Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Visutá lanovka na Lomničák priblížila krásy Slovenska miliónom ľudí

Tatranci, ale aj návštevníci Tatier z iných kútov Slovenska, nehovoriac o turistoch z Kysúc, si vo vlaňajšom decembri pripomenuli pozoruhodné výročie. Zďaleka nešlo o pompézne oslavy, pričom oslávenkyňa by si ich dozaista zaslúžila.

Jazda zo stanice Skalnaté Pleso na Lomnický štít trvá osem a pol minúty a visutá lanovka za ten čas prekoná prevýšenie 855 metrov. Jazda zo stanice Skalnaté Pleso na Lomnický štít trvá osem a pol minúty a visutá lanovka za ten čas prekoná prevýšenie 855 metrov. (Zdroj: MM)

Prešlo už 75 rokov od sprevádzkovania lanovky zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. Visutá osobná lanová dráha kyvadlového typu, ktorej cieľom je najvyššie položená stanica u nás, je skutočným unikátom.

Náš sprievodca Ján Šimoňák, ktorý sa lanovej doprave v slovenských veľhorách venuje viac ako tridsať rokov, upozorňuje na niektoré prvenstvá tejto stavby. „Ak berieme do úvahy celkovú dĺžku lanovky v jej oboch úsekoch – Tatranská Lomnica, Skalnaté Pleso, Lomnický štít, tak v čase spustenia do prevádzky, teda 20. decembra 1941, s dĺžkou viac ako šesť kilometrov mala najdlhší medzipodperový úsek na svete. Zároveň prekonávala najväčší výškový rozdiel s jedným prestupovaním (1715 m) medzi všetkými vtedajšími lanovkami.“ Vráťme sa však k samotnému úseku zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. So stavebnými prácami na lanovej dráhe sa začalo v roku 1936, pričom výstavba v nadmorskej výške viac ako 2630 metrov si vyžadovala okrem iného mimoriadnu manuálnu zručnosť v ťažkom horskom teréne. Pre zaujímavosť pripomíname, že autorom sústavy priľahlých objektov bol známy slovenský architekt Dušan Samo Jurkovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Ján Šimoňák, ktorý začínal v Rušňovom depe ČSD Poprad – Tatry v roku 1983 a neskôr sa venoval výlučne tatranským lanovým dráham, dopĺňa ďalšie zaujímavosti: „Visutú lanovku na Lomničák stavalo asi sedemdesiat ľudí z Lendaku, Spišskej Belej a Kežmarku, materiál vynášali na Skalnaté pleso kone a na Lomnický štít ľudia. Ich rukami prešlo približne tristo ton materiálu. Jedno montážne lano nieslo na štít 36 nosičov.“

Lanovku museli viackrát opravovať. V roku 1945 poškodili údolnú stanicu nemecké vojská, no už o rok opravený úsek uviedli do prevádzky. Lanovku viackrát modernizovali, posledná úprava je z roku 1992. Výlet na Lomnický štít je dnes práve vďaka lanovke pre mnohých celoživotným zážitkom a druhý najvyšší štít Tatier aj najvyššie obývaným miestom v republike.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak si pripomíname 75. výročie tejto stavby, možno nezaškodí aj trošku nostalgie. Na Lomnickom štíte si na svoje detstvo zaspomínal aj náš sprievodca Ján Šimoňák. „Spomínam si, ako sme s rodičmi chodievali do Kúpeľného domu, nuž a odtiaľ to nebolo ďaleko k lanovke. Vtedy sa tradovalo, že na Lomničák sa dostaneš trikrát za život – raz s rodičmi, potom s deťmi a napokon s vnúčatami. Dnes to už asi neplatí. Stále mám ešte v pamäti Majstrovstvá sveta v skokoch na lyžiach na Štrbskom plese v roku 1970, bola to neskutočná eufória a nadšenie. Možno práve vtedy sa začal formovať môj vzťah k horskému prostrediu a lanovkám.“

Opäť sa vráťme k faktom, najskôr však k zaujímavým náhodám, ktoré ovplyvnili vznik visutej osobnej lanovky zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. Keď sa totiž o tejto stavbe rozhodovalo v Budapešti, nádejnejšie vyzerala lanovka na Gerlachovský štít. Napokon však zaúradoval vtedajší riaditeľ Štátnych kúpeľov Tatranská Lomnica Juraj Országh, ktorý presadzoval Lomničák. Pomohli mu vraj aj kontakty na neskoršieho predsedu vlády Milana Hodžu, ktorý mal v Lomnici chatu, a ministra zdravotníctva Vavra Šrobára. Nie je náhoda, že reštaurácia na vrchole sa volá Dedo, tak totiž kedysi volali Lomnický štít.

Skryť Vypnúť reklamu

A ešte v súvislosti s trasou z Tatranskej Lomnice – rovnako nie je náhoda, že jedna zo staníc lanoviek sa volá Štart. V roku 1909 tu bola štvorkilometrová bobová dráha ku Grandhotelu Praha, ktorá bola najdlhšou bobovou dráhou v Európe a štartovala práve tam, kde teraz stojí prestupná stanica lanovky. Ján Šimoňák nám pripomenul aj niektoré osobnosti, na ktoré sa akoby pozabudlo, no pri vzniku a výstavbe lanovky mali veľký význam: Ervín Šesták, František Remta, Kornel Tkáč a inžinieri Říha a Hájovský. Zároveň dodal ešte niektoré štatistické údaje. Jazda visutou lanovkou zo stanice Skalnaté Pleso na Lomnický štít trvá osem a pol minúty a lanovka za ten čas prekoná prevýšenie 855 metrov. Od spustenia do prevádzky v decembri 1941 jej služby využilo viac ako 4,5 milióna turistov.

Na záver citujme pár viet z publikácie pod názvom Cesta k lanovke, ktorú v roku 1987 vydali Rudolf Kukučík, Ladislav Szojka a Dušan Pajdlhauser: „Doprava v Tatrách priblížila tamojšie krásy miliónom ľudí. Obohatila ich citový život o pohľady do prekrásneho tatranského kraja a znásobila ich zážitky.“ A k týmto zážitkom nesporne prispela aj lanovka zo Skalnatého Plesa na Lomnický štít, ktorú mnohí oprávnene nazývajú malým tatranským, ale aj technickým zázrakom.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hygge ako životný štýl
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  2. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  5. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  6. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  8. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  9. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  10. Budovanie zelenej značky
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 800
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 082
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 099
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 518
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 171
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 838
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 467
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 315
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 188
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 6 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Patrí medzi najlepšie stredné odborné školy s najmenším počtom nezamestnaných absolventov v Žilinskom kraji. Viac ako 70 % jej absolventov úspešne pokračuje v štúdiu na vysokej škole. Má tie najmodernejšie technológie, ktoré čakajú na šikovných študentov. Staň sa jedným z nich!

2 h

Stredná odborná škola strojnícka na Športovej ulici v Kysuckom Novom Meste už dlhodobo patrí medzi najkvalitnejšie a najprogresívnejšie školy svojho druhu v Žilinskom kraji so zameraním na strojárstvo, elektrotechniku, ekonomiku a poľnohospodárstvo.

2 h

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

18 h
Turnaj vo Vysokej nad Kysucou v roku 2015. Zľava Miroslav Petrák ml., Jakub Kolesnáč, Krenželák a Miroslav Petrák st.

Pred svojím prvým zápasom zahviezdil.

21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

20 h

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

18 h

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

18 h

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

26. jan

Už ste čítali?