Nedeľa, 21. október, 2018 | Meniny má Uršuľa

Keď kôň nebol len pod kapotou, ale brázdil ulice

Dnes si nielen vodiči z Kysúc prešli riadnou peripetiou, ktorá poukázala aj na to, že niekedy je lepšie vydať sa na krátke vzdialenosti napríklad po „svojich“, na bicykli či inak, ako na svojom štvorkolesovom tátošovi. Faktom je, že nie vždy je to možné.

Možno v budúcnosti opäť presedláme na kone.(Zdroj: FB, BARBORA ŠIMALJÁKOVÁ ‎)

Veľmi vtipnú fotografiu dnešnej dopravnej zápchy zachytila Barbora Šimaljáková. Priniesla možno aj nevedomky ukážku toho, kto mal voľakedy prioritu na našich cestách. Ktovie, či pri takejto intenzite dopravy napokon nebude takto opäť vyzerať naša budúcnosť.

Považské múzeum v Žiline na svojej web stránke informuje o tom, že na Slovensku sa motorizmus začal rozvíjať na prelome 19. a 20. storočia. Stretnúť automobil v tom čase bolo veľkou vzácnosťou a každý z nich vzbudzoval veľké nadšenie. Aj pred 1. svetovou vojnou bolo možné počet majiteľov automobilov v Žiline spočítať na prstoch jednej ruky. V roku 1919 v Žiline evidovali len 4 automobily, avšak o 8 rokov neskôr ich už bolo v meste takmer 200. V 30. rokoch ich počet stúpol do takej miery, že bolo potrebné v uliciach mesta upraviť pravidlá cestnej premávky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé dopravné značky sa popri uhorských cestách začali objavovať po roku 1910, kedy ich požadovala Parížska konvencia z roku 1908. Najviac sa o ich podporu a šírenie starali autokluby, u nás to bol od roku 1922 Autoklub Republiky československej. Značky boli v jednotlivých štátoch a regiónoch rôzneho tvaru a farby. Na IV. medzinárodnom cestnom kongrese v Seville v roku 1923 bolo okrem iného schválené uznesenie, aby dopravné značky boli jednotné. V nasledujúcich rokoch boli schválené vzory pre značky platné na celom svete.

Prečítajte si tiež: Kolaps dopravy na Kysuciach

Úprava dopravných pomerov v obciach a popri cestách bola až do polovice 30. rokov v rukách obcí a autoklubov. V roku 1924 rýchlosť v uliciach mesta Žilina stanovila Mestská rada na 15 km/h, vo vybraných úsekoch len na 6 km/h. V meste sa nachádzalo len niekoľko dopravných značiek. V roku 1932 pobočka Akutoklubu ČSR rozhodla, že vypracuje nový pouličný dopravný poriadok s použitím značiek podľa medzinárodnej konvencie, ku ktorej pristúpila aj ČSR. 7. októbra 1932 sa uskutočnila predbežná porada so zástupcami Mesta Žilina, ktorí návrh nového dopravného poriadku predbežne schválili. Žilinská pobočka autoklubu vo svojom návrhu nepočítala len s osadením značiek do ulíc, ale rozhodla sa riešiť dopravné problémy komplexne.

Začiatkom 30. rokov totiž bola dopravná situácia v meste vzhľadom na prudký nárast automobilizmu „neúnosná“. Automobily premávali aj po najužších uličkách mestského jadra. Chýbajúce dopravné značky zas vodiči nahrádzali neustálym trúbením na križovatkách a v neprehľadných uličných rohoch. Aj v podmienkach pre dopravcov sa uvádzalo, že vodič je povinný vydávať zvukové výstražné znamenie pri každom strete s chodcami kráčajúcimi pri okraji cesty, ako aj povozníkmi, jazdcami či honcami dobytka. Neboli tiež vyznačené priechody pre chodcov v blízkosti škôl a úradov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 050
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 981
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 484
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 733
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 798
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 599
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 239
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 129
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 6 065
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 956

Hlavné správy z My Kysuce

Som unavený, ale šťastný, hovorí po úspešnom ťažení mladík z Čadce

Vo finále nestačil na svojho bývalého oddielového kolegu.

Bábätká z čadčianskej pôrodnice 49.

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v čadčianskej nemocnici a ich fotky sú zverejnené aj v MY Kysuckých novinách.

Duchovné dopoludnie v CSS Kamence

Vo štvrtok 4. októbra, na prvý štvrtok v mesiaci, sa seniori z Centra sociálnych služieb Kamence stretli s duchovnými z farnosti sv. Jakuba.

O odklade väzby odsúdeného starostu rozhodne Najvyšší súd

Odsúdený starosta Horného Vadičova zatiaľ nie je vo výkone trestu. Za mrežami by mal za zločin subvenčného podvodu stráviť päť a pol roka. Dal si žiadosť o odklad.

Plat hráča? Nazval by som ho odmenou, hovorí extraligový rekordér

Čadčan Pavel Petráš pôsobí v extralige už dvadsať rokov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?