Sobota, 19. august, 2017 | Meniny má Lýdia
Pridajte si svoje mesto

Visutá lanovka na Lomničák priblížila krásy Slovenska miliónom ľudí

Tatranci, ale aj návštevníci Tatier z iných kútov Slovenska, nehovoriac o turistoch z Kysúc, si vo vlaňajšom decembri pripomenuli pozoruhodné výročie. Zďaleka nešlo o pompézne oslavy, pričom oslávenkyňa by si ich dozaista zaslúžila.

Jazda zo stanice Skalnaté Pleso na Lomnický štít trvá osem a pol minúty a visutá lanovka za ten čas prekoná prevýšenie 855 metrov. (Zdroj: MM)

Prešlo už 75 rokov od sprevádzkovania lanovky zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. Visutá osobná lanová dráha kyvadlového typu, ktorej cieľom je najvyššie položená stanica u nás, je skutočným unikátom.

Náš sprievodca Ján Šimoňák, ktorý sa lanovej doprave v slovenských veľhorách venuje viac ako tridsať rokov, upozorňuje na niektoré prvenstvá tejto stavby. „Ak berieme do úvahy celkovú dĺžku lanovky v jej oboch úsekoch – Tatranská Lomnica, Skalnaté Pleso, Lomnický štít, tak v čase spustenia do prevádzky, teda 20. decembra 1941, s dĺžkou viac ako šesť kilometrov mala najdlhší medzipodperový úsek na svete. Zároveň prekonávala najväčší výškový rozdiel s jedným prestupovaním (1715 m) medzi všetkými vtedajšími lanovkami.“ Vráťme sa však k samotnému úseku zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. So stavebnými prácami na lanovej dráhe sa začalo v roku 1936, pričom výstavba v nadmorskej výške viac ako 2630 metrov si vyžadovala okrem iného mimoriadnu manuálnu zručnosť v ťažkom horskom teréne. Pre zaujímavosť pripomíname, že autorom sústavy priľahlých objektov bol známy slovenský architekt Dušan Samo Jurkovič.

Ján Šimoňák, ktorý začínal v Rušňovom depe ČSD Poprad – Tatry v roku 1983 a neskôr sa venoval výlučne tatranským lanovým dráham, dopĺňa ďalšie zaujímavosti: „Visutú lanovku na Lomničák stavalo asi sedemdesiat ľudí z Lendaku, Spišskej Belej a Kežmarku, materiál vynášali na Skalnaté pleso kone a na Lomnický štít ľudia. Ich rukami prešlo približne tristo ton materiálu. Jedno montážne lano nieslo na štít 36 nosičov.“

Lanovku museli viackrát opravovať. V roku 1945 poškodili údolnú stanicu nemecké vojská, no už o rok opravený úsek uviedli do prevádzky. Lanovku viackrát modernizovali, posledná úprava je z roku 1992. Výlet na Lomnický štít je dnes práve vďaka lanovke pre mnohých celoživotným zážitkom a druhý najvyšší štít Tatier aj najvyššie obývaným miestom v republike.

Ak si pripomíname 75. výročie tejto stavby, možno nezaškodí aj trošku nostalgie. Na Lomnickom štíte si na svoje detstvo zaspomínal aj náš sprievodca Ján Šimoňák. „Spomínam si, ako sme s rodičmi chodievali do Kúpeľného domu, nuž a odtiaľ to nebolo ďaleko k lanovke. Vtedy sa tradovalo, že na Lomničák sa dostaneš trikrát za život – raz s rodičmi, potom s deťmi a napokon s vnúčatami. Dnes to už asi neplatí. Stále mám ešte v pamäti Majstrovstvá sveta v skokoch na lyžiach na Štrbskom plese v roku 1970, bola to neskutočná eufória a nadšenie. Možno práve vtedy sa začal formovať môj vzťah k horskému prostrediu a lanovkám.“

Opäť sa vráťme k faktom, najskôr však k zaujímavým náhodám, ktoré ovplyvnili vznik visutej osobnej lanovky zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. Keď sa totiž o tejto stavbe rozhodovalo v Budapešti, nádejnejšie vyzerala lanovka na Gerlachovský štít. Napokon však zaúradoval vtedajší riaditeľ Štátnych kúpeľov Tatranská Lomnica Juraj Országh, ktorý presadzoval Lomničák. Pomohli mu vraj aj kontakty na neskoršieho predsedu vlády Milana Hodžu, ktorý mal v Lomnici chatu, a ministra zdravotníctva Vavra Šrobára. Nie je náhoda, že reštaurácia na vrchole sa volá Dedo, tak totiž kedysi volali Lomnický štít.

