TURZOVKA. Na Železničnú stanicu v Turzovke cestujúci dobré slovo nepovedia. Naopak. „Otrasná zvnútra, aj zvonka,“ konštatujú. Interiér je vraj nevľúdny, nad „pľacom“ pred budovou, ktorý je plný výtlkov a hromadí sa na ňom voda, krútia hlavami.
Primátor mesta Ľubomír Golis hovorí, že pozemky pred stanicou sú majetkom mesta. „V roku 2018 plánujeme urobiť kompletnú revitalizáciu priestoru,“ informuje.
Podľa jeho slov sa dokončuje projektová dokumentácia.
Mesto chce rokovať so ŽSR o možností prenajímania častí priestorov stanice, ktoré by slúžili obyvateľom a návštevníkom Turzovky. „Ide najmä o čakáreň a sociálne zariadenie,“ vraví.
„Priestory stanice sme vymaľovali v roku 2014, žiaľ, pre zatekanie cez strechu vznikli na stenách vo vestibule tzv. „mapy.“ V súčasnosti sa opravuje strecha, po dokončení sa vestibul opäť vymaľuje,“ hovorí Ivana Kapráliková z komunikačného odboru ŽSR. Podľa jej slov sa plánuje celková oprava, teda fasáda, výmena okien a dverí. „Je to však otázkou pridelených finančných prostriedkov,“ dodáva.

Petíciu za zachovanie podpísali tisícky Kysučanov
Trať Čadca – Makov odolávala v minulých rokoch tlakom na jej zrušenie, významnou mierou sa vtedy zaktivizovali obce Mikroregiónu Horné Kysuce a premávku vlaku v tejto doline, kde žije vyše 30-tisíc obyvateľov, si nakoniec obhájili. Železnice uvažovali o zrušení v roku 2011. Predstavitelia mikroregiónu zastupujúci mesto Turzovka, obce Makov, Vysoká nad Kysucou, Dlhá nad Kysucou, Klokočov, Korňa, Podvysoká, Olešná, Staškov, Raková a Zákopčie vtedy so znepokojením prijali informácie o zámeroch minimalizácie, respektíve zrušenia prevádzky trate, ktoré prenikli na verejnosť prostredníctvom odborového združenia železničiarov.
Ministerstvo dopravy pripravovalo v tom čase ozdravný plán koľajových firiem, rušenie spojov malo začať začiatkom apríla 2011.Jedna z verzií bola aj taká, že trať Čadca - Makov sa bude končiť v Turzovke. Podpisovanie petície za zachovanie tratí bežalo vo všetkých obciach a mestách na Kysuciach.
Medzi zrušené mala totiž patriť aj trať Čadca - Skalité. Petíciu podpísali tisícky ľudí. Trate napokon zostali fungovať, aj keď v nasledujúcich rokoch došlo k viacerým úpravám grafikonu, ktoré cestujúcich nepotešili.
Trať Čadca – Makov má stotri rokov
Turzovkou a hornokysuckou dolinou prešla prvýkrát vlaková súprava pred takmer 103 rokmi. Teleso stavby zameral Edmund Bleuer v roku 1913, výstavbu 27 km železnice dokončili v roku 1914. Vyšla vtedy na 3 658 000 korún.