Streda, 30. september, 2020 | Meniny má JarolímKrížovkyKrížovky

Venujte pozornosť duševnému zdraviu!

Depresiou trpia ženy dvakrát častejšie ako muži. Svetový deň zdravia, ktorý pripadol na 7. apríla, sa riadil heslom „Depresia – hovorme o nej“.

Ilustračná snímka. Ilustračná snímka. (Zdroj: FOTOLIA)

Patrí k najčastejším psychickým poruchám. Ženy ňou trpia dvakrát častejšie ako muži. Súvisí to najmä s hormonálnymi zmenami (menštruácia, gravidita, popôrodná depresia). Muži oveľa ťažšie priznávajú, že ňou trpia, preto u nich môže dlhšie zostať nezistená. Celkovo depresií vo svete pribúda a ich výskyt sa presúva do mladšieho veku. Z hľadiska veku je najviac mužov i žien postihnutých vo veku 25 – 44 rokov, pričom podstatne nižšie percento vzniká vo veku nad 65 rokov.

Ťažká depresia sa nezaobíde bez liekov

Depresia je však liečiteľná. Platí, že čím skôr sa s liečbou začne, tým skôr odznie. Liečba ťažkých depresií sa nezaobíde bez liekov – antidepresív. Od bežného smútku alebo rozladenosti sa depresia líši tým, že je intenzívnejšia a hlbšia ako smútok, trvá viac ako dva týždne, znemožňuje človeku fungovať v bežnom živote. Ide o chorobu, ktorá ovplyvňuje každodenné fungovanie človeka, ovplyvňuje spôsob, akým človek je, spí, čo si myslí o sebe a okolitých veciach.

Skryť Vypnúť reklamu

Môže byť smrteľná

Záťažové životné udalosti sa vo zvýšenej miere vyskytujú hlavne v úvode depresívnej epizódy. Kritickým je najmä nahromadenie viacerých ťaživých životných situácií v relatívne krátkom časovom období. Môže mať až smrteľný priebeh. Zistilo sa, že 5 až 15 % pacientov spácha samovraždu. Riziko samovraždy u depresívnych detí je až 20-krát vyššie než v bežnej populácii. Depresia postihuje všetky vekové kategórie – deti, mladých ľudí, dospelých i starých ľudí. Novšie štúdie poukazujú na posun začiatku chorôb do nižšieho veku, a to medzi 18. – 25. rok. Sezónna depresívna porucha sa objavuje na jeseň a v zime, mizne na jar a v lete. Od iných typov sa líši tým, že je sprevádzaná zvýšenou chuťou do jedla (najmä chuťou na sladké), priberaním, zvýšenou spavosťou a podvečerným zhoršením nálady. V súčasnosti sa lieči najčastejšie v ambulantných podmienkach, len ťažké a komplikované formy vyžadujú hospitalizáciu. Príznakmi býva viacero faktorov, ako napríklad: strata záujmu, energie a radosti, ktorá je niekedy sprevádzaná úzkosťou, nedostatok elánu a motivácie, ktorý spôsobuje, že i jednoduché úlohy sa zdajú namáhavé či nezvládnuteľné, zhoršenie nálady, celková únava a ďalšie iné.

Skryť Vypnúť reklamu

Odporúčania na podporu duševného zdravia

- Naladiť pozitívne sa dá nezávisle od vonkajšieho prostredia, okolností či situácie. Každý môže zaujať vnútorný postoj napriek nepriaznivým vonkajším podmienkam – nepoddať sa vonkajším okolnostiam. Ak sa vám niekedy zdá, že je svet a život pochmúrny, skúste vyjsť zo seba, zo svojej samoty a zamerať sa na niečo alebo niekoho mimo seba. Otvorte sa ľuďom a životu. Nájdite si vhodné aktivity, ktoré vás potešia, nájdite si spoločenstvo ľudí, spoločnosť človeka, ktorý vám rozumie a bude vám oporou.

- Na chvíľu sa zastavte, zamyslite sa nad tým, čo je pre vás v živote dôležité, nad životnými prioritami, nad zmyslom svojho života – ak má váš život a práca význam, ľahšie zvládnete aj depresívnu náladu. Skúste sa tiež zamyslieť, či ste počas roka nezanedbávali niektoré oblasti vášho života (osobný život, rodinu, priateľov, fyzickú aktivitu, oddych...) a skúste si nájsť vo svojom živote pre ne miesto. Usilujte sa nachádzať rovnováhu medzi súkromným, rodinným životom a prácou.

Skryť Vypnúť reklamu

- Nezabúdajte na pohybovú aktivitu. Fyzická aktivita v tele uvoľňuje endorfíny a serotonín – látky, ktoré zlepšujú náladu, a tým napomáhajú k veselšej, optimistickejšej nálade a zároveň znižujú hladinu stresového hormónu kortizolu. Fyzická aktivita zmierňuje nahromadené napätie, ktoré sa tak uvoľní. Pohyb si doprajte za každých okolností.

