Okrem toho, že občania majú v meste osvetlenie s podstatne lepšou svietivosťou, zlepšila sa aj komunikácia, keďže poruchy môžu nahlasovať priamo na Zelenú linku, fungujúcu nepretržite - 24/7. V rámci projektu modernizácie osvetlenia sa mestu navyše podarilo dosiahnuť výrazné úspory energie.
Spoločnosť ENGIE Services prevzala 1. novembra 2015 do správy vybrané časti verejného osvetlenia v meste Čadca. Spolupráca s mestom je zmluvne dohodnutá na obdobie 15 rokov. Po roku a štyroch mesiacoch od rekonštrukcie verejného osvetlenia a správy zo strany ENGIE Services je možné konštatovať opodstatnenosť projektu nielen kvôli zlepšeniu svietivosti, ale hlavne kvôli dosiahnutým úsporám. Na začiatku projektu ENGIE Service predpokladala, že prostredníctvom rekonštrukcie dosiahne minimálnu úsporu elektrickej energie vo výške 45 %. Po ukončení modernizácie bola predpokladaná úspora prekročená. V porovnaní ročných spotrieb pre a po rekonštrukcie úspora dosiahla 62,5 %, čo za rok predstavuje 705,6 MWh elektrickej energie.
„Za výrazné pozitívum a pomoc občanom považujeme zriadenie Zelenej linky na našej pobočke v Žiline. Čadčania tak majú možnosť s nami aktívne komunikovať a nahlasovať poruchy, ktoré vieme následne operatívne a v krátkom čase riešiť. Linka je k dispozícii nepretržite 24/7. Navyše, ak občan, ktorý nahlásil poruchu, zanechá aj svoj kontakt, po jej vyriešení mu vždy poskytneme spätnú väzbu“, hovorí Jozef Galdun, riaditeľ Regiónu Stred, ENGIE Services.
V rámci tohto projektu, rovnako ako tomu býva aj pri iných aktivitách, vyskytli sa výzvy a neočakávané situácie, ktorým musela spoločnosť čeliť. Konkrétnym problémom boli a sú podzemné elektrické vedenia, ktoré vykazujú zlé hodnoty parametrov izolačného stavu, čo spôsobuje výpadky elektrického vedenia. Problematické je to aj s odstraňovaním nahlasovaných porúch predovšetkým v zimnom období v niektorých častiach Čadce, kde je ťažká dostupnosť s potrebnými technickými zariadeniami.
“Výmena všetkých podzemných elektrických rozvodov nebola súčasťou zmluvy a projektu rekonštrukcie verejného osvetlenia. Na problém s podzemným elektrickým vedením sme upozorňovali už skôr, a to aj na základe opakovaných výpadkov osvetlenia v niektorých častiach Čadce, ktoré nám nahlasovali samotní obyvatelia. V rámci rekonštrukcie sme v súlade so zmluvou vymenili časť týchto rozvodov v celkovej dĺžke 11,75 km. Stále však ostáva cca. 30 - 35 km vedenia vyžadujúceho výmenu kvôli nevyhovujúcemu izolačnému stavu týchto, najmä podzemných káblov. Momentálne hľadáme v spolupráci s mestom Čadca finančné prostriedky na riešenie tejto situácie a veríme, že sa nám to v dohľadnom čase podarí dotiahnuť do úspešného konca,“ vysvetľuje Jozef Galdun.
Prvé mesiace po ukončení rekonštrukcie a prevzatí celej správy verejného osvetlenia musela ENGIE Services nastaviť a doladiť celý systém na optimálne fungovanie. V období od novembra 2015 do marca 2016 boli výpadky na úrovni v priemere 34 udalostí mesačne. Problematickým z pohľadu porúch bolo tiež obdobie leta 2016, kedy búrky spôsobovali pomerne časté výpadky verejného osvetlenia a dokonca vznikli aj poistné udalosti, keď blesk spôsobil znehodnotenie 16 ks svietidiel, ktoré museli byť nahradené novými. Od novembra 2016 sa spoločnosti podarilo znížiť počet výpadkov na úroveň v priemere 14 udalostí mesačne.
V rámci Garantovaných energetických služieb je najvhodnejšia rekonštrukcia v rozsahu výmeny osvetľovacích telies, pretože práve vďaka ním sa zabezpečuje úspora elektrickej energie. Samotná modernizácia osvetlenia nie je prínosná iba v oblasti úspor, ale je nevyhnutná aj pre bezpečnosť prevádzky v prípade nevyhovujúceho technického stavu. V Čadci boli niektoré stĺpy opotrebované a zhrdzavené. ENGIE Services realizovala ich výmenu predovšetkým kvôli bezpečnosti občanov.
Prevádzku verejného osvetlenia negatívne ovplyvňuje vandalizmus ľudí, dopravné nehody alebo živelné pohromy. Na problém vandalizmu bola zo strany ENGIE Services upozornená mestská polícia v Čadci. Pri vandalizme je dôležité poukázať najmä na to, že akýkoľvek zásah do osvetlenia zo strany laika môže byť životu nebezpečný. Škody, ktoré vznikajú pri týchto udalostiach sú vedené ako poistné udalosti a sú hradené z poistky. V prípade dopravných nehôd je časť financovaná aj na ťarchu prevádzky verejného osvetlenia. Za obdobie spolupráce, t. j. rok a štyri mesiace bolo evidovaných 9 takýchto poistných udalostí.
V prípade poruchy sa ENGIE Services vždy snaží reagovať promptne. Počas odbornej prehliadky identifikuje zdroj poruchy a zrealizuje potrebnú nápravu. V prípade komplikácií alebo zložitejšej lokalizácie miesta poruchy spolupracuje s externou firmou, ktorá poruchový bod zameria prostredníctvom technického zariadenia - lokátora. V snahe zlepšiť a skvalitniť poskytované prevádzkové služby v súčasnosti ENGIE Services realizuje výber dodávateľa tohto technického zariadenia, aby tak sama mohla promptnejšie reagovať na prípadné poruchy.
„Pilotný projekt modernizácie verejného osvetlenia v Čadci považujeme za veľmi úspešný. Napriek nepriaznivým situáciám, ktorým sme museli v minulosti tak my, ako aj obyvatelia mesta čeliť, priniesol väčšie množstvo pozitív, a to napríklad úspory elektrickej energie, zlepšenie svietivosti, ojedinelé výpadky osvetlenia, ale aj lepšie možnosti občanov nahlasovať vzniknuté poruchy. Myslím, že modernizácia osvetlenia jednoznačne prispela k skvalitneniu života obyvateľov v Čadci a veríme, že tento pilot odštartuje celý rad ďalších podobných projektov,“ uzatvára Jozef Galdun.
Zdroj: ENGIE Services