Kysučania v Povine zablokovali dopravu

Vo štvrtok 16. februára na protest stovky obyvateľov Kysúc zablokovali frekventovaný úsek cesty I/11 v Povine. Blokáda trvala iba pätnásť minút, za ten čas sa však vytvorili niekoľkokilometrové kolóny.

Stovky ľudí prechádzali cez priechod pre chodcov v obci Povina. Stovky ľudí prechádzali cez priechod pre chodcov v obci Povina. (Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. POVINA. Prvú protestnú blokádu majú za sebou. Kysučania jednoznačne podporili výstavbu diaľnice D3, ktorej výstavbu ďalších úsekov posunuli až o niekoľko rokov. Viac ako stovka obyvateľov Kysúc protestovala tým, že kráčala po priechode pre chodcov na frekventovanom úseku cesty I/11 v Povine. Zastavili tým dopravu na pätnásť minút. Cesta pre záchranné zložky bola však prejazdná. Počas blokády prešli bez problémov až tri sanitky. „Nechceme čakať už ďalšie roky. Všade treba stavať cesty, no treba to dokončiť tam, kde sa to rozostavalo,“ hovorí predseda petičného výboru Ľubomír Janoška.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Protestná akcia sa nezaobišla bez drobného incidentu, keď jedno nákladné vozidlo chcelo prejsť, no nepodarilo sa mu to.

Protestujúci umožnili počas blokády plynulý prejazd troch sanitiek. „Po dlhých rokoch ide o prvý protest na Kysuciach. Kysučania nevedeli takto protestovať. Pred sto rokmi odišli do Ameriky, pred päťdesiatimi na Ostravsko a dnes utekajú do zahraničia. My však chceme, aby žili tu,“ vysvetľuje Janoška. Hovorí, že zmysel blokády je aj v tom, že to robia pre ďalšie generácie. „Ak sa dokončí diaľnica cez Kysuce, uľahči sa aj Žiline,“ dodáva. Petičný výbor spustil pre niekoľkými týždňami petíciu, ktorú doteraz prostredníctvom internetu podpísalo už takmer štyritisíc ľudí.

Kolóna spôsobená blokádou v Povine

Načítavam video...

Budúce blokády nevylúčili

Petičný výbor vo štvrtok 16. februára podpísal aj zdôvodnenie akcie a samotnej petície, ktoré zašle ministrovi dopravy, ústavným činiteľom a generálnemu riaditeľovi NDS. „Tým, že sa nám nepodarilo štandardným spôsobom zdôvodniť naše požiadavky ohľadom výstavby diaľnice D3, najskôr sme v Kysuckom Novom Meste zorganizovali konferenciu. Zúčastnili sa na nej zástupcovia zamestnávateľov z nášho regiónu, Česka i Poľska,“ hovorí o začiatkoch petície Ján Hartel, primátor Kysuckého Nového Mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Neskôr vytvorili memorandum, ktoré predniesli predchádzajúcemu ministrovi dopravy Romanovi Brecelymu. No ostali bez odpovede. Súčasný minister Arpád Érsek reagoval podľa Hartela až v decembri minulého roka. „V podstate nás ale nepresvedčil, že sa veci okolo výstavby diaľnice riešia,“ vysvetľuje.

Minister dopravy síce podpísal zmluvu s dodávateľom stavby na diaľničný úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec, podľa slov Hartela sa tak odstráni sa len jeden z dvoch kolabujúcich uzlov na tomto dopravnom ťahu a to v Čadci. „Nevyrieši to však situáciu medzi Čadcou a Žilinou.“

Výstavba úseku D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto je naplánovaná až na rok 2026. Intenzita dopravy na Kysuciach je pritom jedna z najvyšších na Slovensku. Štatistika hovorí o tom, že po hlavnom cestnom ťahu I/11 prejde okolo 25-tisíc áut za deň, po otvorení úseku Svrčinovec – štátna hranica PL/SK predpokladajú nárast na asi 30-tisíc vozidiel, čo znamená, že táto komunikácia bude trvalo preťažená ešte viac ako v súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Blokáda dopravy na Kysuciach

Načítavam video...

