie Sodomka na ženevskom autosalóne v roku 1949. Potom ho darovali J. V. Stalinovi k sedemdesiatym narodeninám. Výroba sa však stále viac špecializovala na nákladné automobily.

Dvadsaťročná výroba Tatry 111 bola nahradená novou sériovou výrobou nákladiaka T 138, ktorý sa stal charakteristickým znakom socialistického budovania a dôležitým vývozným artiklom v rámci v)ýchodného bloku. Ďalším významným produktom z kopřivnickej dielne bolo osobné reprezentačné vozidlo T 603. Z nákladných áut sa do masovej sériovej výroby dostal typ T 815 v rôznych modifikáciách, dokonca aj v športovom prevedení. V roku 1988 osemstopätnástka triumfovala na rallye Paríž – Dakar. 

V ére takzvaného plánovaného hospodárstva Tatra vyrábala niekoľko zaujímavých typov vo veľkých sériách. Nehovoriac o tom, že zamestnávala tisíce ľudí v troch pracovných zmenách. Na jej vývoji sa však nepriaznivo podpísala politická situácia, ktorá neumožňovala kontakt so zahraničným technickým vývojom, a to sa prirodzene prejavilo aj na jej konkurencieschopnosti. Po novembri 1989 bola Tatra postupne privatizovaná a zmenila sa na akciovú spoločnosť. V roku 1998 bola po sto rokoch v Kopřivnici ukončená výroba osobných vozidiel. Posledným typom osobného vozidla, ktorý opustil tamojšiu automobilku, bola Tatra 700.

A na záver ešte niekoľko údajov o samotnom Technickom múzeu Tatra. Kurátor múzea Radim Zátopek pripomína, že počiatky dejín kopřivnického múzea sú späté s miestnym rodákom Emilom Hanzelkom. V roku 1947 sa Lašské múzeum predstavilo verejnosti svojimi národopisnými a vlastivednými zbierkami, tamojšou umeleckou keramikou, majolikou a rovnako aj prvými automobilovými exponátmi. Jeho expozície sa v priebehu rokov viac zameriavali na kopřivnický priemysel, čo viedlo v roku 1954 k založeniu špeciálneho múzea automobilového a keramického priemyslu. Ďalšiu zásluhu na získavaní zbierkových predmetov má Josef Veřmiřovský, skúšobný jazdec v továrni a bývalý automobilový jazdec na vozidlách Tatra v medzivojnovom období. Predmety získavali múzejníci prevažne náhodnými darmi, cieleným zberom alebo kúpou. K prvým získaným automobilom patrí hasičské vozidlo NW typ K z roku 1909.

V roku 1962 bola postavená prístavba blízko hospodárskych budov pri Šustalovej vile. Tam boli aj následne získané automobily a motory vystavované. Menšia časť domu slúžila ako reštaurátorská dielňa. K 70. výročiu výroby osobných automobilov v Kopřivnici bola v roku 1967 sprístupnená novostavba výstavného pavilónu a potom 1. 1. 1968 previedli múzeum do správy národného podniku Tatra. Pod názvom Technické muzeum n.p. Tatra Kopřivnice v tejto podobe jestvovalo až do vzniku tzv. obecne prospešnej spoločnosti Regionálne múzeum Kopřivnice. Dôležitým medzníkom v histórii technického múzea bolo rok 1997. K stému výročiu výroby osobných automobilov v Kopřivnici bola väčšina exponátov presťahovaná do nových priestorov v centre mesta. Zbúranie výstavného pavilónu z roku 1967 znamenalo definitívnu bodku za starým tatrováckym múzeom.


