Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric

Tretia blokáda opäť odstavila dopravu na Kysuciach

Protest podporili aj kľúčoví zamestnávatelia z regiónu. Firma Schaeffler upozornila, že momentálna situácia v Kysuckom Novom Meste nie je vhodná pre ďalší rozvoj podniku.

Protestujúci ľudia na priechode pre chodcov v Budatínskej Lehote. Protestujúci ľudia na priechode pre chodcov v Budatínskej Lehote. (Zdroj: VERONIKA TKÁČOVÁ)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Už v poradí tretia protestná blokáda zastavila dnes na hodinu premávku na mimoriadne vyťaženej ceste I/11. Svoju nespokojnosť so stavom prípravy výstavby diaľníc na Kysuciach vyjadrili stovky demonštrantov blokovaním priechodu pre chodcov v Budatínskej Lehote.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Policajti sa už tentoraz na protest iba nepozerali. Dopravu smerujúcu zo Žiliny odklonili cez Kysucké Nové Mesto. Žilinských komunikácií sa tak blokáda nedotkla. Kolóny sa tvorili len smerom z Čadce.

Načítavam video...

Protestujúci vyslali ďalší signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba. Podľa organizátorov išlo nateraz o poslednú zo série blokád ešte pred odovzdaním petičných hárkov. Tie prinesie petičný výbor vládnemu kabinetu v apríli.

SkryťVypnúť reklamu

Sledujte video: Protestujúci majú už aj hymnu, naspievali ju Koko a Roko

Člen petičného výboru D3 pre Kysuce Matej Fabšík upozornil, že blokády budú pokračovať aj potom. Potrvajú dovtedy, kým vláda nedá záväzné stanoviská o termíne a finančnom krytí najproblematickejších úsekov budúcej diaľnice D3.

Načítavam video...

„Tieto akcie budeme stupňovať, kým si zodpovední neuvedomia, že naša požiadavka je absolútne legitímna a potrebná. Po sľuboch sa jazdiť autami nedá“, povedal pred davom primátor Čadce Milan Gura.

Postavíme si ju sami

Počas protestu v Budatínskej Lehote aktivisti symbolicky poklepali základný kameň všetkých úsekov kysuckej diaľnice D3. Pri ôsmich úsekoch znázornených na baneroch od Hričovského Podhradia po poľskú hranicu sa postupne vystriedali predstavitelia kysuckých samospráv a petičného výboru.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Ľubomír Janoška zo Združenia podnikateľov Kysúc si pri tom spomenul, ako už v roku 1996 bol pri prvom poklepaní základného kameňa diaľnice. Podľa vtedajších plánov mala byť komunikácia hotová do desiatich rokov. Prešli ďalšie dve desaťročia a úseky diaľnice v okolí Kysuckého Nového Mesta ešte stále nepoznajú ani termíny výstavby. Ľubomír Janoška odkázal kompetentným, že Kysučania si diaľnicu postavia aj sami. „Nechajte nám daň, ktorú tu tvoria podniky, podnikatelia a obyvatelia. Keby tu zostali dane, postavíme si ju za rok a ešte nám peniaze aj zostanú.“

Sledujte video: Nie všetci vodiči boli počas protestu trpezliví

Aktivita petičného výboru dosiahla v minulých dňoch prvý úspech. Až doposiaľ nemali od štátnych úradov žiadnu odozvu. Od Národnej diaľničnej spoločnosti však organizátori protestov získali stanovisko, ktoré dáva nádej na skoršie dokončenie diaľničnej siete v okolí Kysuckého Nového Mesta.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Doteraz sa skloňoval rok 2026 ako termín kompletného ukončenia všetkých úsekov na diaľnici D3. Diaľničiari čiastočne prehodnotili svoje plány. „V zmysle súčasných platných harmonogramov NDS je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica v 12/2019 s termínom ukončenia 12/2022. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, je predpokladaný termín začatia výstavby 08/2020 s termínom ukončenia 08/2023,“ píše sa v liste od vedenia diaľničiarov. Dodržanie termínov však podmieňujú hladkým prísunom finančných zdrojov.

PETÍCIU ZA VÝSTAVBU DIAĽNICE D3 NÁJDETE PO KLIKNUTÍ NA LINK

Prísľub zrýchlenia tempa výstavby diaľničnej siete na Kysuciach je pre petičný výbor povzbudením, neposkytuje však dostatočnú záruku pokračujúcej výstavby. „Na splnenie záväzkov je nevyhnutná spolupráca s Ministerstvom dopravy a výstavby. Požadujeme preto potvrdenie záväzkov uvedených v liste Ministerstvom dopravy vo forme záväzného dokumentu. Na podporu svojich požiadaviek preto pokračujeme vo svojich aktivitách,“ tvrdí Matej Fabšík.

Prehodnotia investície?

