Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Plavba začína na pltisku Bariérová a končí pod hradom Strečno

Pltnícka sezóna pod Strečnom vkročila už do svojej devätnástej sezóny. Návštevníci sa často pýtajú na históriu tohto pozoruhodného remesla.

Plte museli zastaviť svoju prevádzku. Plte museli zastaviť svoju prevádzku. (Zdroj: MM)

Pltníci na Váhu využívali plte na prepravu dreva a osôb už od jedenásteho storočia. Plte vyrábali jednoduchým spôsobom – spájali viaceré kmene stromov. Začiatok plavby na najdlhšej slovenskej rieke Váh sa viaže k Liptovu, no práve prielom rieky Malou Fatrou patril k najnebezpečnejším. Názov pltiska Bariérová, ktoré tvorí začiatok vodnej cesty, je odvodený od slova bariéra a evokuje aj v tomto čase význam splavovaného úseku. Ten sa vryl do pamäti prvých cestovateľov ako miesto životu nebezpečných prekážok, predovšetkým obrovských vyčnievajúcich skál.

Skryť Vypnúť reklamu

Pltníci, ktorí zvážali drevo, museli vystihnúť najvhodnejší čas – vody muselo byť akurát, jej prúd mal mať silu a nebezpečné miesta bolo treba prekonať čo najrýchlejšie. Úseku pod Strečnom sa všetci obávali. Vravelo sa, že ten, kto sa na Váhu medzi bralami Margita a Besná nevyhol spodným prúdom, skončil na dne. Vráťme sa však k novodobej pltníckej tradícii.

Pltnícky predák Pavol Albrecht upresňuje, že v roku 1999 obnovilo pltnícku tradíciu desať pltníkov so štyrmi plťami. Momentálne jazdí viac ako dvadsať pltníkov a ich „flotila“ sa rozrástla na desať pltí. Plavba na sedemkilometrovom úseku sa začína na už spomínanom pltisku Bariérová, odtiaľ prechádzajú plte viac či menej známymi úsekmi, napríklad popod Starý hrad či dva železničné mosty ústiace do tunelov, zoznámia sa s mnohými technickými, historickými a prírodnými pozoruhodnosťami, až napokon zakotvia pod hradom Strečno. Pôvodní pltníci cestovali až z Liptova a po nebezpečnom úseku pod Strečnom sa neskôr dostali cez Dunaj až do Čierneho mora.

Skryť Vypnúť reklamu

Historici nazvali rieku Váh v minulosti dravým, bludným a túlavým vlkom. Bolo to aj preto, že členitý terén Domašínskeho meandra rieku skrúca, tisícky rokov ju opiera do skál, a tým vytvára zaujímavé kamenné sochy, záhadné krútňavy a hlbočiny. Plavbu na pltiach pod Strečnom si preto obľúbili nielen domáci, ale aj zahraniční návštevníci. A pridali sa aj žiaci a študenti, ktorí na plavbu využívajú kultúrne poukazy.

Pltníctvo zaznamenalo najväčší rozmach v osemnástom, devätnástom a začiatkom dvadsiateho storočia. Kolískou pltníctva na Váhu bol Liptov, splavnými tokmi na Slovensku boli okrem Váhu Hron, Kysuca a Orava. Najvýznamnejšou bola vážska pltnica. Dĺžka pltí dosahovala až štyridsať metrov a najväčšie z nich mohli prepraviť až 180 kubických metrov nákladu. Nástup železničnej dopravy v rokoch 1915 až 1935 znamenal prakticky zánik tohto remesla. Je preto dobré, že vďaka strečnianskym pltníkom sa na túto éru nezabúda a kultúrne dedičstvo Slovenska sa zachováva aj v tejto podobe. A to oceňujú aj návštevníci z Kysúc.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  4. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 16 820
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 006
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 10 672
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 446
  5. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 087
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 208
  7. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 367
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 294
  9. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 6 233
  10. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 6 178
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Plamene zachvátili drevenicu s prístavbou.

5m
Radoslav Tatarčiak pred domácou tribúnou v drese FK Polom Raková.

Tridsaťpäťročný veterán je dôležitou súčasťou nielen rakovskej obrany, ale aj celého klubu.

24 h
Aj vďaka nadšencom patríme k svetovej špičke.

V značení patríme medzi absolútnu svetovú špičku.

15. máj

Členovia Klubu Kysuckého maratónu si vyhrnuli rukávy a upravili Šeríkov okruh.

14. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Záchranárov na miesto nešťastia spustil vrtuľník lanovou technikou.

17 h

Do známej celoslovenskej súťaže sa zapojilo rekordných 29 obcí zo siedmich krajov.

23 h

Takéto fungovanie má iba jeden smer, hovorí po vypadnutí do druhej ligy kapitán FC.

13 h

Miloš Jeseňák, primár oddelenia klinickej imunológie a alergológie Univerzitnej nemocnice Martin, tvrdí, že očkovanie je jediná cesta k zlepšeniu situácie. Bez neho môžeme rátať s ďalšou vlnou.

13. máj

Už ste čítali?