Piatok, 27. máj, 2022 | Meniny má Iveta

Tretia blokáda opäť odstavila dopravu na Kysuciach

Protest podporili aj kľúčoví zamestnávatelia z regiónu. Firma Schaeffler upozornila, že momentálna situácia v Kysuckom Novom Meste nie je vhodná pre ďalší rozvoj podniku.

Protestujúci ľudia na priechode pre chodcov v Budatínskej Lehote. Protestujúci ľudia na priechode pre chodcov v Budatínskej Lehote. (Zdroj: VERONIKA TKÁČOVÁ)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Už v poradí tretia protestná blokáda zastavila dnes na hodinu premávku na mimoriadne vyťaženej ceste I/11. Svoju nespokojnosť so stavom prípravy výstavby diaľníc na Kysuciach vyjadrili stovky demonštrantov blokovaním priechodu pre chodcov v Budatínskej Lehote.

Policajti sa už tentoraz na protest iba nepozerali. Dopravu smerujúcu zo Žiliny odklonili cez Kysucké Nové Mesto. Žilinských komunikácií sa tak blokáda nedotkla. Kolóny sa tvorili len smerom z Čadce.

Načítavam video...

Protestujúci vyslali ďalší signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba. Podľa organizátorov išlo nateraz o poslednú zo série blokád ešte pred odovzdaním petičných hárkov. Tie prinesie petičný výbor vládnemu kabinetu v apríli.

SkryťVypnúť reklamu

Sledujte video: Protestujúci majú už aj hymnu, naspievali ju Koko a Roko

Člen petičného výboru D3 pre Kysuce Matej Fabšík upozornil, že blokády budú pokračovať aj potom. Potrvajú dovtedy, kým vláda nedá záväzné stanoviská o termíne a finančnom krytí najproblematickejších úsekov budúcej diaľnice D3.

Načítavam video...

„Tieto akcie budeme stupňovať, kým si zodpovední neuvedomia, že naša požiadavka je absolútne legitímna a potrebná. Po sľuboch sa jazdiť autami nedá“, povedal pred davom primátor Čadce Milan Gura.

Postavíme si ju sami

Počas protestu v Budatínskej Lehote aktivisti symbolicky poklepali základný kameň všetkých úsekov kysuckej diaľnice D3. Pri ôsmich úsekoch znázornených na baneroch od Hričovského Podhradia po poľskú hranicu sa postupne vystriedali predstavitelia kysuckých samospráv a petičného výboru.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Ľubomír Janoška zo Združenia podnikateľov Kysúc si pri tom spomenul, ako už v roku 1996 bol pri prvom poklepaní základného kameňa diaľnice. Podľa vtedajších plánov mala byť komunikácia hotová do desiatich rokov. Prešli ďalšie dve desaťročia a úseky diaľnice v okolí Kysuckého Nového Mesta ešte stále nepoznajú ani termíny výstavby. Ľubomír Janoška odkázal kompetentným, že Kysučania si diaľnicu postavia aj sami. „Nechajte nám daň, ktorú tu tvoria podniky, podnikatelia a obyvatelia. Keby tu zostali dane, postavíme si ju za rok a ešte nám peniaze aj zostanú.“

Sledujte video: Nie všetci vodiči boli počas protestu trpezliví

Aktivita petičného výboru dosiahla v minulých dňoch prvý úspech. Až doposiaľ nemali od štátnych úradov žiadnu odozvu. Od Národnej diaľničnej spoločnosti však organizátori protestov získali stanovisko, ktoré dáva nádej na skoršie dokončenie diaľničnej siete v okolí Kysuckého Nového Mesta.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Doteraz sa skloňoval rok 2026 ako termín kompletného ukončenia všetkých úsekov na diaľnici D3. Diaľničiari čiastočne prehodnotili svoje plány. „V zmysle súčasných platných harmonogramov NDS je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica v 12/2019 s termínom ukončenia 12/2022. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, je predpokladaný termín začatia výstavby 08/2020 s termínom ukončenia 08/2023,“ píše sa v liste od vedenia diaľničiarov. Dodržanie termínov však podmieňujú hladkým prísunom finančných zdrojov.

PETÍCIU ZA VÝSTAVBU DIAĽNICE D3 NÁJDETE PO KLIKNUTÍ NA LINK

Prísľub zrýchlenia tempa výstavby diaľničnej siete na Kysuciach je pre petičný výbor povzbudením, neposkytuje však dostatočnú záruku pokračujúcej výstavby. „Na splnenie záväzkov je nevyhnutná spolupráca s Ministerstvom dopravy a výstavby. Požadujeme preto potvrdenie záväzkov uvedených v liste Ministerstvom dopravy vo forme záväzného dokumentu. Na podporu svojich požiadaviek preto pokračujeme vo svojich aktivitách,“ tvrdí Matej Fabšík.

Prehodnotia investície?

K požiadavkám petičného výboru sa pridali aj kľúčoví zamestnávatelia z regiónu. Zástupcovia najväčšieho kysuckého podniku Schaeffler Kysuce apelovali na slovenské úrady v mene svojich piatich tisícok zamestnancov. Tí sa s neúnosnou situáciou stretávajú dennodenne. Spoločnosť vo svojom stanovisku uviedla, že pociťuje výrazné obmedzenia, ktoré spôsobuje nedostavaná kysucký diaľnica.

