Štvrtok, 21. september, 2017 | Meniny má Matúš
Pridajte si svoje mesto

Tretia blokáda opäť odstavila dopravu na Kysuciach

Protest podporili aj kľúčoví zamestnávatelia z regiónu. Firma Schaeffler upozornila, že momentálna situácia v Kysuckom Novom Meste nie je vhodná pre ďalší rozvoj podniku.

Protestujúci ľudia na priechode pre chodcov v Budatínskej Lehote. (Zdroj: VERONIKA TKÁČOVÁ)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Už v poradí tretia protestná blokáda zastavila dnes na hodinu premávku na mimoriadne vyťaženej ceste I/11. Svoju nespokojnosť so stavom prípravy výstavby diaľníc na Kysuciach vyjadrili stovky demonštrantov blokovaním priechodu pre chodcov v Budatínskej Lehote.

Policajti sa už tentoraz na protest iba nepozerali. Dopravu smerujúcu zo Žiliny odklonili cez Kysucké Nové Mesto. Žilinských komunikácií sa tak blokáda nedotkla. Kolóny sa tvorili len smerom z Čadce.

Protestujúci vyslali ďalší signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba. Podľa organizátorov išlo nateraz o poslednú zo série blokád ešte pred odovzdaním petičných hárkov. Tie prinesie petičný výbor vládnemu kabinetu v apríli.

Sledujte video: Protestujúci majú už aj hymnu, naspievali ju Koko a Roko

Člen petičného výboru D3 pre Kysuce Matej Fabšík upozornil, že blokády budú pokračovať aj potom. Potrvajú dovtedy, kým vláda nedá záväzné stanoviská o termíne a finančnom krytí najproblematickejších úsekov budúcej diaľnice D3.

„Tieto akcie budeme stupňovať, kým si zodpovední neuvedomia, že naša požiadavka je absolútne legitímna a potrebná. Po sľuboch sa jazdiť autami nedá“, povedal pred davom primátor Čadce Milan Gura.

Postavíme si ju sami

Počas protestu v Budatínskej Lehote aktivisti symbolicky poklepali základný kameň všetkých úsekov kysuckej diaľnice D3. Pri ôsmich úsekoch znázornených na baneroch od Hričovského Podhradia po poľskú hranicu sa postupne vystriedali predstavitelia kysuckých samospráv a petičného výboru.

Ľubomír Janoška zo Združenia podnikateľov Kysúc si pri tom spomenul, ako už v roku 1996 bol pri prvom poklepaní základného kameňa diaľnice. Podľa vtedajších plánov mala byť komunikácia hotová do desiatich rokov. Prešli ďalšie dve desaťročia a úseky diaľnice v okolí Kysuckého Nového Mesta ešte stále nepoznajú ani termíny výstavby. Ľubomír Janoška odkázal kompetentným, že Kysučania si diaľnicu postavia aj sami. „Nechajte nám daň, ktorú tu tvoria podniky, podnikatelia a obyvatelia. Keby tu zostali dane, postavíme si ju za rok a ešte nám peniaze aj zostanú.“

Sledujte video: Nie všetci vodiči boli počas protestu trpezliví

Aktivita petičného výboru dosiahla v minulých dňoch prvý úspech. Až doposiaľ nemali od štátnych úradov žiadnu odozvu. Od Národnej diaľničnej spoločnosti však organizátori protestov získali stanovisko, ktoré dáva nádej na skoršie dokončenie diaľničnej siete v okolí Kysuckého Nového Mesta.

Doteraz sa skloňoval rok 2026 ako termín kompletného ukončenia všetkých úsekov na diaľnici D3. Diaľničiari čiastočne prehodnotili svoje plány. „V zmysle súčasných platných harmonogramov NDS je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica v 12/2019 s termínom ukončenia 12/2022. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, je predpokladaný termín začatia výstavby 08/2020 s termínom ukončenia 08/2023,“ píše sa v liste od vedenia diaľničiarov. Dodržanie termínov však podmieňujú hladkým prísunom finančných zdrojov.

PETÍCIU ZA VÝSTAVBU DIAĽNICE D3 NÁJDETE PO KLIKNUTÍ NA LINK

Prísľub zrýchlenia tempa výstavby diaľničnej siete na Kysuciach je pre petičný výbor povzbudením, neposkytuje však dostatočnú záruku pokračujúcej výstavby. „Na splnenie záväzkov je nevyhnutná spolupráca s Ministerstvom dopravy a výstavby. Požadujeme preto potvrdenie záväzkov uvedených v liste Ministerstvom dopravy vo forme záväzného dokumentu. Na podporu svojich požiadaviek preto pokračujeme vo svojich aktivitách,“ tvrdí Matej Fabšík.

Prehodnotia investície?

K požiadavkám petičného výboru sa pridali aj kľúčoví zamestnávatelia z regiónu. Zástupcovia najväčšieho kysuckého podniku Schaeffler Kysuce apelovali na slovenské úrady v mene svojich piatich tisícok zamestnancov. Tí sa s neúnosnou situáciou stretávajú dennodenne. Spoločnosť vo svojom stanovisku uviedla, že pociťuje výrazné obmedzenia, ktoré spôsobuje nedostavaná kysucký diaľnica.

„Firma Schaeffler rozbieha ďalšie strategické investičné projekty, ktoré si vynútia zvýšený nárast nákladnej dopravy v regióne a v meste. Momentálna situácia v Kysuckom Novom Meste nie je vhodná pre ďalší rozvoj nášho podniku a zároveň výrazne obmedzuje dochádzku našich zamestnancov do práce a komplikuje život obyvateľom mesta,“ napísali v liste generálny riaditeľ slovenských závodov skupiny Schaeffler Jaroslav Patka a podnikový riaditeľ Schaeffler Kysuce Milan Jurky.