Pätnásťminútová blokáda zastavila dopravu a určite skomplikovala život tým, ktorí sa presúvali napríklad do práce. Predseda petičného výboru Ľubomír Janoška zatiaľ nevylúčil, no ani nepotvrdil ďalší protest „Verím, že nebudeme musieť takéto akcie opakovať a budeme úspešní,“ dodáva.

Úseky diaľnice treba dostavať

V Čadci už sa začalo pred pár týždňami s budovaním úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. V súčasnosti prebiehajú demolačné práce. „S ohľadom na ne a pohyb ťažkých mechanizmov v blízkosti ciest, môže dochádzať ku krátkodobým obmedzeniam prejazdov z bezpečnostných dôvodov,“ hovorí Edita Novotná, hovorkyňa spoločnosti Strabag. To sa týka najmä takzvanej Bukovskej cesty. Úsek by sa mal napojiť na ďalší, ktorý je tesne pred dokončením (Svrčinovec – Skalité).

Jozef Grapa, primátor Krásna nad Kysucou o dôležitosti diaľnice D3

Načítavam video...

Ďalšie dôležité úseky sa však zatiaľ stavať nebudú. „Tento problém dokázal spojiť všetkých Kysučanov, to je prvoradé. Dávame jednoznačné stanovisko: Poďme stavať diaľnicu. V Čadci sme malú bitku vyhrali. Tým, že sa začal budovať úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec,“ vysvetľuje Milan Gura, primátor Čadce. Podľa neho je však veľmi dôležité pokračovať vo výstavbe ďalej. „Chceme, aby už bolo konečne medzi Čadcou, Žilinou a Bratislavou normálne spojenie,“ dodáva.

Nazývajú ju „cestou smrti“

Vlani zaevidovali na ceste I/11 celkom 85 dopravných nehôd, pri ktorých prišlo 5 ľudí o život, 11 sa zranilo ťažko a 20 skončilo s ľahkým zranením. V tomto roku patrila k najtragickejším nehoda, ktorá sa stala 21. januára na hlavnom cestnom ťahu v úseku Oščadnica. Zrazilo sa tam viacero vozidiel. Pri zrážke zahynuli v jednom z nich manželia so 17-ročným synom. Dvadsaťročného muža z ďalšieho auta vo vážnom stave transportovali do nemocnice. V novembri minulého roka otriasla Kysucami takisto veľká tragédia, ktorá sa stala na spomínanej ceste. V Krásne nad Kysucou sa 26. novembra zrazili osobné auto s kamiónom. Zrážku neprežil len 18-ročný Eduard zo Skalitého, ktorý sa vracal zo stužkovej. Nehôd s tragickým koncom či ťažkým zranením bolo zvlášť za posledné obdobie na tejto ceste desiatky. Nečudo, že ju nazývajú aj „cestou smrti“.

Peniaze sa minuli

Ministerstvo dopravy má vraj záujem riešiť komplikovanú dopravnú situáciu na Kysuciach. „Osobne sa bol o nej presvedčiť aj minister Arpád Érsek. Začiatkom roka sme začali výstavbu jedného z najviac potrebných úsekov diaľnice D3, úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec. O štyri roky odľahčí dopravu v meste Čadca a jej okolí. Robíme všetko preto, aby sa pokračovalo vo výstavbe aj na ďalších úsekoch,“ argumentuje hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Vysvetľuje, že čo sa týka úsekov Žilina – Brodno – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, termín začiatku výstavby každého úseku záleží od priebehu verejného obstarávania a zabezpečenia zdrojov financovania. „Faktom je, že peniaze z eurofondov vyčlenené na výstavbu diaľnic sa prakticky minuli. Štát sa preto musí rozhodnúť, či a ako bude do roku 2020 pokračovať v budovaní dopravnej infraštruktúry,“ vraví.

