Nedeľa, 1. október, 2023 | Meniny má Arnold

Keď kôň nebol len pod kapotou, ale brázdil ulice

Dnes si nielen vodiči z Kysúc prešli riadnou peripetiou, ktorá poukázala aj na to, že niekedy je lepšie vydať sa na krátke vzdialenosti napríklad po „svojich“, na bicykli či inak, ako na svojom štvorkolesovom tátošovi. Faktom je, že nie vždy je to možné.

Možno v budúcnosti opäť presedláme na kone.Možno v budúcnosti opäť presedláme na kone. (Zdroj: FB, BARBORA ŠIMALJÁKOVÁ ‎)

Veľmi vtipnú fotografiu dnešnej dopravnej zápchy zachytila Barbora Šimaljáková. Priniesla možno aj nevedomky ukážku toho, kto mal voľakedy prioritu na našich cestách. Ktovie, či pri takejto intenzite dopravy napokon nebude takto opäť vyzerať naša budúcnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Považské múzeum v Žiline na svojej web stránke informuje o tom, že na Slovensku sa motorizmus začal rozvíjať na prelome 19. a 20. storočia. Stretnúť automobil v tom čase bolo veľkou vzácnosťou a každý z nich vzbudzoval veľké nadšenie. Aj pred 1. svetovou vojnou bolo možné počet majiteľov automobilov v Žiline spočítať na prstoch jednej ruky. V roku 1919 v Žiline evidovali len 4 automobily, avšak o 8 rokov neskôr ich už bolo v meste takmer 200. V 30. rokoch ich počet stúpol do takej miery, že bolo potrebné v uliciach mesta upraviť pravidlá cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé dopravné značky sa popri uhorských cestách začali objavovať po roku 1910, kedy ich požadovala Parížska konvencia z roku 1908. Najviac sa o ich podporu a šírenie starali autokluby, u nás to bol od roku 1922 Autoklub Republiky československej. Značky boli v jednotlivých štátoch a regiónoch rôzneho tvaru a farby. Na IV. medzinárodnom cestnom kongrese v Seville v roku 1923 bolo okrem iného schválené uznesenie, aby dopravné značky boli jednotné. V nasledujúcich rokoch boli schválené vzory pre značky platné na celom svete.

Prečítajte si tiež: Kolaps dopravy na Kysuciach Čítajte 

Úprava dopravných pomerov v obciach a popri cestách bola až do polovice 30. rokov v rukách obcí a autoklubov. V roku 1924 rýchlosť v uliciach mesta Žilina stanovila Mestská rada na 15 km/h, vo vybraných úsekoch len na 6 km/h. V meste sa nachádzalo len niekoľko dopravných značiek. V roku 1932 pobočka Akutoklubu ČSR rozhodla, že vypracuje nový pouličný dopravný poriadok s použitím značiek podľa medzinárodnej konvencie, ku ktorej pristúpila aj ČSR. 7. októbra 1932 sa uskutočnila predbežná porada so zástupcami Mesta Žilina, ktorí návrh nového dopravného poriadku predbežne schválili. Žilinská pobočka autoklubu vo svojom návrhu nepočítala len s osadením značiek do ulíc, ale rozhodla sa riešiť dopravné problémy komplexne.

SkryťVypnúť reklamu

Začiatkom 30. rokov totiž bola dopravná situácia v meste vzhľadom na prudký nárast automobilizmu „neúnosná“. Automobily premávali aj po najužších uličkách mestského jadra. Chýbajúce dopravné značky zas vodiči nahrádzali neustálym trúbením na križovatkách a v neprehľadných uličných rohoch. Aj v podmienkach pre dopravcov sa uvádzalo, že vodič je povinný vydávať zvukové výstražné znamenie pri každom strete s chodcami kráčajúcimi pri okraji cesty, ako aj povozníkmi, jazdcami či honcami dobytka. Neboli tiež vyznačené priechody pre chodcov v blízkosti škôl a úradov.

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  2. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  3. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  4. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  5. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  6. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Svetový deň srdca v Nemocnici AGEL Košice-Šaca
  2. List moruše bielej pomáha znižovať hladinu cukru v krvi
  3. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  4. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  5. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  7. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  8. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 22 286
  2. Všetkým lepí pred voľbami 13 198
  3. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 7 772
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 974
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 5 013
  6. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 786
  7. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa? 4 711
  8. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne 3 874

Blogy SME

  1. Lukáš Kačaliak: Via Francigena (Lucca-Roma)
  2. Jano Richter: „Pani prezidentka, a teraz mi kúpite nepriestrelnú vestu?“
  3. Rado Surovka: Deň keď pozdrav Dobré ráno je sarkazmom
  4. Soňa Bulbeck: Umieráčik za Slovensko
  5. Tupou Ceruzou: Víťaz volieb
  6. Roman Kebísek: Krman chystal na Slovensku r. 1707 veľkú kultúrnu obnovu. Prekazili to boje
  7. Věra Tepličková: A teraz, babo raď...
  8. Martin Pollák: Koberec
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 84 026
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 41 034
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 41 023
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 31 114
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 511
  6. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď 15 636
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 10 206
  8. Věra Tepličková: Kto všetko sa nám smeje? Asi všetci, čo rozumejú po slovensky 10 102
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Lukáš Kačaliak: Via Francigena (Lucca-Roma)
  2. Jano Richter: „Pani prezidentka, a teraz mi kúpite nepriestrelnú vestu?“
  3. Rado Surovka: Deň keď pozdrav Dobré ráno je sarkazmom
  4. Soňa Bulbeck: Umieráčik za Slovensko
  5. Tupou Ceruzou: Víťaz volieb
  6. Roman Kebísek: Krman chystal na Slovensku r. 1707 veľkú kultúrnu obnovu. Prekazili to boje
  7. Věra Tepličková: A teraz, babo raď...
  8. Martin Pollák: Koberec
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 84 026
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 41 034
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 41 023
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 31 114
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 511
  6. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď 15 636
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 10 206
  8. Věra Tepličková: Kto všetko sa nám smeje? Asi všetci, čo rozumejú po slovensky 10 102
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu