Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Venujte pozornosť duševnému zdraviu!

Depresiou trpia ženy dvakrát častejšie ako muži. Svetový deň zdravia, ktorý pripadol na 7. apríla, sa riadil heslom „Depresia – hovorme o nej“.

Ilustračná snímka. Ilustračná snímka. (Zdroj: FOTOLIA)

Patrí k najčastejším psychickým poruchám. Ženy ňou trpia dvakrát častejšie ako muži. Súvisí to najmä s hormonálnymi zmenami (menštruácia, gravidita, popôrodná depresia). Muži oveľa ťažšie priznávajú, že ňou trpia, preto u nich môže dlhšie zostať nezistená. Celkovo depresií vo svete pribúda a ich výskyt sa presúva do mladšieho veku. Z hľadiska veku je najviac mužov i žien postihnutých vo veku 25 – 44 rokov, pričom podstatne nižšie percento vzniká vo veku nad 65 rokov.

Ťažká depresia sa nezaobíde bez liekov

Depresia je však liečiteľná. Platí, že čím skôr sa s liečbou začne, tým skôr odznie. Liečba ťažkých depresií sa nezaobíde bez liekov – antidepresív. Od bežného smútku alebo rozladenosti sa depresia líši tým, že je intenzívnejšia a hlbšia ako smútok, trvá viac ako dva týždne, znemožňuje človeku fungovať v bežnom živote. Ide o chorobu, ktorá ovplyvňuje každodenné fungovanie človeka, ovplyvňuje spôsob, akým človek je, spí, čo si myslí o sebe a okolitých veciach.

SkryťVypnúť reklamu

Môže byť smrteľná

Záťažové životné udalosti sa vo zvýšenej miere vyskytujú hlavne v úvode depresívnej epizódy. Kritickým je najmä nahromadenie viacerých ťaživých životných situácií v relatívne krátkom časovom období. Môže mať až smrteľný priebeh. Zistilo sa, že 5 až 15 % pacientov spácha samovraždu. Riziko samovraždy u depresívnych detí je až 20-krát vyššie než v bežnej populácii. Depresia postihuje všetky vekové kategórie – deti, mladých ľudí, dospelých i starých ľudí. Novšie štúdie poukazujú na posun začiatku chorôb do nižšieho veku, a to medzi 18. – 25. rok. Sezónna depresívna porucha sa objavuje na jeseň a v zime, mizne na jar a v lete. Od iných typov sa líši tým, že je sprevádzaná zvýšenou chuťou do jedla (najmä chuťou na sladké), priberaním, zvýšenou spavosťou a podvečerným zhoršením nálady. V súčasnosti sa lieči najčastejšie v ambulantných podmienkach, len ťažké a komplikované formy vyžadujú hospitalizáciu. Príznakmi býva viacero faktorov, ako napríklad: strata záujmu, energie a radosti, ktorá je niekedy sprevádzaná úzkosťou, nedostatok elánu a motivácie, ktorý spôsobuje, že i jednoduché úlohy sa zdajú namáhavé či nezvládnuteľné, zhoršenie nálady, celková únava a ďalšie iné.

SkryťVypnúť reklamu

Odporúčania na podporu duševného zdravia

- Naladiť pozitívne sa dá nezávisle od vonkajšieho prostredia, okolností či situácie. Každý môže zaujať vnútorný postoj napriek nepriaznivým vonkajším podmienkam – nepoddať sa vonkajším okolnostiam. Ak sa vám niekedy zdá, že je svet a život pochmúrny, skúste vyjsť zo seba, zo svojej samoty a zamerať sa na niečo alebo niekoho mimo seba. Otvorte sa ľuďom a životu. Nájdite si vhodné aktivity, ktoré vás potešia, nájdite si spoločenstvo ľudí, spoločnosť človeka, ktorý vám rozumie a bude vám oporou.

- Na chvíľu sa zastavte, zamyslite sa nad tým, čo je pre vás v živote dôležité, nad životnými prioritami, nad zmyslom svojho života – ak má váš život a práca význam, ľahšie zvládnete aj depresívnu náladu. Skúste sa tiež zamyslieť, či ste počas roka nezanedbávali niektoré oblasti vášho života (osobný život, rodinu, priateľov, fyzickú aktivitu, oddych...) a skúste si nájsť vo svojom živote pre ne miesto. Usilujte sa nachádzať rovnováhu medzi súkromným, rodinným životom a prácou.

SkryťVypnúť reklamu

- Nezabúdajte na pohybovú aktivitu. Fyzická aktivita v tele uvoľňuje endorfíny a serotonín – látky, ktoré zlepšujú náladu, a tým napomáhajú k veselšej, optimistickejšej nálade a zároveň znižujú hladinu stresového hormónu kortizolu. Fyzická aktivita zmierňuje nahromadené napätie, ktoré sa tak uvoľní. Pohyb si doprajte za každých okolností.