„Firma Schaeffler rozbieha ďalšie strategické investičné projekty, ktoré si vynútia zvýšený nárast nákladnej dopravy v regióne a v meste. Momentálna situácia v Kysuckom Novom Meste nie je vhodná pre ďalší rozvoj nášho podniku a zároveň výrazne obmedzuje dochádzku našich zamestnancov do práce a komplikuje život obyvateľom mesta,“ napísali v liste generálny riaditeľ slovenských závodov skupiny Schaeffler Jaroslav Patka a podnikový riaditeľ Schaeffler Kysuce Milan Jurky.

Cestu I/11využíva dennodenne na presun do práce aj asi 900 Kysučanov zo závodu Kia Motors Slovakia. Sedemsto z nich nasadá do podnikového autobusu z Kysuckého Nového Mesta, Čadce, Novej Bystrice, Turzovky, Makova a Skalitého.

Pre Kiu je úplné diaľničné prepojenie s Českou republikou v súčasnosti kľúčové. Nielen kvôli presunom zamestnancov. Zo žilinskej motorárne smeruje do sesterského závodu Hyundai v Nošoviciach každý deň viac ako tisíc motorov. Naopak, z Moravy privážajú do slovenského závodu prevodovky.

Kia Motors Slovakia má v Poľsku a v Českej republike ďalších viac ako 30 dodávateľov, ktorí denne do Žiliny vypravujú 120 kamiónov. Ak sa k nim pridajú prepravené vozidla s naloženými novými automobilmi z liniek žilinského závodu, ide až o 200 kamiónov, ktoré každý deň premávajú po kysuckej ceste len pre výrobcu automobilov.

„Spoločnosť Kia Motors Slovakia je znepokojená neustálym posúvaním termínu dokončenia chýbajúcich úsekov diaľnice D3, ktoré by podľa posledných informácií mali byť sfinalizované až v roku 2026. Dokončenie takzvanej „Kysuckej diaľnice” je kľúčové nielen pre náš závod, dodávateľov, ale rovnako i pre všetkých podnikateľov a obyvateľov žilinského regiónu. Chýbajúca diaľničná infraštruktúra v Žilinskom kraji zároveň limituje jeho ďalší potenciálny rozvoj,“ uviedol stanovisko závodu jeho hovorca Jozef Bače.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  2. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  3. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  4. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  5. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  6. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  8. Pozor na úrazy na trampolíne, najčastejšie sú poranenia končatín
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 13 993
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 197
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 444
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 3 651
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 179
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 002
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 524
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 301

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  2. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  3. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  4. Roman Kebísek: Slovenské rozprávky sú plné zverstiev a krvi - prenášali skúsenosť pokolení
  5. Marian Stefanovsky: Zmätený deň, alebo pokus byť. 6časť
  6. Rastislav Profant: Amerika nielen na úpadku, ale doslova v morálnom rozklade
  7. Martin Pekár: Príbeh s priveľa háčikmi, alebo ako táto vláda nepostaví sľubované nemocnice
  8. Viktor Pamula: Rekonštrukcie v meste Spišská Nová Ves II.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 356
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 763
  3. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 4 651
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 575
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 107
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 915
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 857
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 846
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Poslanci ŽSK vyzývajú vládu na urýchlené začatie príprav pre výstavbu D3 cez Kysuce.

Výzvu podporila aj županka Erika Jurinová.


7 h
V kuchyni žiaci pod dozorom skúsených majsteriek pripravovali tradičné portugalské jedlá.

Skúsenosti z trojtýždňovej zahraničnej praxe pretavili žiaci hotelovej akadémie do Dňa portugalskej kuchyne.


9 h
Vajčovskí junáčkovia

Najmenší speváci boli úspešní v krajskej súťaži.


Erika Šuranská 10 h
Dopravná nehoda v Rudine.

Obvineniu z trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky čelí 40-ročný vodič, ktorý s autom Chevrolet vrazil do muža stojaceho na odstavnej ploche autobusovej zastávky v Rudine.


SITA 12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Festival Pohoda tento rok oslávi 25. výročie svojho založenia.


25. máj

Ide o jeden z najväčších finančných balíkov, ktoré do nemocnice za posledné obdobie smerujú.


(JÁ) 25. máj

Zlodeji sklad navštevovali dlhšiu dobu, ukradnuté veci konzumovali aj vo vedľajších miestnostiach.


14 h

Mesto Trnava a spoločnosť Billa sa konečne dohodli na spoplatnení parkoviska pred obchodom na Spatakovskej ulici.


26. máj

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  2. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  3. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  4. Roman Kebísek: Slovenské rozprávky sú plné zverstiev a krvi - prenášali skúsenosť pokolení
  5. Marian Stefanovsky: Zmätený deň, alebo pokus byť. 6časť
  6. Rastislav Profant: Amerika nielen na úpadku, ale doslova v morálnom rozklade
  7. Martin Pekár: Príbeh s priveľa háčikmi, alebo ako táto vláda nepostaví sľubované nemocnice
  8. Viktor Pamula: Rekonštrukcie v meste Spišská Nová Ves II.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 356
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 763
  3. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 4 651
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 575
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 107
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 915
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 857
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 846
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu