VARŠAVA. Štyria Kysučania vracajúci sa v pondelok 17. júla s ostatnými dovolenkármi z egyptského letoviska Marsa Alam ani v najhorších predstavách neočakávali, čo sa môže stať pri spiatočnej ceste domov. Let do Katovíc si najskôr letecká spoločnosť Air Cairo pozmenila a pridala medzipristátie vo Varšave. Odtiaľ malo lietadlo pokračovať do Katovíc.
„Už let do Varšavy meškal, o zmene trasy sme sa dozvedeli až na letisku v Marsa Alam,“ hovorí František z Čadce, ktorý spoločne s priateľkou a ďalšími dvoma Kysučanmi cestoval z dovolenky organizovanej cestovnou agentúrou ETI. To bol však len začiatok.
Poliaci egyptským pilotom nedovolili odletieť
Po dotankovaní a prijatí ďalších pasažierov na palubu malo lietadlo pokračovať do Katovíc. V poslednej chvíli sa to však zmenilo. Po vycúvaní a príprave štartu zasiahli poľskí technici letiska, ktorí obkolesili lietadlo viacerými vozidlami a znemožnili mu odletieť. Príčinou bolo vraj to, že z motora unikala kvapalina.
„Majáky prichádzajúcich automobilov nás po prvýkrát upozornili, že s lietadlom nie je niečo v poriadku,“ pokračuje v opisovaní dramatických chvíľ František. Asi po dvadsiatich minútach im personál letiska oznámil, že lietadlo má problém s ľavým motorom a oprava by mala trvať 15 – 20 minút.
„V lietadle sme tak strávili ďalšiu hodinu a pol. Už predtým, keď bolo na pristávacej dráhe, sme v ňom sedeli hodinu,“ opisuje peripetie Čadčan, ktorý dovolenkoval v Egypte dva týždne.
Celkovo tak na pristávacej dráhe strávili pasažieri dve a pol hodiny. Približne o pol jedenástej večer prišiel na palubu poľský technik, ktorý cestujúcim oznámil, že budú musieť odísť do terminálu a oni sa pokúsia lietadlo opraviť. V termináli strávili Slováci, Česi a Poliaci ďalšie dve hodiny.
„Po polnoci nám oznámili, že lietadlo tak skoro neodletí. Očakávali sme, že dostaneme aspoň ubytovanie a niekto sa o nás postará. To sa však nestalo,“ pokračuje František s tým, že poľský manažér letiska im povedal, že môžu byť radi, že lietadlo vôbec doletelo do Poľska. Egyptský pilot chcel dokonca odletieť z Varšavy s jedným funkčným motorom. Poliaci mu však v tom zabránili.
Sťažujú si, že ich nechali napospas osudu
Informácie prichádzali a menili sa každú polhodinu. Najskôr sa rozprávalo o hoteli, strave, vode, napokon pasažieri ostali celú noc na varšavskom letisku. Jediné, k čomu sa dostali, boli bagety a voda, ktorú im letisko poskytlo. „Mrzí ma spôsob ako sa zachovala cestovka ETI, kde nikto nedvíhal telefón. O prístupe egyptskej leteckej spoločnosti a letiska vo Varšave ani nehovorím. Poruchy lietadiel sa stávajú, no išlo aj o to, čo sa dialo po jeho odstavení. Bolo tam veľa rodín s malými deťmi. Nechali ich spať v letiskovej hale na kovových stoličkách,“ sťažuje sa Kysučan.
Po ďalších prísľuboch, že príde autobus, posunoch jeho príchodu a nasledujúcej informácii, že či vôbec príde budú vedieť až o šiestej ráno, sa sedem Slovákov rozhodlo, že z Varšavy odíde, obrazne povedané, „na vlastnú päsť“. Odišli vlakom v utorok 18. júla o šiestej ráno. Teda po ôsmich hodinách čakania.
„Na Slovensko sme sa dostali o jednej popoludní. Po celkovo 25 hodinách cestovania z Egypta,“ dodáva František s tým, že s leteckou spoločnosťou Air Cairo už nepoletí a na cestovnú spoločnosť pripravujú sťažnosť všetci Slováci, ktorí v ten deň cestovali z Egypta.
„Neviem sa vyjadriť, či má letecká spoločnosť na kompenzáciu právo, ale za ETI môžem povedať, že našich klientov si odškodníme podľa platnej legislatívy EÚ,“ povedal pre portál Aktuality.sk manažér pre Slovensko Jozef Petrikovič z cestovnej kancelárie ETI, ktorá zájazd organizovala.