Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Keď kôň nebol len pod kapotou, ale brázdil ulice

Dnes si nielen vodiči z Kysúc prešli riadnou peripetiou, ktorá poukázala aj na to, že niekedy je lepšie vydať sa na krátke vzdialenosti napríklad po „svojich“, na bicykli či inak, ako na svojom štvorkolesovom tátošovi. Faktom je, že nie vždy je to možné.

Možno v budúcnosti opäť presedláme na kone.Možno v budúcnosti opäť presedláme na kone.(Zdroj: FB, BARBORA ŠIMALJÁKOVÁ ‎)

Veľmi vtipnú fotografiu dnešnej dopravnej zápchy zachytila Barbora Šimaljáková. Priniesla možno aj nevedomky ukážku toho, kto mal voľakedy prioritu na našich cestách. Ktovie, či pri takejto intenzite dopravy napokon nebude takto opäť vyzerať naša budúcnosť.

Považské múzeum v Žiline na svojej web stránke informuje o tom, že na Slovensku sa motorizmus začal rozvíjať na prelome 19. a 20. storočia. Stretnúť automobil v tom čase bolo veľkou vzácnosťou a každý z nich vzbudzoval veľké nadšenie. Aj pred 1. svetovou vojnou bolo možné počet majiteľov automobilov v Žiline spočítať na prstoch jednej ruky. V roku 1919 v Žiline evidovali len 4 automobily, avšak o 8 rokov neskôr ich už bolo v meste takmer 200. V 30. rokoch ich počet stúpol do takej miery, že bolo potrebné v uliciach mesta upraviť pravidlá cestnej premávky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé dopravné značky sa popri uhorských cestách začali objavovať po roku 1910, kedy ich požadovala Parížska konvencia z roku 1908. Najviac sa o ich podporu a šírenie starali autokluby, u nás to bol od roku 1922 Autoklub Republiky československej. Značky boli v jednotlivých štátoch a regiónoch rôzneho tvaru a farby. Na IV. medzinárodnom cestnom kongrese v Seville v roku 1923 bolo okrem iného schválené uznesenie, aby dopravné značky boli jednotné. V nasledujúcich rokoch boli schválené vzory pre značky platné na celom svete.

Prečítajte si tiež: Kolaps dopravy na Kysuciach Čítajte 

Úprava dopravných pomerov v obciach a popri cestách bola až do polovice 30. rokov v rukách obcí a autoklubov. V roku 1924 rýchlosť v uliciach mesta Žilina stanovila Mestská rada na 15 km/h, vo vybraných úsekoch len na 6 km/h. V meste sa nachádzalo len niekoľko dopravných značiek. V roku 1932 pobočka Akutoklubu ČSR rozhodla, že vypracuje nový pouličný dopravný poriadok s použitím značiek podľa medzinárodnej konvencie, ku ktorej pristúpila aj ČSR. 7. októbra 1932 sa uskutočnila predbežná porada so zástupcami Mesta Žilina, ktorí návrh nového dopravného poriadku predbežne schválili. Žilinská pobočka autoklubu vo svojom návrhu nepočítala len s osadením značiek do ulíc, ale rozhodla sa riešiť dopravné problémy komplexne.

Začiatkom 30. rokov totiž bola dopravná situácia v meste vzhľadom na prudký nárast automobilizmu „neúnosná“. Automobily premávali aj po najužších uličkách mestského jadra. Chýbajúce dopravné značky zas vodiči nahrádzali neustálym trúbením na križovatkách a v neprehľadných uličných rohoch. Aj v podmienkach pre dopravcov sa uvádzalo, že vodič je povinný vydávať zvukové výstražné znamenie pri každom strete s chodcami kráčajúcimi pri okraji cesty, ako aj povozníkmi, jazdcami či honcami dobytka. Neboli tiež vyznačené priechody pre chodcov v blízkosti škôl a úradov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  3. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  7. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  8. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  7. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  8. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  9. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 800
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 15 412
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 171
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 836
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 689
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 838
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 661
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 684
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 127
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 995

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

FOTO: Čaro jesene zachytili v Korni ikebanami

Výstavu jesenných ikebán robia na Základnej škole v Korni už desiaty rok.

Kysučanovi namerali vyše dve promile

V rukách polície skončil vodič z Ochodnice, ktorý si sadol za volant riadne podgurážený.

Vodiča zastavila policajná hliadka, pri kontrole sa nevyhol ani dychovej skúške.

Regionálny futbal: Čadca sa prepadla na dno tabuľky

Tretia, štvrtá a piata liga pokračovali ďalšími zápasmi.

Čadca opäť neskórovala.
FK Slávia Staškov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čo bude s prázdnou Hypernovou

Majiteľ chce získať jedného silného nájomcu.

Zomrel významný piešťanský lekár, bol i držiteľom medaile Dérera

Vo veku nedožitých 67 rokov zomrel bývalý štátny tajomník ministerstva zdravotníctva, piešťanský lekár - ortopéd Peter Ottinger.

Je isté, že práca na nočné zmeny škodí zdraviu, tvrdí psychiater

Kým v Európskej únii pracuje na nočné zmeny v priemere len šesť percent ľudí, na Slovensku pracuje aj v noci takmer trikrát viac ľudí.

Vypil si a sadol do traktora

Policajti zastavili vodiča traktora pre niečo celkom iné.

Vybrali SME

Už ste čítali?