ČADCA. Hrozivé zrážky s mnohotonovým vlakom si vyžiadali tri ľudské životy, piati ľudia sa zranili ťažko. V dvoch prípadoch prišli o život chodci, v jednom vodič auta. „ŽSR vyzývajú všetkých chodcov, cyklistov, vodičov aj motocyklistov, aby si pri prejazde cez železničné priecestia dávali veľký pozor, rešpektovali pravidlá cestnej premávky a zbytočne neriskovali,“ informuje hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Svoj podiel malo počasie
Všetky nehody sa podľa jej slov stali z viny vodičov či chodcov. Tí, bohužiaľ, vedome riskovali svoje životy, zbytočne sa ponáhľali, či podcenili nebezpečenstvo svojho nezodpovedného správania sa pri prejazde cez železničné priecestie. „K vysokému počtu nehôd v prvých týždňoch nového roka nepochybne prispelo aj pretrvávajúce studené počasie a s ním spojené nebezpečenstvo šmyku, či dlhšia brzdná dráha áut, hoci maximálna povolená rýchlosť pri prejazde cez priecestie je 30 km za hodinu,“ vraví. „Bezpečnosť železničných priecestí je dlhodobo jednou z priorít ŽSR. Robíme, čo môžeme, zvyšujeme stupeň ich zabezpečenia, úplne rušíme tie na modernizovaných tratiach pre rýchlosť vlakov do 160 km/hod. Je zarážajúce, že až v 12 prípadoch sa nehody stali na zabezpečených priecestiach, ktoré mali výstražnú zvukovú a svetelnú signalizáciu, alebo dokonca aj závory,“ argumentuje generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. ŽSR sú, ako vraví, v tomto prípade bezmocné. Je to o správaní sa vodičov, o výchove a dodržiavaní pravidiel.
Boli aj smrteľné zranenia
Okrem nehôd na priecestiach, došlo za prvé tri mesiace aj k 21 prípadom zrážky vlaku s osobou v koľajisku. V 18-tich išlo o smrteľné a v 3 prípadoch o ťažké zranenie.
Ak sa už stane na železničnom priecestí nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v jeho blízkosti, či priamo na ňom, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). „Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu,“ vysvetľuje Pavliková. JIČ je pridelené ku každému priecestiu (zabezpečenému aj nezabezpečenému), ktoré je v správe ŽSR. Pod každým číslom sú v centrálnom systéme k dispozícii ďalšie dôležité údaje: telefónne číslo výpravcu a dispečera, názov traťového úseku, železničná aj cestná kilometrická poloha, údaje o elektrifikácii, triede a čísle cesty, miestny názov prejazdu, zemepisná dĺžka a šírka, nadmorská výška atď. Tieto údaje, ktoré majú k dispozícii tak Integrovaný záchranný systém ako aj polícia, sa každý týždeň aktualizujú.
Muž zrážku s vlakom neprežil
Na Kysuciach sa stali od začiatku roka dve nehody na priecestiach. Dňa 12. januára o 5.31 h došlo v ŽST Čadca k zrážke vlaku s cestným vozidlom. Celková škoda bola 4 187 eur. Pri nehode sa nikto nezranil. Počas jazdy osobného vlaku 23. januára o 6.14 h sa v Krásne nad Kysucou stala na železničnom priecestí tragická nehoda. Vlak tam zrazil chodca, ktorý zraneniam na mieste podľahol.