Sobota, 26. máj, 2018 | Meniny má Dušan
Nájdete nás na webe

Visutá lanovka na Lomničák priblížila krásy Slovenska miliónom ľudí

Tatranci, ale aj návštevníci Tatier z iných kútov Slovenska, nehovoriac o turistoch z Kysúc, si vo vlaňajšom decembri pripomenuli pozoruhodné výročie. Zďaleka nešlo o pompézne oslavy, pričom oslávenkyňa by si ich dozaista zaslúžila.

Jazda zo stanice Skalnaté Pleso na Lomnický štít trvá osem a pol minúty a visutá lanovka za ten čas prekoná prevýšenie 855 metrov. (Zdroj: MM)

Prešlo už 75 rokov od sprevádzkovania lanovky zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. Visutá osobná lanová dráha kyvadlového typu, ktorej cieľom je najvyššie položená stanica u nás, je skutočným unikátom.

Náš sprievodca Ján Šimoňák, ktorý sa lanovej doprave v slovenských veľhorách venuje viac ako tridsať rokov, upozorňuje na niektoré prvenstvá tejto stavby. „Ak berieme do úvahy celkovú dĺžku lanovky v jej oboch úsekoch – Tatranská Lomnica, Skalnaté Pleso, Lomnický štít, tak v čase spustenia do prevádzky, teda 20. decembra 1941, s dĺžkou viac ako šesť kilometrov mala najdlhší medzipodperový úsek na svete. Zároveň prekonávala najväčší výškový rozdiel s jedným prestupovaním (1715 m) medzi všetkými vtedajšími lanovkami.“ Vráťme sa však k samotnému úseku zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. So stavebnými prácami na lanovej dráhe sa začalo v roku 1936, pričom výstavba v nadmorskej výške viac ako 2630 metrov si vyžadovala okrem iného mimoriadnu manuálnu zručnosť v ťažkom horskom teréne. Pre zaujímavosť pripomíname, že autorom sústavy priľahlých objektov bol známy slovenský architekt Dušan Samo Jurkovič.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ján Šimoňák, ktorý začínal v Rušňovom depe ČSD Poprad – Tatry v roku 1983 a neskôr sa venoval výlučne tatranským lanovým dráham, dopĺňa ďalšie zaujímavosti: „Visutú lanovku na Lomničák stavalo asi sedemdesiat ľudí z Lendaku, Spišskej Belej a Kežmarku, materiál vynášali na Skalnaté pleso kone a na Lomnický štít ľudia. Ich rukami prešlo približne tristo ton materiálu. Jedno montážne lano nieslo na štít 36 nosičov.“

Lanovku museli viackrát opravovať. V roku 1945 poškodili údolnú stanicu nemecké vojská, no už o rok opravený úsek uviedli do prevádzky. Lanovku viackrát modernizovali, posledná úprava je z roku 1992. Výlet na Lomnický štít je dnes práve vďaka lanovke pre mnohých celoživotným zážitkom a druhý najvyšší štít Tatier aj najvyššie obývaným miestom v republike.

Ak si pripomíname 75. výročie tejto stavby, možno nezaškodí aj trošku nostalgie. Na Lomnickom štíte si na svoje detstvo zaspomínal aj náš sprievodca Ján Šimoňák. „Spomínam si, ako sme s rodičmi chodievali do Kúpeľného domu, nuž a odtiaľ to nebolo ďaleko k lanovke. Vtedy sa tradovalo, že na Lomničák sa dostaneš trikrát za život – raz s rodičmi, potom s deťmi a napokon s vnúčatami. Dnes to už asi neplatí. Stále mám ešte v pamäti Majstrovstvá sveta v skokoch na lyžiach na Štrbskom plese v roku 1970, bola to neskutočná eufória a nadšenie. Možno práve vtedy sa začal formovať môj vzťah k horskému prostrediu a lanovkám.“

Opäť sa vráťme k faktom, najskôr však k zaujímavým náhodám, ktoré ovplyvnili vznik visutej osobnej lanovky zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. Keď sa totiž o tejto stavbe rozhodovalo v Budapešti, nádejnejšie vyzerala lanovka na Gerlachovský štít. Napokon však zaúradoval vtedajší riaditeľ Štátnych kúpeľov Tatranská Lomnica Juraj Országh, ktorý presadzoval Lomničák. Pomohli mu vraj aj kontakty na neskoršieho predsedu vlády Milana Hodžu, ktorý mal v Lomnici chatu, a ministra zdravotníctva Vavra Šrobára. Nie je náhoda, že reštaurácia na vrchole sa volá Dedo, tak totiž kedysi volali Lomnický štít.

