Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Plavba začína na pltisku Bariérová a končí pod hradom Strečno

Pltnícka sezóna pod Strečnom vkročila už do svojej devätnástej sezóny. Návštevníci sa často pýtajú na históriu tohto pozoruhodného remesla.

Plte museli zastaviť svoju prevádzku. Plte museli zastaviť svoju prevádzku. (Zdroj: MM)

Pltníci na Váhu využívali plte na prepravu dreva a osôb už od jedenásteho storočia. Plte vyrábali jednoduchým spôsobom – spájali viaceré kmene stromov. Začiatok plavby na najdlhšej slovenskej rieke Váh sa viaže k Liptovu, no práve prielom rieky Malou Fatrou patril k najnebezpečnejším. Názov pltiska Bariérová, ktoré tvorí začiatok vodnej cesty, je odvodený od slova bariéra a evokuje aj v tomto čase význam splavovaného úseku. Ten sa vryl do pamäti prvých cestovateľov ako miesto životu nebezpečných prekážok, predovšetkým obrovských vyčnievajúcich skál.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pltníci, ktorí zvážali drevo, museli vystihnúť najvhodnejší čas – vody muselo byť akurát, jej prúd mal mať silu a nebezpečné miesta bolo treba prekonať čo najrýchlejšie. Úseku pod Strečnom sa všetci obávali. Vravelo sa, že ten, kto sa na Váhu medzi bralami Margita a Besná nevyhol spodným prúdom, skončil na dne. Vráťme sa však k novodobej pltníckej tradícii.

Pltnícky predák Pavol Albrecht upresňuje, že v roku 1999 obnovilo pltnícku tradíciu desať pltníkov so štyrmi plťami. Momentálne jazdí viac ako dvadsať pltníkov a ich „flotila“ sa rozrástla na desať pltí. Plavba na sedemkilometrovom úseku sa začína na už spomínanom pltisku Bariérová, odtiaľ prechádzajú plte viac či menej známymi úsekmi, napríklad popod Starý hrad či dva železničné mosty ústiace do tunelov, zoznámia sa s mnohými technickými, historickými a prírodnými pozoruhodnosťami, až napokon zakotvia pod hradom Strečno. Pôvodní pltníci cestovali až z Liptova a po nebezpečnom úseku pod Strečnom sa neskôr dostali cez Dunaj až do Čierneho mora.

Historici nazvali rieku Váh v minulosti dravým, bludným a túlavým vlkom. Bolo to aj preto, že členitý terén Domašínskeho meandra rieku skrúca, tisícky rokov ju opiera do skál, a tým vytvára zaujímavé kamenné sochy, záhadné krútňavy a hlbočiny. Plavbu na pltiach pod Strečnom si preto obľúbili nielen domáci, ale aj zahraniční návštevníci. A pridali sa aj žiaci a študenti, ktorí na plavbu využívajú kultúrne poukazy.

Pltníctvo zaznamenalo najväčší rozmach v osemnástom, devätnástom a začiatkom dvadsiateho storočia. Kolískou pltníctva na Váhu bol Liptov, splavnými tokmi na Slovensku boli okrem Váhu Hron, Kysuca a Orava. Najvýznamnejšou bola vážska pltnica. Dĺžka pltí dosahovala až štyridsať metrov a najväčšie z nich mohli prepraviť až 180 kubických metrov nákladu. Nástup železničnej dopravy v rokoch 1915 až 1935 znamenal prakticky zánik tohto remesla. Je preto dobré, že vďaka strečnianskym pltníkom sa na túto éru nezabúda a kultúrne dedičstvo Slovenska sa zachováva aj v tejto podobe. A to oceňujú aj návštevníci z Kysúc.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  2. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  3. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  4. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  7. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  8. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 536
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 12 424
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 316
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 451
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 929
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 722
  7. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 578
  8. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 9 466
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 180
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 552

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Čadčanov rozhneval výrub 17 stromov. Primátor: Vyvodím zodpovednosť

Oznámenie o výrube smerovalo na okresný úrad až štyri dni po tom, čo stromy spílili.

V Čadci vyrúbali 17 stromov. Vedenia mesta o tom nevedelo.
Štefan Kavuliak, tréner FK Čadca.

Diaľnicu považujú za prioritu

Primátori sa obávajú, že termín sa bude posúvať.

Diaľničiari napriek spomínanému oznámeniu o zmene stavby pred jej dokončením a argumentom, ktoré v ňom uvádzajú, tvrdia, že lehotu výstavby D3 Čadca,Bukov – Svrčinovec dodržia.

Na križovatke v Radoli čakajte komplikácie, cestu dnes opravujú

Na jednej z najfrekventovanejších ciest na Kysuciach sa v utorok 15. októbra bude frézovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Trocha kokaínu a veľa trávy. V Bučanoch zasahovali kukláči

Trnavskí kriminalisti v spolupráci s príslušníkmi NAKA odhalili v obci Bučany pestovateľa marihuany.

Prepadla sa cesta, úsek policajti uzavreli

Medzi obcami Merašice a Dolné Trhovište v okrese Hlohovec sa prepadla vozovka.

Splnili všetky podmienky, z obce Nesvady bude mesto

Nesvady sa stanú mestom od 1. januára budúceho roka.

"Som rád, keď deti nevidím," hovorí vodič autobusu v Nórsku a spisovateľ Ondrej Sokol

Bestseller život profesionálneho vodiča Ondreja Sokola nezmenil. Už o pár dní vychádza pokračovanie jeho úspešnej knihy "Ako som vozil Nórov."

Vybrali SME

Už ste čítali?