A ešte v súvislosti s trasou z Tatranskej Lomnice – rovnako nie je náhoda, že jedna zo staníc lanoviek sa volá Štart. V roku 1909 tu bola štvorkilometrová bobová dráha ku Grandhotelu Praha, ktorá bola najdlhšou bobovou dráhou v Európe a štartovala práve tam, kde teraz stojí prestupná stanica lanovky. Ján Šimoňák nám pripomenul aj niektoré osobnosti, na ktoré sa akoby pozabudlo, no pri vzniku a výstavbe lanovky mali veľký význam: Ervín Šesták, František Remta, Kornel Tkáč a inžinieri Říha a Hájovský. Zároveň dodal ešte niektoré štatistické údaje. Jazda visutou lanovkou zo stanice Skalnaté Pleso na Lomnický štít trvá osem a pol minúty a lanovka za ten čas prekoná prevýšenie 855 metrov. Od spustenia do prevádzky v decembri 1941 jej služby využilo viac ako 4,5 milióna turistov.

Na záver citujme pár viet z publikácie pod názvom Cesta k lanovke, ktorú v roku 1987 vydali Rudolf Kukučík, Ladislav Szojka a Dušan Pajdlhauser: „Doprava v Tatrách priblížila tamojšie krásy miliónom ľudí. Obohatila ich citový život o pohľady do prekrásneho tatranského kraja a znásobila ich zážitky.“ A k týmto zážitkom nesporne prispela aj lanovka zo Skalnatého Plesa na Lomnický štít, ktorú mnohí oprávnene nazývajú malým tatranským, ale aj technickým zázrakom.


  1. Bábätká z čadčianskej pôrodnice 15. 901
  2. Cestu z Kysuckého Nového Mesta do Žiliny uzatvoria! 589
  3. Ženu už nedokázali zachániť 443
  4. Kysučan na dobrodružnej ceste Južnou Amerikou Foto 419
  5. FOTO+VIDEO: Silní muži si merali sily! Víťaz na osobáky siahnuť nemusel 313
  6. Sú lídrami v duálnom vzdelávaní 117
  7. Hranica na Makove opäť rozkvitla Foto 116
  8. Stovka detí z Kysúc si letné tábory užila Foto 86
  9. Chytili viac ako 50 opitých vodičov! 86
  10. Na Kysuciach môže vzniknúť množstvo pracovných miest 79

Najčítanejšie správy

Kysuce

Bábätká z čadčianskej pôrodnice 15.

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v čadčianskej nemocnici uplynulý týždeň a ich fotky sú zverejnené aj v MY Kysuckých novinách.

Cestu z Kysuckého Nového Mesta do Žiliny uzatvoria!

Polícia upozorňuje na dnešnú uzávierku cesty. Vodiči pripravte sa na zdržanie.

Ženu už nedokázali zachániť

V stredu 16. augusta popoludní došlo na železničnom priecestí k zrážke cyklistky osobným motorovým vlakom.

Kysučan na dobrodružnej ceste Južnou Amerikou

Kysučan z Rakovej Michal Tlelka (29) sa počas leta opäť vydal do sveta. Tentokrát navštívil tri krajiny v Južnej Amerike. Nám porozprával aj o tom, ako jazdil so snoubordom na piesku.

FOTO+VIDEO: Silní muži si merali sily! Víťaz na osobáky siahnuť nemusel

V kategórii žien si najlepšie počínala Mária Seduchová, medzi mužmi triumfoval Dávid Miník.

Blízke regióny

Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017

Do národnej súťaže sa tento rok zapojilo dvadsať obcí, z Oravy iba jedna. A práve tá oravská vyhrala.

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

Dvojici našli v aute drogy

Pravdepodobne marihuanu prevážali 39-ročná Mikuášanka a 21-ročný mladík z Ružomberka.

Na neslávnej betónke neďaleko Martina sa zdržíte, zastavia vás semafory

Výraznejšie dopravné obmedzenia sa pre rekonštrukčné práce začali vo štvrtok doobeda. Cesta medzi Príbovcami a Diviakmi sa z obvyklých 15 - 20 minút predĺži aj na polhodinu či 40 minút.

Vítame na svete ďalších maličkých Oravcov

Nech sa im na svete páči. Veľa zdravia.

Všetky správy

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Počet obetí útokov v Katalánsku sa zvýšil na 14.

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra. Cez víkend sa prudko ochladí, počas pracovného týždňa sa vrátia letné teploty.

Útočník pobodal vo fínskom Turku niekoľko ľudí, dvaja neprežili

Pri útoku utrpelo zranenia najmenej šesť ľudí.

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov na futbalové kluby v Európe. Nakupujú v Anglicku, Taliansku, vlastnia aj Slaviu Praha.

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

Kam vyraziť