Prehliadka je nielen dôkazom spolupráce poslucháčov vysokých škôl so svojimi pedagógmi, ale aj dobrých vzťahov v českom a slovenskom akademickom prostredí. Pozitívne ju hodnotia aj priaznivci dizajnu z Kysúc.
Výstava v bratislavskom dopravnom múzeu nadväzuje na projekt Dizajn v pohybe, ktorého autorom je Miroslav Zvonek. O expozícii v Bratislave tvrdí: „V múzeách je bežné, že sa v nich vystavujú objekty z doby minulej alebo menej nedávnej. Teraz sú tu však predstavené exponáty, ktoré sú smerované do doby budúcej. Niekedy to môžu byť vízie veľmi vzdialené súčasnosti, možnostiam súčasnej technológie či výroby. Naznačujú však smer a idey, ktoré sa o niekoľko rokov nemusia zdať až také trúfalé a bláznivé. To považujem za veľmi cenné, navyše sa na tejto výstave stretli všetky popredné dizajnérske školy zo Slovenska a Čiech. Potešme sa teda pohľadom na veci a vecičky z doby minulej, súčasnej a hlavne budúcej, v krásnom kontraste času, tvarov, farieb a nálad.“
Pripomeňme, že na výstave dizajnu v Múzeu dopravy v Bratislave sa prezentujú diela študentov a pedagógov z dvoch domácich škôl – Slovenskej technickej univerzity a Vysokej školy výtvarných umení, a zastúpenie tu má aj Technická univerzita v Košiciach. Českých partnerov prezentuje Vysoké technické učení v Brne, Západočeská univerzita v Plzni, Univerzita Tomáša Baťu zo Zlína a pražská Vysoká škola umelecko-priemyslová.
Dekanka Fakulty architektúry STU Ľubica Vitková na margo podujatia dodáva: „Tento projekt je jedným z príkladov pozitívnych konfrontácií s výučbou dizajnu na českých a slovenských školách, navyše je veľmi aktuálny. Osobitne súvisí s významným rozvojom automobilového priemyslu v oboch krajinách, ale aj z nevyhnutnosti hľadať iné, predovšetkým ekologické formy prepravy a mobility. Mladí dizajnéri môžu zároveň prezentovať svoje aktuálne schopnosti, a tým aj úroveň zúčastnených škôl. Zavedenie výučby dizajnu na našej škole malo svoje racionálne jadro. Tradícia a uvoľnené umelecké ovzdušie prispelo ku kvalite výtvarných predmetov i ateliérovej tvorby. Katedra dizajnu vznikla v roku 1990 a fakulta architektúry tým nepriamo nadviazala na školu umeleckých remesiel z rokov 1928 – 1938.“
Výstavu Český a slovenský transport dizajn škôl 2017 spolu s projektom Dizajn v pohybe oceňuje aj Josef Mištera zo Západočeskej univerzity v Plzni. Upresňuje: „Dizajn je inovácia a inovácia znamená prosperitu. Multiodborový dizajn je katalyzátorom integrácie a spolupráce špeciálnych ateliérov, fakúlt a univerzít. Tak je to aj v prípade tejto výstavnej aktivity, ktorá podnecuje spoluprácu študentov, konfrontuje a predovšetkým prezentuje odbornej i širšej verejnosti úsilie mnohých škôl. V tom je jej význam.“
Zdeno Kolesár sa k výstave vracia aj z pohľadu minulosti. Potvrdzuje, že Československo bývalo strojárskou veľmocou a výroba dopravných prostriedkov sa najmä na území Čiech a Moravy rozvíjala už v časoch rakúsko-uhorskej monarchie. Medzivojnové Československo v tomto smere patrilo k popredným krajinám sveta. Spomeňme aspoň aerodynamické limuzíny Tatra, ktorých technické prednosti boli priamo previazané s kvalitou dizajnu.
Docent Kolesár však hovorí aj o súčasnosti, a nezriedka kriticky: „Záujem o sféru transport dizajnu v súčasnosti mnohonásobne prevyšuje kapacitu českých a slovenských vysokých škôl. Mladí ľudia väčšinou prichádzajú na prijímacie skúšky s portfóliami plnými automobilových športov, neraz už s vycibreným kresliarskym štýlom či manierou efektnej vizualizácie a nacvičeným logom podpisu. Neľahká úloha pedagógov spočíva v rozvíjaní ich talentu, ale aj v upozorňovaní na to, že dizajn je tiež boj s technickými a materiálovými limitmi, s potrebou napĺňať ergonomické parametre a s čoraz nástojčivejším tlakom na trvalú udržateľnosť civilizačného vývoja.“
Výstava Český a slovenský transport dizajn škôl 2017 v bratislavskom Múzeu dopravy spolu s projektom Dizajn v pohybe je jednoznačne inšpirujúca.
Čiastočne ponúka aj riešenia, oceňuje spoluprácu vysokoškolákov s pedagógmi a zároveň predstavuje pôdu pre výmenu cenných skúseností.