- Udržujte zdravé medziľudské vzťahy. Sú jedným z podporných faktorov aj pri vzniku a pretrvávaní depresívnych nálad. Skúste sa zamyslieť, či takéto zdravé medziľudské vzťahy okolo seba máte, a či aj vy sami prispievate k ich rozvíjaniu a upevňovaniu. Dôležité je udržiavať staré priateľstvá aj nadväzovať nové. Príjemný pocit si môžete navodiť aj tým, že niekomu vo svojom okolí urobíte radosť. Pôsobí to ako bumerang – keď spôsobíte niekomu radosť vo svojom okolí, spätne budete mať radosť aj vy sami.

- Dostatok spánku tiež pomáha, ak ste vyčerpaný a svet sa vám zdá pochmúrny. U dospelého človeka by mal spánok trvať minimálne 7 hodín. Hlboký bezsenný spánok najlepšie regeneruje celý organizmus.

- Nezostávajte príliš vážnymi. Udržujte v sebe humorný pohľad na život. Niekedy stačí niekoľko úsmevných slov na nadviazanie kontaktu, spríjemnenie atmosféry, uvoľnenie spoločnosti. Srdečný smiech rozširuje tkanivo vnútri krvných ciev, zvyšuje sa tak prietok krvi a výborne sa prekrvia vnútorné orgány. So smiechom sa mierni hnev, úzkosť i depresívna nálada. Uvoľňujúci a protistresový účinok smiechu pretrváva ešte dlho potom, čo ste sa prestali smiať. Humor vám pomôže získať odstup od vecí, udalostí i od seba samého.

- Nájdite si spôsob, ako uvoľniť negatívne emócie, upokojiť sa a zlepšiť náladu (rozhovor s priateľom, zájdite na miesta, kde sa cítite dobre, nájdite si aktivitu, ktorú robíte radi ...).

- Treba sa vyhýbať dlhému vysedávaniu pred televíziou či počítačom pri plnom tanieri jedla, cigarete či alkohole. Sedavý spôsob života spolu s nezdravým a nadmerným stravovaním vám náladu nezlepší.

- Vnútorné konflikty a problémy sú aj s nepríjemnými pocitmi s nimi spojenými súčasťou života, nemôžeme ich z neho vylúčiť, ale môžeme sa sami snažiť lepšie sa pripraviť na ich riešenie a zvládanie.

- Pokiaľ u vás pretrváva smutná, úzkostná, alebo „prázdna“ nálada, strata záujmu a radosti, môže ísť o začínajúcu depresiu. V takomto prípade je namieste vyhľadať odbornú pomoc.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  2. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  3. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  4. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  5. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  6. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  7. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  8. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 153
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 243
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 478
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 4 248
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 825
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 006
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 707
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 303

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  2. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  3. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  4. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  5. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  6. Marian Stefanovsky: Zmätený deň, alebo pokus byť. 6časť
  7. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  8. Martin Pekár: Príbeh s priveľa háčikmi, alebo ako táto vláda nepostaví sľubované nemocnice
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 416
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 5 854
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 775
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 126
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 023
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 861
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 833
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 762
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Poslanci ŽSK vyzývajú vládu na urýchlené začatie príprav pre výstavbu D3 cez Kysuce.

Výzvu podporila aj županka Erika Jurinová.


16 h
V kuchyni žiaci pod dozorom skúsených majsteriek pripravovali tradičné portugalské jedlá.

Skúsenosti z trojtýždňovej zahraničnej praxe pretavili žiaci hotelovej akadémie do Dňa portugalskej kuchyne.


18 h
Vajčovskí junáčkovia

Najmenší speváci boli úspešní v krajskej súťaži.


Erika Šuranská 19 h
Dopravná nehoda v Rudine.

Obvineniu z trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky čelí 40-ročný vodič, ktorý s autom Chevrolet vrazil do muža stojaceho na odstavnej ploche autobusovej zastávky v Rudine.


SITA 21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Festival Pohoda tento rok oslávi 25. výročie svojho založenia.


25. máj

Zlodeji sklad navštevovali dlhšiu dobu, ukradnuté veci konzumovali aj vo vedľajších miestnostiach.


23 h

Ide o jeden z najväčších finančných balíkov, ktoré do nemocnice za posledné obdobie smerujú.


(JÁ) 25. máj

Nechajte sa inšpirovať, kam na výlet s deťmi.


26. máj

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  2. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  3. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  4. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  5. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  6. Marian Stefanovsky: Zmätený deň, alebo pokus byť. 6časť
  7. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  8. Martin Pekár: Príbeh s priveľa háčikmi, alebo ako táto vláda nepostaví sľubované nemocnice
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 416
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 5 854
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 775
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 126
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 023
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 861
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 833
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 762
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu