Žilinský župan sa podpísal pod petíciu za dostavbu diaľnice na Kysuciach

Za urýchlenú výstavbu D3 sa podpísalo viac ako 20-tisíc občanov. Organizátori blokád nevylučujú, že v nátlakových akciách budú pokračovať.

Žilinský župan Juraj Blanár (vľavo) a poslanec NR SR Ján Podmanický (v strede) pri podpise petície.  Žilinský župan Juraj Blanár (vľavo) a poslanec NR SR Ján Podmanický (v strede) pri podpise petície. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

ŽILINA. Tri blokády na mimoriadne preťaženej ceste I/11 priniesli Kysučanom prvý významnejší úspech. Po vlažných reakciách úradov na protesty na „ceste smrti“ sa iniciatívy chopili regionálni politici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Župan Juraj Blanár spolu s ďalším poslancom Národnej rady Jánom Podmanickým (obaja SMER-SD) dnes podporili snahu petičného výboru a podpísali sa pod petíciu za neodkladné dostavanie súvislej diaľnice D3 od Žiliny až po hranicu s Poľskom.

„Hlásim sa k tejto petícii osobne, pretože pre kraj je nevyhnutné, aby boli tieto úseky čím skôr dostavané, pretože toto územie je historicky dopravným uzlom Európy. Intenzita dopravy dosahuje 25-tisíc vozidiel za 24 hodín a to hovorí o tom, že sme pred hodinou dvanástou,“ povedal Blanár po stretnutí so zástupcami petičného výboru.

SkryťVypnúť reklamu

Juraj Blanár priznal, že problémom sú aj v tomto prípade financie. „Operačný program doprava v tomto programovom období už má svojich konkrétnych prijímateľov. Pre mnohé úseky, bohužiaľ, nezostávajú finančné prostriedky, medzi nimi aj úseky okolo Kysuckého Nového Mesta,“ povedal.

Situáciu chce riešiť v parlamente uvoľnením takzvanej dlhovej brzdy. Na to je potrebná absolútna väčšina poslancov.

„Ak chceme finančné prostriedky získať, je potrebné, aby boli zo štátneho rozpočtu. Dnes to nie je možné, lebo zákon o dlhovej brzde to neumožňuje. Chceme prísť s aktivitou. Predložíme uznesenie, ktoré bude zaväzovať vládu a ministerstva, aby boli presne vyšpecifikované úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktoré je potrebné dofinancovať práve z uvoľnenia dlhovej brzdy,“ naznačil plány na zmenu ústavného zákona rozpočtovej zodpovednosti žilinský župan.

SkryťVypnúť reklamu

„Neviem si predstaviť, žeby opozícia nepodporila toto uznesenie. Bola by to pre nich politická samovražda. Uznesenie je kľúčom k tomu, ako naštartovať proces výstavby diaľnic,“ doplnil poslanec Ján Podmanický, ktorý je starostom kysuckej obce Stará Bystrica.

Národná diaľničná spoločnosť doposiaľ skloňovala rok 2026 ako termín kompletného ukončenia všetkých úsekov na diaľnici D3. Diaľničiari čiastočne prehodnotili svoje plány.

„V zmysle súčasných platných harmonogramov NDS je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica v 12/2019 s termínom ukončenia 12/2022. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, je predpokladaný termín začatia výstavby 08/2020 s termínom ukončenia 08/2023,“ píše sa v liste od vedenia diaľničiarov. Dodržanie termínov však podmieňujú hladkým prísunom finančných zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu

Na úseku medzi Žilinou a Čadcou za posledných takmer osem rokov stalo 807 dopravných nehôd. „Je to určite najviac na Slovensku na takúto dĺžku trasy. Štyridsaťštyri nehôd sa skončilo tragicky. Denne prejde po úseku 25-tisíc vozidiel. Momentálne je druhým najvyťaženejším úsekom cesty prvej triedy na Slovensku, hneď po Strečne. Je tu najvyšší podiel nákladnej dopravy. Navyše sa očakáva nárast o 5-tisíc áut potom, ako otvoria úsek diaľnice pri Svrčinovci,“ povedal pred nedávnom v Kysuckom Lieskovci člen petičného výboru D3 pre Kysuce Matej Fabšík.

Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa oznámil, že na podpisových hárkoch majú viac ako 20-tisíc podpisov. Potvrdil, že s nátlakovými akciami nechcú skončiť. „Zosumarizujeme petičné hárky, chceme ich kultúrne odovzdať a budeme čakať. Určite nevylučujme, že budeme pokračovať v nátlakových akciách a možno vo väčšej miere,“ podotkol Grapa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Bez nich by elektrina netiekla.
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  4. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  7. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  8. Signature vône podľa osobnosti
  1. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  2. Bez nich by elektrina netiekla.
  3. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  4. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  6. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Signature vône podľa osobnosti
  1. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 11 867
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 10 150
  3. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 6 937
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 067
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 077
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou 3 602
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 3 595
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 779
  1. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  2. Štefan Šturdzík: Žijeme v absurdistane , lebo to všetkým tam hore vyhovuje.
  3. Marek Strapko: Hrdlorezov odmenili za krvavý masaker
  4. Monika Kusendová: Z bežeckých zápiskov: živá pustatina Mykonos
  5. Gustáv Murín: Beštiálny vrah Černák na slobodu?
  6. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  7. Matúš Radusovsky: Bezpečnosť medu: Pravda o teple, kove a skladovaní
  8. Martina Bittnerová: Spisovatelia Ústeckého kraja v Česku: Renata Šindelářová – Kto zachráni planétu?
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 20 102
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 316
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 118
  4. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 8 966
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 384
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 7 128
  7. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 6 892
  8. Ľuboslav Farkaš: Ďalšie, von oknom vyhodené peniaze Matúša Šutaja Eštoka 5 245
  1. Dušan Koniar: Štátne sviatky a iné generálne štrajky
  2. Marcel Rebro: Internetová diskusia podľa SMERu: Putin svätý, Západ fašista a USA môže aj za vaše hemoroidy
  3. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  4. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  5. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  6. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  7. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  8. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu