Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Na ďalšiu modernizáciu trate momentálne nie sú peniaze

S modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou smerom k štátnej hranici s ČR sa malo začať už vlani. Ministerstvo dopravy najnovšie informovalo, že je problém s financiami.

Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu. Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu. (Zdroj: MARCEL BALTIAR)

ČADCA. Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca 2012. V smere do Čadce a k českej a poľskej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, potom sa hovorilo o roku 2016.

„Modernizáciu železničného koridoru z Krásna nad Kysucou do Čadce a následne k štátnej hranici s ČR plánujú ŽSR robiť po častiach. Úsek Čadca – štátna hranica SR/ČR sa bude spolufinancovať z prostriedkov európskeho fondu CEF (Nástroj na prepájanie Európy), ktorý sa prioritne zameriava na projekty spájajúce štáty EÚ,“ informovalo ešte vlani ministerstvo dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Projekt modernizácie neschválila Európska komisia

ŽSR podali vlani vo februári žiadosť o financovanie, lehota začatia prác mala byť do 18 mesiacov od podania žiadosti CEF a ukončenie do 31. decembra 2020. Teraz je opäť situácia iná.

„Projekt modernizácie trate Čadca – štátna hranica s ČR neschválila EK na financovanie z Nástroja na prepájanie Európy,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Podľa jej slov ho zaradili medzi náhradné projekty Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Momentálne je pre túto stavbu hotová dokumentácia a prebieha výkup pozemkov.

Projekt modernizácie nasledujúceho úseku Krásno nad Kysucou – Čadca nemá zabezpečené financovanie. „Zatiaľ sa vyňal z projektov OPII, keďže v rámci prioritnej osi č. 1 nie je dostatočná alokácia na jeho realizáciu,“ povedala Ducká. Dodala, že v rámci úseku sa bude musieť ešte aktualizovať štúdia uskutočniteľnosti. Na základe jej výsledkov a podľa dostupnosti voľných zdrojov na financovanie sa následne rozhodne o ďalšom postupe.

Skryť Vypnúť reklamu

V rámci projektu sa v minulosti uvažovalo napríklad s lávkou pre peších na zastávke Svrčinovec, nadchode pre zver, vybudovaní zabezpečovacieho systému ETCS, mal sa vybudovať nový železničný most a cestný most na prístupovej komunikácii cez rieku Čiernanka.

Súčasťou mal byť jeden z najdlhších tunelov na Slovensku

Ešte v auguste 2012 sa dokonca začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. V blízkosti osady U Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.

Skryť Vypnúť reklamu

Vybudovali ju pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.
Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 55 860
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 090
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 497
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 935
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 711
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 839
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 608
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 376
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 310
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 986
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Cyklotrasa Oščadnica - Krásno nad Kysucou

Počas pekného dňa som vyskúšal rovinku cyklotrasy z Oščadnice do Krásna nad Kysucou.

14 h
Ilustračná fotografia.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) plne podporuje snahy slovenských pekárov, aby poslanci Národnej rady SR zachovali súčasné lehoty splatnosti faktúr.

17 h

Vypočujte/pozrite si dynamický prehľad domácich aj zahraničných športových aktualít doplnený o exkluzívne informácie z regionálneho športu.

7. máj
Deti ukázali dospelým ako treba upratať prírodu

Deti ukázali dospelým, že im na prírode naozaj záleží.

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muži, ktorí útočili pred nitrianskym barom, dostali tresty vo výške 4,5 a 4 roky. Na vyhlásenie rozsudku neprišli.

13 h

Likvidácia autovrakov, ku ktorým sa nikto nehlási, je zložitá, no aby stáli bez povšimnutia na lúke niekoľko rokov, je nezvyčajné a svedčí o nevšímavosti úradov aj ľudí.

23 h

Ľudia berú zdravie na ľahkú váhu a sú málo informovaní o možných rizikách, tvrdí Oleksandr Olashyn.

4. máj

Hasiči v noci bojovali s plameňmi, ktoré zachvátili faru.

7. máj

Už ste čítali?