A ešte v súvislosti s trasou z Tatranskej Lomnice – rovnako nie je náhoda, že jedna zo staníc lanoviek sa volá Štart. V roku 1909 tu bola štvorkilometrová bobová dráha ku Grandhotelu Praha, ktorá bola najdlhšou bobovou dráhou v Európe a štartovala práve tam, kde teraz stojí prestupná stanica lanovky. Ján Šimoňák nám pripomenul aj niektoré osobnosti, na ktoré sa akoby pozabudlo, no pri vzniku a výstavbe lanovky mali veľký význam: Ervín Šesták, František Remta, Kornel Tkáč a inžinieri Říha a Hájovský. Zároveň dodal ešte niektoré štatistické údaje. Jazda visutou lanovkou zo stanice Skalnaté Pleso na Lomnický štít trvá osem a pol minúty a lanovka za ten čas prekoná prevýšenie 855 metrov. Od spustenia do prevádzky v decembri 1941 jej služby využilo viac ako 4,5 milióna turistov.

Na záver citujme pár viet z publikácie pod názvom Cesta k lanovke, ktorú v roku 1987 vydali Rudolf Kukučík, Ladislav Szojka a Dušan Pajdlhauser: „Doprava v Tatrách priblížila tamojšie krásy miliónom ľudí. Obohatila ich citový život o pohľady do prekrásneho tatranského kraja a znásobila ich zážitky.“ A k týmto zážitkom nesporne prispela aj lanovka zo Skalnatého Plesa na Lomnický štít, ktorú mnohí oprávnene nazývajú malým tatranským, ale aj technickým zázrakom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 340
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 14 161
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 10 535
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 7 490
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 124
  6. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 6 024
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 475
  8. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 274
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 140
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 451

Hlavné správy z My Kysuce

Wild Girls suverénne ovládli mestskú ligu

Florbalistky z tímu Wild Girls sa vrátili na ligový trón po ročnej odmlke.

Na preddraftové testy do Buffala odletel aj talent z Kysúc

Miloš Roman patrí medzi veľké nádeje slovenského hokeja.

Hasiči z Turzovky oslávili okrúhle výročie

Dobrovoľní hasiči z Turzovky si pripomenuli 140. výročie založenia zboru. Novú hasičskú zbrojnicu posvätil biskup.

Bábätká z čadčianskej pôrodnice 36.

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v čadčianskej nemocnici a ich fotky sú zverejnené aj v MY Kysuckých novinách.

Od zjavenia na Živčákovej uplynie šesťdesiat rokov

Od zjavenia na Živčákovej uplynie 1. júna 60 rokov. Odvtedy sa stalo toto miesto cieľom pútnikov nielen zo Slovenska, ale i zahraničia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na bicykli prešla pol Európy. Doma jej ho pod nosom ukradli

Bicykel mala zamknutý a odstavený pod oknami kancelárie.

Po nehode zraneniam podľahol

Na ceste prvej triedy v Trenčianskom okrese sa zrazili autá. Následky sú pre dvoch vodičov vážne.

Muránska planina má veľkú atrakciu. Sysle tu jedia ľuďom z ruky (+ FOTO A VIDEO)

Ochranári dúfajú, že syslia kolónia nebude lákať len návštevníkov.

V PSA hrozí štrajk, sprostredkovateľ neuspel

Dohodu medzi odborármi a vedením automobilky sa pridelenému sprostredkovateľovi nepodarilo dosiahnuť. Odborári začali zbierať podpisy pre vyhlásenie štrajku.

Vybrali SME



Už ste čítali?