ČADCA. Podľa pôvodného zámeru výstavby Vážskej vodnej cesty by bolo nútené Kysucké Nové Mesto zbúrať minimálne tretinu jestvujúcej zástavby vrátane dvoch veľkých škôl. V roku 2014 sa však mestu podarilo dosiahnuť v rokovaní s vládou zmenu trasy, a tým aj odblokovanie väčšej časti územia pre ďalšiu výstavbu.
Pôvodné plány hovorili aj o tom, že v Rakovej by sa vybudovalo lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodná nádrž pre dopĺňanie vodného kanála. V súvislosti s touto stavbou ide o dlhodobú koncepčnú záležitosť, ktorá vyplýva okrem iného z príslušných medzinárodných dohovorov (AGN), ako aj koncepčných dokumentov týkajúcich sa rozvoja vodnej dopravy a vodných ciest na Slovensku.
„Vážska vodná cesta je dlhodobá investícia, termín začatia výstavby závisí od stavu pripravenosti, štúdií realizovateľnosti a výsledkov EIA,“ informuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Podľa jej slov sa výstavba predpokladá po etapách. Celková dĺžka od Komárna po Žilinu predstavuje 250 km. „Etapy sa vzájomne prelínajú, čo je dané tým, že sa počíta s postupným riešením plavebných podmienok od možnosti obmedzenej plavby až po plavbu podľa medzinárodných gabaritov,“ vysvetľuje. Projekt je významnou alternatívou prepojenia integrovanej siete európskych vodných ciest v koridore Balt-Odra-Dunaj, umožňuje priame prepojenie sever – juh.
Na vybudovaní vodného koridoru D-O-L má záujem aj česká strana, v snahe napojiť svoju sieť vodných ciest na vodnú cestu Dunaj. „České ministerstvo dopravy uzavrelo s uchádzačom „Združenie D-O-L“ dňa 12. júla 2016 zmluvu o dielo vo veci spracovania Štúdie uskutočniteľnosti vodného koridoru Dunaj – Odra – Labe, ktorej cieľom je komplexné preverenie tohto koridoru,“ hovorí Ducká.
Česká strana predpokladá, že zo štúdie uskutočniteľnosti vyplynie pre vodný koridor D-O-L jeho opodstatnenosť a potreba dosiahnuť najmenej IV. triedu klasifikácie vodných ciest. „O výsledkoch štúdie budú Česi informovať aj slovenskú stranu. Na základe výsledkov sa rozhodne o ďalšom postupe. Dokončenie predmetnej štúdie sa predpokladá do konca tohto roka,“ dodáva.
PROJEKT VVC
Je založený na princípe:
- plavebného využitia vybudovaním plavebnej dráhy,
- energetického využitia výstavbou a inováciou vodných elektrární,
- využitia v oblasti rozvoja cestovného ruchu,
- ekologizácie a revitalizácie územia pozdĺž Váhu,
- možnosti vybudovania obchodných a priemyselných zón.