K požiadavkám petičného výboru sa pridali aj kľúčoví zamestnávatelia z regiónu. Zástupcovia najväčšieho kysuckého podniku Schaeffler Kysuce apelovali na slovenské úrady v mene svojich piatich tisícok zamestnancov. Tí sa s neúnosnou situáciou stretávajú dennodenne. Spoločnosť vo svojom stanovisku uviedla, že pociťuje výrazné obmedzenia, ktoré spôsobuje nedostavaná kysucký diaľnica.

„Firma Schaeffler rozbieha ďalšie strategické investičné projekty, ktoré si vynútia zvýšený nárast nákladnej dopravy v regióne a v meste. Momentálna situácia v Kysuckom Novom Meste nie je vhodná pre ďalší rozvoj nášho podniku a zároveň výrazne obmedzuje dochádzku našich zamestnancov do práce a komplikuje život obyvateľom mesta,“ napísali v liste generálny riaditeľ slovenských závodov skupiny Schaeffler Jaroslav Patka a podnikový riaditeľ Schaeffler Kysuce Milan Jurky.

Cestu I/11využíva dennodenne na presun do práce aj asi 900 Kysučanov zo závodu Kia Motors Slovakia. Sedemsto z nich nasadá do podnikového autobusu z Kysuckého Nového Mesta, Čadce, Novej Bystrice, Turzovky, Makova a Skalitého.

Pre Kiu je úplné diaľničné prepojenie s Českou republikou v súčasnosti kľúčové. Nielen kvôli presunom zamestnancov. Zo žilinskej motorárne smeruje do sesterského závodu Hyundai v Nošoviciach každý deň viac ako tisíc motorov. Naopak, z Moravy privážajú do slovenského závodu prevodovky.

Kia Motors Slovakia má v Poľsku a v Českej republike ďalších viac ako 30 dodávateľov, ktorí denne do Žiliny vypravujú 120 kamiónov. Ak sa k nim pridajú prepravené vozidla s naloženými novými automobilmi z liniek žilinského závodu, ide až o 200 kamiónov, ktoré každý deň premávajú po kysuckej ceste len pre výrobcu automobilov.

„Spoločnosť Kia Motors Slovakia je znepokojená neustálym posúvaním termínu dokončenia chýbajúcich úsekov diaľnice D3, ktoré by podľa posledných informácií mali byť sfinalizované až v roku 2026. Dokončenie takzvanej „Kysuckej diaľnice” je kľúčové nielen pre náš závod, dodávateľov, ale rovnako i pre všetkých podnikateľov a obyvateľov žilinského regiónu. Chýbajúca diaľničná infraštruktúra v Žilinskom kraji zároveň limituje jeho ďalší potenciálny rozvoj,“ uviedol stanovisko závodu jeho hovorca Jozef Bače.

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  5. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  6. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  1. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  2. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  3. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  4. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  5. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  6. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  7. Prišli na to, že odpad je cenný
  8. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 819
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 7 104
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 789
  4. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 5 771
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 219
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 203
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 548
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 1 989

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  2. Ľudovít Paulis: Čo sme sa dozvedeli o vysokých školách zo včerajšej debaty lídrov strán
  3. Ján Valchár: Semienko populizmu (plus aktualizácie)
  4. Martin Pekár: Plán pre budúcnosť cestnej dopravy Slovenska. Priority a podpora.
  5. Andrej Aleksiev: Som pravičiar. Prečo si mám vyberať medzi ľavicou a ľavicou?
  6. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte
  7. Adam Austera: Zdá sa, že najväčší streamovací gigant Netflix sa vyhrabal z problémov
  8. Věra Tepličková: Aktuálna zmena postoja alebo Keď neprší, nech aspoň kvapká
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 458
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 557
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 13 094
  4. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 12 737
  5. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 648
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 267
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 283
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 139
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Diskusiu vysielame naživo 26. 9. 2023 o 11.00 h.


4 h
Poľské supermarkety lákajú Slovákov výraznými zľvami.

Po potravinách, drogérii a lacnejších palivách siahajú po kartónoch cigariet a tabaku.


4 h
Ilustračné foto.

Polícia muža obvinila z prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.


4 h
Tunel Svrčinovec.

Uzávierka tunelov začína v piatok 22. septembra večer.


5 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  2. Ľudovít Paulis: Čo sme sa dozvedeli o vysokých školách zo včerajšej debaty lídrov strán
  3. Ján Valchár: Semienko populizmu (plus aktualizácie)
  4. Martin Pekár: Plán pre budúcnosť cestnej dopravy Slovenska. Priority a podpora.
  5. Andrej Aleksiev: Som pravičiar. Prečo si mám vyberať medzi ľavicou a ľavicou?
  6. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte
  7. Adam Austera: Zdá sa, že najväčší streamovací gigant Netflix sa vyhrabal z problémov
  8. Věra Tepličková: Aktuálna zmena postoja alebo Keď neprší, nech aspoň kvapká
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 458
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 557
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 13 094
  4. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 12 737
  5. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 648
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 267
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 283
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 139
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu