Na ďalšiu modernizáciu trate momentálne nie sú peniaze

S modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou smerom k štátnej hranici s ČR sa malo začať už vlani. Ministerstvo dopravy najnovšie informovalo, že je problém s financiami.

Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu. Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu. (Zdroj: MARCEL BALTIAR)

ČADCA. Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca 2012. V smere do Čadce a k českej a poľskej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, potom sa hovorilo o roku 2016.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Modernizáciu železničného koridoru z Krásna nad Kysucou do Čadce a následne k štátnej hranici s ČR plánujú ŽSR robiť po častiach. Úsek Čadca – štátna hranica SR/ČR sa bude spolufinancovať z prostriedkov európskeho fondu CEF (Nástroj na prepájanie Európy), ktorý sa prioritne zameriava na projekty spájajúce štáty EÚ,“ informovalo ešte vlani ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Projekt modernizácie neschválila Európska komisia

ŽSR podali vlani vo februári žiadosť o financovanie, lehota začatia prác mala byť do 18 mesiacov od podania žiadosti CEF a ukončenie do 31. decembra 2020. Teraz je opäť situácia iná.

„Projekt modernizácie trate Čadca – štátna hranica s ČR neschválila EK na financovanie z Nástroja na prepájanie Európy,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Podľa jej slov ho zaradili medzi náhradné projekty Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Momentálne je pre túto stavbu hotová dokumentácia a prebieha výkup pozemkov.

Projekt modernizácie nasledujúceho úseku Krásno nad Kysucou – Čadca nemá zabezpečené financovanie. „Zatiaľ sa vyňal z projektov OPII, keďže v rámci prioritnej osi č. 1 nie je dostatočná alokácia na jeho realizáciu,“ povedala Ducká. Dodala, že v rámci úseku sa bude musieť ešte aktualizovať štúdia uskutočniteľnosti. Na základe jej výsledkov a podľa dostupnosti voľných zdrojov na financovanie sa následne rozhodne o ďalšom postupe.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci projektu sa v minulosti uvažovalo napríklad s lávkou pre peších na zastávke Svrčinovec, nadchode pre zver, vybudovaní zabezpečovacieho systému ETCS, mal sa vybudovať nový železničný most a cestný most na prístupovej komunikácii cez rieku Čiernanka.

Súčasťou mal byť jeden z najdlhších tunelov na Slovensku

Ešte v auguste 2012 sa dokonca začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. V blízkosti osady U Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.

SkryťVypnúť reklamu

Vybudovali ju pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.
Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 337
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 218
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 207
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 649
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 412
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 492
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 715
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 1 917
  1. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria?
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  4. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod.
  5. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  6. Štefan Šturdzík: Róbert , novinári sú strážny pes demokracie.
  7. Imunoblog: Suchý vzduch: Ako vplýva vykurovacia sezóna na naše sliznice?
  8. Ľuboš Vodička: Gasometer Viedeň, imperiálna industriálna architektúra
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 395
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 590
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 035
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 10 016
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 4 818
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 792
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 781
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 312
  1. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  2. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  3. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  4. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  5. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  6. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  7. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  8. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu