Článok bol aktualizovaný o vyjadrenie odboru CD a PK Okresného úradu Žilina 8. septembra 2017 o 13:28 hod.
ČADCA. Deň pred prvým septembrom si zažila Čadca kolaps dopravy, aký si dávno nepamätá. Vodiči sú na Kysuciach pravidelne skúšaní. Najmä tí, idúci zo Svrčinovca, problémy sú však aj pred Kysuckým Novým Mestom. No 31. augusta zažili niečo „špeciálne“.

Slovenská správa ciest (SSC) spoločne so Železnicami SR (ŽSR) si pripravili počas týždňa opravu železničného priecestia na hlavnom ťahu I/11 pri hlavnej stanici v Čadci.
Očakávali menej automobilov
Výsledkom opravy železničného priecestia však bola paralyzovaná doprava takmer zo všetkých smerov. Vodiči cestujúci zo Žiliny do Čadce čakali v kolónach neuveriteľné štyri hodiny!
„Termín prác bol naplánovaný na základe požiadavky policajného zboru. V tomto termíne bol predpoklad, že bude doprava menej intenzívna,“ hovorí Martina Pavlíková, hovorkyňa ŽSR. Tu sa však nielen železničiari prerátali. Doprava bola vďaka dvom sviatkom ešte intenzívnejšia.
Vodiči vraj mali na výber
"Do 30. augusta neboli žiadne problémy s prejazdnosťou tohto úseku. S presmerovaním dopravy na opačnú stranu nastali problémy s kanalizačným poklopom na chodníku, ktorý musel byt prekrytý železnou platňou, kde sa znížila rýchlosť," hovorí Marián Vranka, vedúci odboru cestnej dopravy Okresného úradu v Žiline, ktorý vydal povolenie na povolenie opravy priecestia.
"Informácie o problémoch s prejazdnosťou v uvedenom úseku išli v dopravných správach a bolo len na rozhodnutí vodičov akú trasu si zvolia," dodáva Vranka.
Pýtali sme sa kompetentných, prečo sa podobné opravy nerobia počas víkendu, alebo v nočných hodinách. Otázku prečo sa takéto povolenia nevydávajú iba na nočné hodiny na Odbore cestnej dopravy nekomentovali.
"Niektoré práce sa nedajú rozdeliť na polovicu, sú naväzné," dodáva Vranka prečo sa na priecestí nepracovalo iba počas víkendu.

Opraviť treba ďalšie úseky
To, že železničné priecestie potrebovalo výmenu, je úplne jasné každému, kto cez staré prahy prešiel. „Práce trvali od 28. augusta 7. hod. do 2. septembra 10. hod.,“ dodáva Pavlíková s tým, že vykonali komplexnú výmenu koľajového roštu s podkladnými vrstvami, s úpravou geometrickej polohy koľaje v priecestí a nadväzujúcich úsekoch.
Tiež urobili novú konštrukciu povrchu vozovky asfaltovaním s výstužnou geomrežovinou, ktorá bola potrebná vzhľadom na enormnú záťaž priecestia.

Na ceste I/11 v smere z Čadce do obce Svrčinovec, ale aj z opačného smeru však treba ďalšie opravy. Vyjazdené koľaje už teraz ohrozujú vodičov. Čo má vodič ak si na takejto ceste poškodí vozidlo robiť? „O náhradu škody je možné požiadať správcu ciest I. triedy, v tomto prípade SSC IVSC Žilina,“ hovorí Lucia Karelová, hovorkyňa SSC.
ŽSR ešte pripravujú rekonštrukciu železničného priecestia v meste Turzovka v km 17,298 na trati Čadca – Makov na ceste do miestnej časti Turkov. Realizácia je plánovaná na mesiac október 2017.
Kolóny sú čoraz častejšie
V súčasnosti si každodenné kolóny zažívajú Kysučania čoraz častejšie. Nie je to však zatiaľ v takej podobe, ako tomu bolo 31. augusta. A snáď ani nebude. Na Kysuciach by si už po dlhých rokoch čakania obyvatelia zaslúžili cesty s dobrým prístupom a najmä bez pravidelných kolón.
V najbližších rokoch však zázraky nečakajme. Aktuálne sa pracuje najmä na diaľničnom úseku D3-ky Čadca, Bukov – Svrčinovec. Ak pôjde všetko podľa plánu, zhruba o tri roky si aspoň Čadčania a ľudia zo smeru Svrčinovec, Čierne, Skalité čiastočne vydýchnu. Ďalšie nadväzujúce úseky diaľnice však stále stavať nezačali.