Myšlienka vybudovať mú-zeum dopravy sa podľa historika a zároveň autora projektu Petra Šimka zrodila v roku 2009 počas 110. výročia vzniku trate Žilina-Rajec. Šimko tvrdí, že budova železničnej zastávky sa už niekoľko rokov nepoužívala, ale bola zrekonštruovaná a jej staničná hala je ideálnym priestorom pre inštaláciu dopravných exponátov. Preto začali hľadať zdroje na adaptáciu priestorov pre múzeum a nákup výstavného mobiliáru. Tie sa podarilo získať vďaka podpore Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a sponzorským darom zo súkromného sektora.
Návštevníci spoznajú dejiny dopravy od praveku cez stredovek až po obdobie, keď sa začali stavať a prevádzkovať železnice. Autori nezabudli ani na autobusovú dopravu a pozoruhodné dvojrozmerné a trojrozmerné exponáty. Tie väčšie sú inštalované v ukážke starej železničnej stanice a dopravnej kancelárie, pred ktorou sú zaparkované historické motocykle. Priaznivcov histórie zaujme najmä stará vzácna technika, ktorá sa na železnici používala pred viac ako sto rokmi. V Múzeu dopravy v Rajeckých Tepliciach si prídu na svoje i kúpeľní hostia a deti. Radi sa pristavia, a to platí aj o návštevníkoch z Kysúc, pri modelovom koľajisku s dobovým vlakom a budovami, ktoré zobrazujú žilinský železničný uzol v 20. rokoch minulého storočia.
Z najpozoruhodnejších exponátov spomeňme aspoň trojkolesovú traťmajstrovskú drezinu, ktorú používali pri obhliadkach a presunoch na trati. Vyrobili ju v dvadsiatych rokoch 20. storočia a železničiarom umožnila jednoduchú prepravu nevyhnutného materiálu a náradia v rámci vlakovej prestávky. Veľmi jednoduchá a praktická konštrukcia ľahkého trojkolesového vozidla sa objavila už v 50. rokoch 19. storočia – známa ako systém Sheppard.
Drezina bola charakteristická kombináciou pohonu rukami či nohami prepravovanej osoby. Reprezentuje novší typ s prevodom pohonu článkovanou reťazou a reťazovými kolesami.
V Múzeu dopravy v Rajeckých Tepliciach nezabudli ani na regionálne špecifiká, a tak mnoho získaných predmetov pochádza práve z miestnej stanice Žilina-Rajec.
Nechýbajú dobové uniformy, sprievodné slovo lektora a občas tu sfunkčnia aj niektoré staré stroje a zariadenia. Nový projekt uvítali aj tamojší obyvatelia s tým, že Múzeum dopravy otvorili v roku 25. výročia udelenia štatútu mesta Rajeckým Tepliciam a 115. výročia otvorenia Košicko-bohumínskej železnice s odbočkou Žilina-Rajec.
Okrem dotačného systému rezortu kultúry spolufinancoval tento projekt aj Žilinský samosprávny kraj a Považské múzeum.