Len za prvý mesiac tohto roka sa stalo na priecestiach až desať nehôd, z toho v deviatich prípadoch išlo o zrážku vlaku s motorovým vozidlom, v jednom s chodcom. Vyhasol pri nich jeden ľudský život.
„Všetky sa stali vinou účastníkov cestnej premávky, ktorí podcenili stav cesty, zimu a mráz, nedali prednosť vlaku a nerešpektovali výstražnú svetelnú a zvukovú signalizáciu,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Paradoxom je, že ŽSR začiatkom tohto roka avizovali za posledných 16 rokov historicky najnižšie číslo v počte nehôd, ako aj obetí. V roku 2016 sa ich na priecestiach stalo 38, čo znamenalo približne tretinový pokles. O život prišlo 6 ľudí. „Nemuseli sa vôbec stať, ak by sa vodiči či chodci zbytočne neponáhľali, nepodceňovali nebezpečenstvo na priecestí a dodržiavali pravidlá cestnej premávky. Zrážke s ťažkým vlakom, ktorého brzdná dráha môže byť v závislosti od dĺžky a hmotnosti niekoľko sto metrov, nemá rušňovodič šancu zabrániť, nehovoriac o zbytočných obetiach a škodách. Vodiči a chodci aj napriek apelom zo strany železníc neustále riskujú, preceňujú svoje schopnosti a naopak, podceňujú vplyvy počasia. Poľadovica, hmly alebo husté sneženie často spôsobujú šmyk pred železničným priecestím, či iný, nebezpečný manéver na železničnom priecestí a následnú zrážku s vlakom,“ hovorí Pavliková.
ŽSR aj na základe týchto nehôd vyzývajú všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri prejazde cez priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o premávke na pozemných komunikáciách. V prípade, že uviaznu na železničnom priecestí, prípadne uvidia iného, ktorý má v koľajisku problém, mali by okamžite kontaktovať číslo hociktorej zo záchranných zložiek (112, 158) a nadiktovať operátorovi jedinečné identifikačné číslo (JIČ) priecestia. To sa nachádza priamo na ňom, je nalepené na železničnej dopravnej značke zo zadnej strany výstražníka a je vyrobené z retroreflexného materiálu.
Podľa slov Pavlikovej okamžite po zadaní čísla priecestia sa v databáze záchrannej zložky zobrazia údaje – telefónne číslo výpravcu, respektíve dispečera, železničná km poloha priecestia, údaje o triede a čísle cestnej komunikácie, cestná km poloha, údaje o elektrifikácii trate a GPS súradnice. „Všetky tieto údaje sú prostriedkami k rýchlej a účinnej pomoci. Takto môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu,“ dodala.