Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Dnes bude v Budatínskej Lehote ďalší protest

Ďalšia blokácia dopravy bude v Budatínskej Lehote dnes od 13. hodiny. Kým prvá trvala 15, ďalšia 30 minút, táto by sa mala predĺžiť až na hodinu.

Kysučania dnes opäť zablokujú hlavný cestný ťah I/11. Tentokrát v Budatínskej Lehote.Kysučania dnes opäť zablokujú hlavný cestný ťah I/11. Tentokrát v Budatínskej Lehote. (Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Aj keď Národná diaľničná spoločnosť informovala listom petičný výbor, že sa dostavba kritických úsekov diaľnice D3 skráti o tri roky, stanovisko jeho členov je také, že na splnenie takýchto záväzkov je nevyhnutná spolupráca s ministerstvom dopravy. A to informáciu oficiálne nepotvrdilo. Aj preto rozhodli o ďalšom prerušení dopravy na medzinárodnom cestnom ťahu I/11. Uskutoční sa v Budatínskej Lehote dnes od 13. hodiny. Ako informoval primátor Kysuckého Nového Mesta a člen petičného výboru Ján Hartel odznie aj stanovisko k listu NDS, poklepú kameň a odprezentujú hymnu „D3 pre Kysuce“.

Skryť Vypnúť reklamu

NDS vraj kysucký región nezanedbáva

„V žiadnom inom regióne na Slovensku sa dnes nebuduje toľko diaľnic a v takom finančnom objeme ako v Žilinskom kraji. Aktuálne sa tam stavia 5 diaľničných úsekov – Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Dubná Skala na diaľnici D1 a Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, Čadca, Bukov - Svrčinovec, a Svrčinovec - Skalité na diaľnici D3, v celkovej výške 1,66 miliardy eur,“ informuje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.

Podľa jej slov NDS tento región nezanedbáva, venuje mu prioritnú pozornosť. „Aj pokiaľ ide o samotnú D3, rozostavané sú na nej tri úseky – Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, Čadca, Bukov - Svrčinovec, a Svrčinovec – Skalité, spolu za 825 miliónov eur. Dva z nich sa motoristom odovzdajú do užívania tento rok. Svrčinovec - Skalité začiatkom leta a Žilina, Strážov – Žilina, Brodno v jeseni,“ konštatuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Argumentuje, že príprava výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je dlhodobý a niekoľkoročný proces, ktorý ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich vraj nemá NDS vplyv, či už ide o rozhodnutia úradov v jednotlivých stupňoch prípravy, stanoviská samospráv, samotné terénne podmienky alebo otázku riešenia majetkových vzťahov.

„Najviac nepredvídateľným v praxi je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keďže do pripomienkovania sa môže zapojiť ktokoľvek, hociktorý občan alebo inštitúcia a úrady sa všetkými podnetmi musia zaoberať a vyhodnotiť ich,“ vysvetľuje.

Časovo náročný býva podľa jej slov aj proces majetkovoprávneho vysporiadania, ktorý sa môže predlžovať napríklad pre problematické vyhľadávanie neznámych vlastníkov alebo pre odvolávania sa účastníkov. „Na príprave výstavby úsekov D3 intenzívne pracujeme a postup koordinujeme aj s ministerstvom dopravy. Predpokladáme a robíme všetko pre to, aby sa obidva úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, zrealizovali a sprevádzkovali skôr ako v roku 2026,“ dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Je to stále o „dlhovej brzde“

V súvislosti s protestnými akciami na Kysuciach, ktoré majú poukázať na neúnosný stav v súvislosti s dopravnou situáciou, rezort dopravy stále opakuje to isté. A síce, že pripravilo rokovania s opozíciou o otvorení dlhovej brzdy, kedy by si štát mohol výhodne požičať peniaze na urýchlenie výstavby ciest a financovať napríklad úseky v okolí Kysuckého Nového Mesta a Oščadnice.

„Konkrétne stav prípravy pri úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica je vo fáze prípravy zabezpečenia aktualizovanej dokumentácie pre stavebné povolenie, pri D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto prebieha proces posudzovania vplyvov EIA na zmenu trasy úseku pri Kysuckom Novom Meste od km 16,880 po km 19,280. Na II. profil D3 Osčadnica - Čadca, Bukov sa spracováva dokumentácia pre stavebné povolenie,“ informuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Keďže konečný verdikt za termínmi dokončenia diaľnice D3 by mohol dať výsledok rokovaní, spýtali sme sa na ich priebeh a kedy vlastne skončia. „Rokovania s opozíciou o otvorení dlhovej brzdy prebiehajú. Ich cieľom je nájsť podporu na zavedenie investičnej výnimky do ústavného zákona o dlhovej brzde, aby si štát mohol výhodne požičať na pokračovanie výstavby infraštruktúry. Viac informácií o stave týchto rokovaní poskytne ministerstvo financií,“ povedala Ducká. S otázkou sme sa teda obrátili na spomínané ministerstvo, odkiaľ nám však odpoveď do uzávierky novín neprišla.

Prvá blokácia cesty sa uskutočnila 14. februára na prechode pre chodcov v Povine. Dôvodom bola informácia, že sa výstavba diaľnice zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta posúva až na rok 2026. Intenzita dopravy na ceste I/11 v Kysuckom Novom Meste dosahuje pritom 25-tisíc áut za 24 hodín. Je to druhá najvyťaženejšia cesta na Slovensku po komunikácii vedúcej popod Strečno. Petíciu za neodkladné dostavanie diaľnice D3/E75 v celom úseku od Žiliny po hranicu s Poľskom už podpísali tisícky ľudí.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 824
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 822
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 882
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 215
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 177
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 599
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 932
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 654
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 606
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Erik Gašinec (prvý sediaci zľava) ako kapitán na spoločnej fotografii mužstva ŠK Radoľa.

Za MŠK Žilina odohral aj niekoľko turnajov v zahraničí.

10 h
Ondrej Veselý

Podľa skúseného pedagóga je výučba náročná pre učiteľa, ale aj žiaka.

16 h
Patrícia Hmírová (v zelenom) v drese Leczny v zápase Ligy majstrov proti PSG.

Góly strieľala za Slovensko aj za klub.

20. jan

Škola pripravuje virtuálny Deň otvorených dverí.

20. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

16 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

14 h

Muža našli už bez známok života.

20 h

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

20. jan

Už ste čítali?