Expozícia Legiovlaku je určená pre odbornú i laickú verejnosť všetkých vekových kategórií, pamätníkov a ich potomkov, ale predovšetkým deti a mládež.
„Súčasťou výstavy je aj množstvo dobových dokumentov a artefaktov. Posádka vlaku v dobových uniformách sprevádza návštevníkov vlakom s odborným výkladom a vie pomôcť aj s dohľadaním predka – legionára,“ informuje hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková.
Unikátny Legiovlak je vernou replikou legionárskeho vlaku – ešalónu z obdobia rokov 1918–1920. Vlak je súčasťou projektu Legie 100, ktorý sa začal v 2014 pri príležitosti 100. výročia začiatkov boja československých légií za samostatný štát. Hlavnou myšlienkou projektu je navrátiť do povedomia verejnosti odkaz zakladateľov moderného štátu, ako aj prínos generála Milana Rastislava Štefánika k vzniku a budovaniu československých légií.
Vo vlaku je trinásť vozňov
Návštevníci si môžu pozrieť 13 zrekonštruovaných vozňov. Vlak predstavuje vojenské ešalóny prepravované železnicou, ktorými sa desaťtisíce československých legionárov prepravili naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále, pričom pri prejazde museli bojovať s boľševikmi.
Pre čo najväčšiu autentickosť a priblíženie podoby legionárskych vlakov a životných podmienok legionárov, ich bojovej činnosti a zvykov, sa vybrali najčastejšie používané vagóny. Súprava vlaku sa skladá z vozňa poľnej pošty, teplušky, plukovnej predajne, ubytovacieho, filmového, dielenského, krajčírskeho, zdravotníckeho, štábneho, veliteľského, obrneného a dvoch plošinových vozňov. Jeden– dielenský sa do Legiovlaku podarilo zaradiť vďaka spolupráci slovenských partnerov – Nadácie Milana Rastislava Štefánika v Bratislave a Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen. Jeho exteriér predstavuje vernú rekonštrukciu historického vozňa, vyrobeného v roku 1906. Nájdené stopy po guľkách sú nemými svedkami udalostí 1. svetovej vojny. Jeho interiér tvoria dve expozície.
„V roku 2014 mal Legiovlak už sedem zrekonštruovaných vozňov a pristavili ho v Nákladovém nádraží Žižkov. Za necelé tri týždne ho navštívilo 18-tisíc návštevníkov. Od mája 2015 absolvoval ako pojazdná expozícia cestu po železničných staniciach Českej republiky a krátku zastávku v novembri 2015 tiež v Bratislave. Do konca roku 2016 si expozíciu prišlo pozrieť už vyše 300 -tisíc návštevníkov,“ hovorí Pavliková.
Z Japonska sa dodávali látky na nové uniformy
Pôvodne bolo ruské vojsko súčasťou cárskej ruskej armády, ktorá Českú družinu a neskôr pluky, vystrojovala a zásobovala. Československý armádny zbor sa však formálne osamostatnil, takže prestal byť súčasťou ruskej armády. Okrem výstroja a výzbroje sa tak museli československí vojaci postarať o vlastné zásobovanie - jedlo a ostatné potreby - pre asi 60 000 ľudí a 12 000 koní, ďalej palivo a materiál pre lokomotívy a vagóny, ale aj autá a lietadlá. Keď bolo nutné obstarať pre našich vojakov nové uniformy a na Sibíri nebolo možné zohnať v dostatočnom množstve látky, obrátili sa legionári z Vladivostoku na najbližších spojencov v rámci dohody, ktorými boli Japonci. Z Japonska sa dodávali látky pre šitie nových uniforiem u našich jednotiek na Sibíri, časť uniforiem sa potom šila priamo v Japonsku pod dohľadom našich vojakov. Napriek tomu sa nové uniformy dostali k niektorým jednotkám ešte len v čase, keď sa vo Vladivostoku chystali na nalodenie a odchod späť do vlasti, preto sa týmto uniformám hovorilo „vladivostocká" alebo „návratová".
LEGIOVLAK ZAVÍTA DO TÝCHTO MIEST:
Do 6. augusta - ŽS Žilina
6.-9. augusta – ŽS Dolný Kubín
11.-13. augusta – ŽS Poprad
15.-16. augusta – ŽS Medzilaborce
18.-20. augusta – ŽS Humenné
22. augusta - 3. septembra - Košice, Hlavná ulica
5.-10. septembra – ŽS Zvolen
12.-17. septembra – ŽS Nitra
19.-28. septembra – Múzeum dopravy v Bratislave