  1. Diaľničiari podpísali zmluvu o financovaní D3 Svrčinovec - Skalité 376
  2. Andrej „nelenil“, teraz mu za jeho krádeže hrozí až desaťročné väzenie Foto 338
  3. Tlačiť vretenicu do plastovej fľaše, alebo ťahať ju za chvost, sa neodporúča 227
  4. Vzdelávali sa aj počas prázdnin 176
  5. Vodič z Čierneho bol dobre „pod parou“ 158
  6. Ďalšia zbytočná smrť motorkára Foto 144
  7. Vodič precenil svoje schopnosti, skončilo to nehodou (AKTUALIZOVANÉ) Foto 102
  8. Oblastný futbal: Šláger pre Oščadnicu, v Klubine padlo sedemnásť gólov 102
  9. Pozvánka na Medzinárodný beh na Veľkú Raču 77
  10. Pozývajú na výstavu hudobných nástrojov 65

Najčítanejšie správy

Kysuce

Diaľničiari podpísali zmluvu o financovaní D3 Svrčinovec - Skalité

Zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku na projekt D3 Svrčinovec – Skalité, 2. fáza z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra podpísali pred niekoľkými dňami zástupcovia NDS a ministerstva dopravy.

Andrej „nelenil“, teraz mu za jeho krádeže hrozí až desaťročné väzenie

Dvadsaťsedemročný Andrej má na konte až 23 vlámačiek. Vo väzení môže pobudnúť dokonca desať rokov.

Tlačiť vretenicu do plastovej fľaše, alebo ťahať ju za chvost, sa neodporúča

V Kysuckej nemocnici v Čadci mali toto leto tri prípady uštipnutia hadom. Lekári zaznamenali v minulosti v súvislosti s hadmi aj rôzne kuriózne situácie.

Vzdelávali sa aj počas prázdnin

Kto chce byť odborník, musí robiť viac, ako je štandard. To si uvedomili aj niektorí žiaci zo základných škôl a rozhodli sa počas prázdnin absolvovať letný kurz v Spojenej škole v Kysuckom Novom Meste.

Vodič z Čierneho bol dobre „pod parou“

Až 2,46 promile namerali policajti vodičovi z Čierneho. Hrozí mu ročné väzenie.

Blízke regióny

V Jedľovinách buďte opatrní, niekto tam na chodníku nastražil kruté pasce

​​​​​​​Počas prechádzok v obľúbenej martinskej lokalite Jedľoviny si treba dávať pozor. Nejaký bezcitný človek tam schované v zemi poukladal pasce z ostrých klincov priamo na chodník. Ak na ne stúpite, môžete sa vážne zraniť. Či sú nástrahy určené bežcom, cyklistom, motorkárom a aký mal dotyčný na to dôvod, úplne jasné nie je.

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Martinčania v hurikáne Irma: Do rána sme sa modlili, aby sme prežili toto peklo

​​​​​​​Mladý pár v noci prebrala ohromná sila vetra. Lomcovala so zadebnenými oknami, všetko vŕzgalo, triaslo sa, vonku bolo počuť buchot. Vlny na mori vraj dosahovali výšku sedem metrov a rozbíjali sa až hlboko v bielom piesku. Takto si Martinčania spomínajú na strašný hurikán v Dominikánskej republike.

Hokejová radosť sa vrátila do Martina + Foto

Na druholigovú premiéru Martina sa prišlo pozrieť takmer tisícpäťsto ľudí. Hráči sa im za dôveru odmenili vysokým víťazstvom nad Rimavskou Sobotou.

Takto bezohľadne jazdia naši vodiči

Vodiči počas rekonštrukcie mosta nerešpektujú svetlá na semaforoch. Aroganciou ohrozujú seba aj ostatných.

Všetky správy

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Petra Sagana čakajú už ôsme majstrovstvá sveta. Pozrite, ako sa mu darilo na tých predchádzajúcich.

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

Udavačská aplikácia EEI možno porušuje zákon

Či je problémová, o tom sa môže rozhodnúť iba v konaní o ochrane osobných údajov.

Minúta po minúte: Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie

Hurikán Maria už dosiahol piatu kategóriu a smeruje na Portoriko.

Kam vyraziť