- Udržujte zdravé medziľudské vzťahy. Sú jedným z podporných faktorov aj pri vzniku a pretrvávaní depresívnych nálad. Skúste sa zamyslieť, či takéto zdravé medziľudské vzťahy okolo seba máte, a či aj vy sami prispievate k ich rozvíjaniu a upevňovaniu. Dôležité je udržiavať staré priateľstvá aj nadväzovať nové. Príjemný pocit si môžete navodiť aj tým, že niekomu vo svojom okolí urobíte radosť. Pôsobí to ako bumerang – keď spôsobíte niekomu radosť vo svojom okolí, spätne budete mať radosť aj vy sami.

- Dostatok spánku tiež pomáha, ak ste vyčerpaný a svet sa vám zdá pochmúrny. U dospelého človeka by mal spánok trvať minimálne 7 hodín. Hlboký bezsenný spánok najlepšie regeneruje celý organizmus.

- Nezostávajte príliš vážnymi. Udržujte v sebe humorný pohľad na život. Niekedy stačí niekoľko úsmevných slov na nadviazanie kontaktu, spríjemnenie atmosféry, uvoľnenie spoločnosti. Srdečný smiech rozširuje tkanivo vnútri krvných ciev, zvyšuje sa tak prietok krvi a výborne sa prekrvia vnútorné orgány. So smiechom sa mierni hnev, úzkosť i depresívna nálada. Uvoľňujúci a protistresový účinok smiechu pretrváva ešte dlho potom, čo ste sa prestali smiať. Humor vám pomôže získať odstup od vecí, udalostí i od seba samého.

- Nájdite si spôsob, ako uvoľniť negatívne emócie, upokojiť sa a zlepšiť náladu (rozhovor s priateľom, zájdite na miesta, kde sa cítite dobre, nájdite si aktivitu, ktorú robíte radi ...).

- Treba sa vyhýbať dlhému vysedávaniu pred televíziou či počítačom pri plnom tanieri jedla, cigarete či alkohole. Sedavý spôsob života spolu s nezdravým a nadmerným stravovaním vám náladu nezlepší.

- Vnútorné konflikty a problémy sú aj s nepríjemnými pocitmi s nimi spojenými súčasťou života, nemôžeme ich z neho vylúčiť, ale môžeme sa sami snažiť lepšie sa pripraviť na ich riešenie a zvládanie.

- Pokiaľ u vás pretrváva smutná, úzkostná, alebo „prázdna“ nálada, strata záujmu a radosti, môže ísť o začínajúcu depresiu. V takomto prípade je namieste vyhľadať odbornú pomoc.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  4. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  5. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  6. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Leto 2020 zaplnilo Kúpele Piešťany slovenskými dovolenkármi
  2. Spolu
  3. Už deväť rokov duálneho vzdelávania v dm
  4. Brick Award 2020: Pocta kvalitnej tehlovej architektúre
  5. Union prepláca doplatky za lieky do 18 rokov neobmedzene
  6. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  7. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  8. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  9. Digitalizácia prinesie zmeny v doručovaní dobierok
  10. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  1. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 20 765
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 19 402
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 19 177
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 12 550
  5. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 11 847
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 297
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 548
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 428
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 355
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 309
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Koronavírus: Hromadné podujatia do päťdesiat ľudí

Po ostrej kritike zo strany kultúry, športu i cirkvi navrhli hygienici miernejšie opatrenia.

Premiér Igor Matovič.

Hranice sa opäť zatvorili: Ako je to s ošetrením v Česku?

Ministerstvo udelilo výnimku prekročenia hraníc pre chorých ľudí, ktorí sa liečia v ČR. Ak sa o chorého v Česku chcete starať, výnimku vám musí udeliť ministerstvo práce.

Ilustračné foto.

Vzpieranie: Kysucké Nové Mesto sa prebojovalo do druhej najvyššej súťaže

Pred štyrmi rokmi pritom začínalo vo štvrtej lige.

Vzpierači z Kysuckého Nového Mesta sú v 1. lige.

Vodohospodári upravujú v Makove tok rieky Kysuca

Dokončenie stavby brzdia prieťahy s prekládkou elektrického vedenia.

V Makove pracujú vodohospodári na úprave toku rieky Kysuca.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dnešná nehoda zablokovala hlavný cestný ťah

Na ceste I/11 došlo ráno k dopravnej nehode, pri ktorej sa zrazili kamión s osobným motorovým vozidlom.

FOTO: Protestným pochodom ľudia v Trenčíne bojovali za práva všetkých zamestnancov

Protestný pochod za práva všetkých zamestnancov usporiadala v Trenčíne Konfederácia odborových zväzov Slovenskej republiky.

Pribudli pozitívni, v nemocnici zakázali návštevy aj blízku osobu pri pôrode

Návštevy pustia len k paliatívnym a zomierajúcim pacientom.

Už ste čítali?