Ministerstvo dopravy spolu s ministerstvom financií podľa jej slov chystajú rokovania s opozíciou o otvorení dlhovej brzdy tak, aby si štát mohol výhodne požičať peniaze a použiť ich na urýchlenie výstavby ciest. O ďalších stavbách cestných úsekov sa rozhodne po hlasovaní o uvoľnení dlhovej brzdy, s ktorou musí súhlasiť aj opozícia. „Kým nebude jasné, či sa tento krok podarí a opozícia bude s týmto návrhom súhlasiť, nie je možné určiť harmonogram ďalšej výstavby,“ dodáva Ducká.

CESTA I/11 JE MIMORIADNE NEBEZPEČNÁ

- Pri dopravnej nehode, ktorá sa stala 21. januára 2016 v Kysuckom Lieskovci, zomrel len dvadsaťšesťročný vodič. Ten riadil Volkswagen Caddy v smere z Čadce do Žiliny. Prešiel do protismeru, kde sa zrazil s nákladným motorovým vozidlom Man, ktoré viedol 49-ročný vodič z okresu Kysucké Nové Mesto. Pri nehode utrpel vodič Volkswagenu zranenia, ktorým, žiaľ, na mieste podľahol.

- Medzi Kysuckým Lieskovcom a Povinou došlo v sobotu 23. júla 2016 k nehode, ktorú možno označiť tak trochu za kurióznu. Šťastím je, že neskončila smrťou. V osobnom aute sa viezol starší manželský pár. Toto prešlo do protismeru a narazilo do prechádzajúceho kamióna. Z neho odletelo koleso, ktoré vrazilo do ďalšieho auta. Jeho posádku tvorila mladá rodinka, ktorej súčasťou bol aj trojročný chlapček. Našťastie, neutrpeli vážne zranenia.

- Sobota 26. novembra 2016 mala na Kysuciach prívlastok „tragická“. Život len 18-ročného vodiča zo Skalitého ukončila ranná dopravná nehoda. Mladík jazdiaci na Toyote Yaris prešiel do protismeru, kde sa zrazil s oproti idúcim kamiónom. Na mieste bol mŕtvy. Jeho 18-ročnú priateľku Terezku previezli do nemocnice. Hrozná tragédia hlboko otriasla všetkými, ktorí Eda poznali. Ten navštevoval Strednú odbornú leteckotechnickú školu v Trenčíne. Ráno po stužkovej sa vracal domov. Tam však už nedošiel. Jeho mladý život vyhasol práve na „ceste smrti“.

- Ďalšia z mimoriadne tragických nehôd sa stala v sobotu 21. januára 2017 v neskorých večerných hodinách v katastri Oščadnice. Došlo tam k zrážke vozidiel, z ktorých jedno skončilo v priekope. Vozidlo Opel Vectra, smerujúce zo Žiliny do Čadce, predbiehalo pri motoreste Duo ďalšie vozidlo. Pri nehode utrpel 42-ročný muž, jeho 40-ročná manželka a ich 17-ročný syn zranenia, ktorým na mieste podľahli. Dvadsaťročného vodiča z ďalšieho auta vo vážnom stave transportovali do nemocnice.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 79 979
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 424
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 134
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 447
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 876
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 249
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 212
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 320
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 652
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 567
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 48 897
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 991
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 376
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 960
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 707
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 656
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Najlepším strojárom sa stal Matej Mrmus (tretí zľava).

Matej Mrmus vyhral súťaž Zenit Skills.


Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Vizualizácia úseku D3 s tunelom Horelica.

Úsek bude stavať združenie okolo Váhostavu.


3
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 652
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 567
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 48 897
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 991
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 376
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 960
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 707
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 656
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu