Mesto Krásno nad Kysucou bolo zriaďovateľom dvoch málotriednych škôl a jednej plnoorganizovanej. Vzhľadom k demografickému vývoju, tiež pre zlepšenie ekonomickej situácie, tam pred dvomi rokmi pristúpili k celkovému riešeniu školstva na území mesta. „Obe málotriedky sme zaradili do siete ako detašované pracoviská plnoorganizovanej školy na Mládežníckej. Takto aj finančné prostriedky, ktoré sú určené na školstvo, idú v plnej výške na nový subjekt, pričom o financovaní rozhoduje riaditeľstvo školy,“ informuje primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.
Súčasný stav je taký, že bývalá málotriedka v Kalinove funguje ako detašované pracovisko v tej istej podobe ako predtým, len nejde o samostatný subjekt. Patrí pod ZŠ Mládežnícka. „Tým sme ušetrili pracovníkov na obslužných miestach ako je školník, účtovníčka, nie je tam riaditeľ školy. Podobný model bol i v bývalej málotriedke v časti Blažkov až do tohto školského roka, keď do prvého ročníka mal nastúpiť len 1 žiak a nebolo možné vytvoriť triedu s minimálnym počtom 12 detí. Z tohto dôvodu sme 14 žiakov, ktorí tam boli, presunuli do školy na Mládežníckej. Mesto financuje týmto žiakom dopravu, aby ju nemuseli platiť rodičia,“ vysvetľuje primátor.
Obe málotriedky majú podľa jeho slov svoju históriu. Postavili ich pred I. svetovou vojnou, keď v týchto mestských častiach bol dostatok detí. Treba spomenúť aj to, že v tom čase to boli zároveň kultúrno - spoločenské strediská. „V budúcnosti vidíme riešenie problémov školstva v spájaní škôl do väčších. Je tam predpoklad lepšieho odborného vzdelávania, tiež dostatku kvalifikovaných pedagógov i v prípade zastupovania. Zrušením dvoch riaditeľských a obslužných miest sme prispeli k značnej úspore finančných prostriedkov, ktoré idú do vzdelávania žiakov a nie na mzdy a prevádzku, ako tomu bolo doteraz,“ dodáva Grapa.
Školy a školské zariadenia v meste Turzovka patria pod Spoločný školský úrad (SŠÚ). Málotriedku v časti Hlinené zrušili v školskom roku 2005/2006, v časti Vyšný Koniec v školskom roku 2007/2008. „Dôvodom bol nedostatočný počet žiakov ako i materiálno – technické vybavenie tried. V obidvoch boli i elokované pracoviská materskej školy Turzovka. Málotriedku v Hlinenom navštevovalo vyše 40 žiakov, v MŠ bolo od 15 do 18 detí. Čo sa týka Vyšného konca, počty detí boli podobné,“ hovorí Božena Holková zo SŠÚ Turzovka.
Podľa jej názoru prínosom málotriedok bola rodinná forma výchovy, slobodný výber činnosti, dostatočný čas, malý kolektív, individuálny prístup pedagóga. „Pre rodiča to znamenalo aj ušetrené financie. V Turzovke, Makove, Vysokej nad Kysucou, Korni, Olešnej, Klokočove, kde kedysi málotriedky fungovali, už nezostali žiadne,“ dodala.