Cestu I/11využíva dennodenne na presun do práce aj asi 900 Kysučanov zo závodu Kia Motors Slovakia. Sedemsto z nich nasadá do podnikového autobusu z Kysuckého Nového Mesta, Čadce, Novej Bystrice, Turzovky, Makova a Skalitého.

Pre Kiu je úplné diaľničné prepojenie s Českou republikou v súčasnosti kľúčové. Nielen kvôli presunom zamestnancov. Zo žilinskej motorárne smeruje do sesterského závodu Hyundai v Nošoviciach každý deň viac ako tisíc motorov. Naopak, z Moravy privážajú do slovenského závodu prevodovky.

Kia Motors Slovakia má v Poľsku a v Českej republike ďalších viac ako 30 dodávateľov, ktorí denne do Žiliny vypravujú 120 kamiónov. Ak sa k nim pridajú prepravené vozidla s naloženými novými automobilmi z liniek žilinského závodu, ide až o 200 kamiónov, ktoré každý deň premávajú po kysuckej ceste len pre výrobcu automobilov.

„Spoločnosť Kia Motors Slovakia je znepokojená neustálym posúvaním termínu dokončenia chýbajúcich úsekov diaľnice D3, ktoré by podľa posledných informácií mali byť sfinalizované až v roku 2026. Dokončenie takzvanej „Kysuckej diaľnice” je kľúčové nielen pre náš závod, dodávateľov, ale rovnako i pre všetkých podnikateľov a obyvateľov žilinského regiónu. Chýbajúca diaľničná infraštruktúra v Žilinskom kraji zároveň limituje jeho ďalší potenciálny rozvoj,“ uviedol stanovisko závodu jeho hovorca Jozef Bače.

Ďalšie články z témy Výstavba diaľnice D3


  1. Voľby do VÚC 2017 Čadca: Zoznam kandidátov na poslancov 2 143
  2. Vodiči pozor! Uzatvoria tunel Horelica 1 071
  3. Voľby do VÚC 2017 Kysucké Nové Mesto: Zoznam kandidátov na poslancov 780
  4. Tlačiť vretenicu do plastovej fľaše, alebo ťahať ju za chvost, sa neodporúča 445
  5. Diaľničiari podpísali zmluvu o financovaní D3 Svrčinovec - Skalité 152
  6. Beh na chatu Kmínek napíše už svoju jedenástu kapitolu 112
  7. Andrej „nelenil“, teraz mu za jeho krádeže hrozí až desaťročné väzenie Foto 90
  8. Vodič z Čierneho bol dobre „pod parou“ 83
  9. Ďalšia zbytočná smrť motorkára Foto 74
  10. Vzdelávali sa aj počas prázdnin 71

Najčítanejšie správy

Kysuce

Voľby do VÚC 2017 Čadca: Zoznam kandidátov na poslancov

Do župy kandiduje 47 záujemcov o post poslanca. Krúžkovať budeme ôsmich.

Vodiči pozor! Uzatvoria tunel Horelica

Národná diaľničná spoločnosť plánuje úplnú uzávierku tunela Horelica a prípojnej komunikácie č. I/11A.

Voľby do VÚC 2017 Kysucké Nové Mesto: Zoznam kandidátov na poslancov

Do župy kandiduje 25 záujemcov o post poslanca. Krúžkovať budeme troch.

Tlačiť vretenicu do plastovej fľaše, alebo ťahať ju za chvost, sa neodporúča

V Kysuckej nemocnici v Čadci mali toto leto tri prípady uštipnutia hadom. Lekári zaznamenali v minulosti v súvislosti s hadmi aj rôzne kuriózne situácie.

Diaľničiari podpísali zmluvu o financovaní D3 Svrčinovec - Skalité

Zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku na projekt D3 Svrčinovec – Skalité, 2. fáza z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra podpísali pred niekoľkými dňami zástupcovia NDS a ministerstva dopravy.

Blízke regióny

V Jedľovinách buďte opatrní, niekto tam na chodníku nastražil kruté pasce

​​​​​​​Počas prechádzok v obľúbenej martinskej lokalite Jedľoviny si treba dávať pozor. Nejaký bezcitný človek tam schované v zemi poukladal pasce z ostrých klincov priamo na chodník. Ak na ne stúpite, môžete sa vážne zraniť. Či sú nástrahy určené bežcom, cyklistom, motorkárom a aký mal dotyčný na to dôvod, úplne jasné nie je.

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Na Ľadovni asi vyrástlo jediné konopné pole v Turci

​​​​​​​Zaujímavú raritu majú obyvatelia Ľadovne priamo pod svojimi oknami. Vyzerá to ako marihuana, vonia to tiež veľmi podobne, no z fajčenia tejto rastliny by ste asi pôžitok nemali.

Necelé tri týždne po požiari podľahlo zraneniam malé dievčatko

Len dvojročné dievčatko, ktoré na začiatku septembra utrpelo vážne popáleniny pri požiari rodinného domu v Zákamennom, zraneniam tento týždeň podľahlo.

Zoznam kandidátov na krajských poslancov - volebný obvod Martin

Vo volebnom obvode Martin sa o post poslancov Žilinského samosprávneho kraja bude uchádzať 54 kandidátov a kandidátok. Zvolení budú ôsmi.

Všetky správy

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

Maria odstavila Portoriko od elektriny, zoslabla o stupeň (minúta po minúte)

Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie.

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Petra Sagana čakajú už ôsme majstrovstvá sveta. Pozrite, ako sa mu darilo na tých predchádzajúcich.

Kam vyraziť