Utorok, 22. august, 2017 | Meniny má Tichomír
Pridajte si svoje mesto

Predchádzajúci minister ich neprijal, nový zatiaľ neodpovedal

Kysucké Nové Mesto je preťažené dopravou. Pomôcť by mal diaľničný privádzač. Vedenie mesta iniciovalo za posledné roky množstvo rokovaní, ktoré vyústili do prísľubov, že sa privádzač do priemyselnej zóny vybuduje. Mesto sa však obáva, že keďže sa D3 nestala prioritou novej vlády, tak skoro to nebude.

Kysucké Nové Mesto požaduje vybudovanie diaľničného privádzača do priemyselnej zóny. (Zdroj: VERONIKA TKÁČOVÁ)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Koľko budú musieť obyvatelia Kysuckého Nového Mesta čakať na zlepšenie dopravnej situácie, momentálne ťažko povedať. Zmenu k lepšiemu možno totiž očakávať až po vybudovaní diaľničného privádzača.

Nadzemná estakáda by bola výhodná

Spomínaný privádzač spájajúci mesto, diaľnicu D3 a cestu I/11 mal byť v prevádzke skôr, ako dôjde k zrušeniu súčasného hlavného napojenia na cestu I/11 v Radoli. Vlani v lete sa stretli primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel, zástupcovia NDS, najväčších firiem v priemyselnej zóne mesta s predstaviteľmi združenia podnikateľov, starostami dotknutých obcí – Radole, Nesluše, Rudiny a Rudinskej. Hovorili o novej koncepcii technického riešenia vedenia diaľnice v katastroch Kysuckého Nového Mesta a Radole. Konkrétne, o náhrade tunelového variantu nadzemnou estakádou. Jej výhodou by boli podľa NDS nižšie náklady na zhotovenie – podľa odhadu približne 30 miliónov eur, plynulá bezpečná premávka bez nutnosti obmedzovania rýchlosti. Na stretnutí odznelo, že pokiaľ sa tieto stanoviská prijmú, dokončenie prípravy stavby vrátane prezentovaných úprav si vyžiada približne 2 roky. Zástupca NDS však vyjadril obavu z možných komplikácií zabezpečenia financovania privádzača zo zdrojov NDS až do priemyselnej zóny mesta a potrebu hľadať prípadný zdroj spolufinancovania.

Ide o obrovskú záťaž pre mesto

Výstavba diaľnice D3 sa podľa primátora Hartela bytostne dotýka každého obyvateľa Kysuckého Nového Mesta, obcí v jeho okolí, ale predovšetkým firiem, podnikajúcich na území mesta. Len do závodu INA, ktorý zamestnáva 4-tisíc ľudí, denne prichádza okolo 150 nákladných automobilov, čo je obrovská záťaž pre mesto. Pri budovaní tohto podniku sa neriešila výstavba potrebnej cestnej infraštruktúry tak, ako to bolo pri iných objemovo rovnako významných investíciách (KIA Žilina, Peugeot Trnava). Doprava vedie stredom mesta po nevyhovujúcich komunikáciách.

Mesto iniciovalo už množstvo rokovaní o potrebe budovania diaľničného privádzača a diaľnice D3. „Očakávali sme, aký dopad na dianie okolo D3 budú mať voľby, aké miesto bude mať v programovom vyhlásení. Naše očakávania sa nenaplnili. Vláda v programovom vyhlásení síce spomenula D3, ale nezaradila ju medzi najvyššie priority. Preto sme sa rozhodli konať. Zaktivizovali sme samosprávu, podnikateľskú sféru, regionálne obchodné a priemyselné komory Slovenska, Česka a Poľska, pre vyvolanie väčšieho tlaku sme spojili regióny Severného Slovenska - Kysuce a Turiec,“ hovorí Hartel. V Kysuckom Novom Meste koncom júna zorganizovali konferenciu, kde účastníci vyjadrili nespokojnosť s nedostatočnou pozornosťou, akú v programovom vyhlásení venuje vláda D3 - jej dokončeniu, výstavbe R5, dokončeniu D1 v úseku Turany – Hubová a R3 v úseku Martin – Rakovo, Mošovce. Na konferencii prijali spoločné memorandum a delegovali zástupcov pre vyjednávanie s predstaviteľmi štátnej správy.

S ministrom chcú prerokovať závery memoranda

Podľa slov primátora delegovaní účastníci požiadali listom z 21. júla o stretnutie ministra dopravy, s ktorým chceli prediskutovať harmonogram výstavby uvedených stavieb. „Bohužiaľ, neprijal nás, medzičasom ho odvolali. Už sme požiadali o stretnutie nového ministra. List so žiadosťou dostalo ministerstvo 28. septembra. Zatiaľ stále čakáme na odpoveď,“ konštatuje Hartel. Ako vraví, s ministrom chcú prediskutovať závery memoranda. Ide o výstavbu D3 na Kysuciach a privádzač do priemyselnej zóny Kysuckého Nového Mesta. V prípade neuspokojivého stanoviska chcú zorganizovať petíciu. „Spoločne ju zorganizujú a podporia regionálne združenia ZMOS, podnikateľské zväzy, obchodno-priemyselné komory. Zároveň prestaneme odhovárať obyvateľov od prejavov občianskej nespokojnosti smerujúcich k blokovaniu cestnej premávky. Verím však, že sa nám podarí silou argumentov nadviazať na predchádzajúce úspešné rokovania a presadiť pre náš región a naše mesto dôležitú kontinuitu rozbehnutej výstavby D3 a privádzača,“ dodáva primátor.


  1. Vodička potužená alkoholom v Čadci nabúrala dve autá 3 613
  2. Talent z Kysúc, ktorý sníva o NHL, nabral dnes smer Kanada! 1 449
  3. Prekonal trať dlhú 226 km! Vladimír Kormanec s ďalším titulom železného muža 411
  4. Regionálny futbal: Ján Pavlica strelil hetrik, Čierne na víťaznej vlne 296
  5. Opravy ciest sa dočkali aj na Kysuciach Foto 295
  6. Oblastný futbal: Olešnú vykúpil Ferenčák, derby pre Podvysokú 278
  7. Marek Hlava: Chalani mi sľúbili, že raz budem kopať penaltu 210
  8. V Bytči sa po roku opäť radovali hokejbalisti z Krásna nad Kysucou 83
  9. MY Kysucké noviny s prílohou, ktorú ocenia rodičia aj školáci 74
  10. Pozerali filmy pod hviezdami 70

Najčítanejšie správy

Kysuce

Vodička potužená alkoholom v Čadci nabúrala dve autá

Uplynulý víkend polícia v rámci Žilinského kraja zaevidovala viac ako tridsať podgurážených vodičov.

Talent z Kysúc, ktorý sníva o NHL, nabral dnes smer Kanada!

Miloš Roman bude hrať v zámorí za juniorský celok Vancouver Giants.

Prekonal trať dlhú 226 km! Vladimír Kormanec s ďalším titulom železného muža

Borec z Krásna nad Kysucou obsadil vo svojej kategórií 12. miesto.

Regionálny futbal: Ján Pavlica strelil hetrik, Čierne na víťaznej vlne

Makov napriek tlaku neskóroval, Krásno nemalo šancu s Banskou Bystricou.

Opravy ciest sa dočkali aj na Kysuciach

Cestári Žilinského samosprávneho kraja naplno využívajú letné dni a pracujú na rekonštrukciách župných ciest a mostov II. a III. triedy.

Blízke regióny

Keď Sovieti okupovali Liptovský Mikuláš

Fotografie z obsadzovania československých miest vojskami Varšavskej zmluvy obleteli celý svet. Tanky a vojenská technika 21. augusta 1968 zaplavila pred takmer polstoročím aj Liptovský Mikuláš.

Medveď sa túla nad Vrútkami a Martinom

Medveďovi najskôr zachutila vyhodená šunka, potom maškrtil pri úľoch Jána Tabačeka. Trojročná šelma šarapatila v podhorských častiach Martina a Vrútok.

Bábätká z považskobystrického regiónu

Fotografie bábätiek z považskobystrickej a trenčianskej pôrodnice

Na Mudroňke nainštalujú aj radar

Na frekventovanej ulici pribudli viaceré bezpečnostné prvky, ktoré majú ochrániť chodcov pred prúdmi áut.

Betónka sa obchádza, trpia tým dediny

V Malom Čepčíne len za necelú štvrťhodinu prešlo vo štvrtok poobede okolo päťdesiat vozidiel.

Všetky správy

Košičanka stratila v Burgase doklady. Pas jej doručili lietadlom

Do Bulharska letela za dcérou. Nemohla do krajiny ani späť na Slovensko.

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

Dcéru našla v nemocnici so zlomenou nohou. Tvrdia, že si to urobila sama

Po odbere krvi ostala mesačnej Liliane modrina na päte a zlomená stehenná kosť.

Už je známe, čo všetko vyrastie na mieste bývalého PKO

Na Dvořákovom nábreží bude pokračovanie River Parku, lenže s lepším parkom a dominantnou „kvapkou“.

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka, paradoxne, je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

Kam vyraziť