Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Vodiči pozor na predĺžený víkend, polícia je v strehu

Tento predĺžený víkend zaostrí polícia svoj zrak na alkohol za volantom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Počas predĺžených víkendov a sviatkov sa stáva až o 11% viac dopravných nehôd pod vplyvom alkoholu. V tomto roku dokonca až o 31% viac. Vyplýva to z policajných štatistík.

„Zvýšenie povedomia o zodpovednej konzumácii alkoholických nápojov je už niekoľko rokov septembrovou témou európskych a slovenských pivovarníkov. Slovenské združenie výrobcov piva a sladu v spolupráci s Policajným zborom SR a Oddelením bezpečnosti cestnej premávky ministerstva dopravy organizujú Deň zodpovednosti na slovenských cestách, ktorého cieľom je apelovať na vodičov, aby nekonzumovali alkohol pred jazdou. Zvlášť chcú upozorniť na to, že práve počas predĺžených víkendov a sviatkov sa stane viac dopravných nehôd pod vplyvom alkoholu. Práve preto dnes začala celoslovenská policajná akcia zameraná na alkohol za volantom, ktorá potrvá do nedele,“ informuje Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia PZ SR.

SkryťVypnúť reklamu

Každá desiata nehoda je dielom opitého vodiča

Podľa jej slov takmer každá desiata dopravná nehoda na Slovensku je spôsobená vodičmi, ktorí sú pod vplyvom alkoholu. „V období posledných rokov štatistiky ukazujú mierny pokles dopravných nehôd pod vplyvom alkoholu,“ hovorí Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu a dodáva: „Veríme, že k tomuto poklesu prispievajú aj preventívne aktivity ako je dnešný Deň zodpovednosti, keď pripomíname, že šoférovanie pod vplyvom alkoholu je veľmi nebezpečné.“

Štatistiky Prezídia Policajného zboru (PPZ) ukázali, že až 59 % dopravných nehôd pod vplyvom alkoholu sa stane cez víkendy vrátane piatka. „Avšak ešte rizikovejšími sú predĺžené víkendy a sviatky, počas ktorých opití vodiči spôsobia v priemere o 11 % viac dopraných nehôd. V tomto roku dokonca až o 31 % viac“, dopĺňa Ján Ignaták, riaditeľ odboru dopravnej polície PPZ. „Práve preto sme sa rozhodli upozorniť dôraznejšie na túto skutočnosť a to aj policajnou akciou, ktorá sa uskutoční na celom Slovensku počas tohto predĺženého víkendu a bude sa zameriavať najmä na kontrolu alkoholu u vodičov motorových vozidiel.“

SkryťVypnúť reklamu

Pod vplyvom alkoholu sú najmä muži

I napriek tomu, že väčšinu nehôd pod vplyvom alkoholu spôsobia muži - vodiči (88 %), v poslednom období rastie počet žien (o 1,5 % ročne), ktoré sadajú za volant po vypití alkoholických nápojov. Najmenej zodpovední sú mladí vodiči s vodičskou praxou do 5 rokov, ktorí stoja za viac ako štvrtinou (26 %) všetkých nehôd spôsobených pod vplyvom alkoholu. Fakt, že alkohol výrazne znižuje schopnosť vodiča bezpečne viesť vozidlo potvrdzujú údaje, ktoré hovoria, že až 64 % nehôd spôsobených pod vplyvom alkoholu sa udeje za priaznivých poveternostných podmienok – za dobrej viditeľnosti a na suchej ceste. Tri štvrtiny nehôd pod vplyvom alkoholu (75 %) sa stane v obci, čo môže znamenať, že Slováci podceňujú práve krátke jazdy, ako napríklad návrat z návštevy, stretnutia alebo cesta na nákup.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Policajti zadržali viac ako päťdesiat opitých vodičov, bola medzi nimi aj Kysučanka Čítajte 

Zhoršuje koordináciu a motoriku

Alkohol má na vodiča výrazný vplyv, spôsobuje stratu sebakontroly a mnoho z nich sa následne mylne domnieva, že jazdí bezpečne. Alkohol zhoršuje reakčný čas vodiča, jeho koordináciu a motoriku“, upozorňuje Milan Troška, vedúci oddelenia bezpečnosti cestnej premávky (BECEP) z ministerstva dopravy a pokračuje: „Znižuje ostrosť zraku, zužuje videnie a spôsobuje tak rozostrené vnímanie situácie na ceste, čím vážne ohrozuje životy ostatných účastníkov cestnej premávky. Alkohol zároveň spôsobuje impulzívnejšie a riskantnejšie správanie, obzvlášť u mladých vodičov.“

Podľa údajov BECEP sa nárast pravdepodobnosti dopravnej nehody zvyšuje s koncentráciou alkoholu v krvi. Pri 0,5 promile je u vodiča pravdepodobnosť dopravnej nehody o 100 % vyššia ako u vodiča, ktorý nepil. Pri 0,8 promile je pravdepodobnosť vyššia až o 400 %.

"Keď pijem, auto zostane doma"

Polícia odporúča - keď pijem, auto ostane doma – je to najbezpečnejšie, ale aj najlacnejšie riešenie, ako sa vyhnúť nehodám a následným nepríjemnostiam. „Ak sa chystáte na zábavu spojenú s konzumáciou alkoholu, naplánujte si aj spôsob, ako sa dostanete bezpečne domov. Využite MHD, zavolajte si taxík, prejdite sa pešo, dohodnite si odvoz alebo prespíte u kamaráta. Už aj keby si človek v takejto situácii zaplatil hotel, tak ho to vyjde asi 10-násobne lacnejšie, ako keby nafúkal za volantom. V prípade, že ste na stretnutí autom, spoľahlivým riešením je objednať si nealkoholické pivo,“ odporúča Jana Shepperd. „Účet“ vodiča, ktorý pil a sadol za volant je vždy vysoký. Strata života alebo celoživotné následky na zdraví sú nevyčísliteľné. Slovenské združenie výrobcov piva a sladu spoločne s Prezídiom PZ vypočítali cenu, ktorú zaplatí vodič za nezodpovedné pitie.

CENA ZA

NEZODPOVEDNÉ PITIE

ZODPOVEDNÉ PITIE

Vodič „nafúka“ za volantom

Vodič zaparkuje auto a zvolí alternatívu

Pokuta za alkohol za volantom

až do 800 €

Odvoz kamarátom

0 €

Zadržanie vodičského preukazu

až do 3 rokov

Pešo

0 €

Sedenia a potvrdenie od psychiatra, že vodič nie je závislý od alkoholu *

100 €

MHD *

2 €

Odborné poradenstvo u psychológa: 4x skupinové sedenie + záverečný pohovor *

300 €

Taxi *

15 €

Skúška na dopravnom inšpektoráte (ak je vodičský preukaz odobratý dlhšie ako 2 roky)

16,50 €

Hotel *

70 €

CENA SPOLU *

1 216,50 €

NAJNIŽŠIA CENA

0 €

CENA ZA ŽIVOT A ZDRAVIE

nevyčísliteľná

NAJVYŠŠIA CENA*

70 €

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 311
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 7 225
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 894
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 358
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 302
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 220
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 1 073

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  2. Vladimír Hatara: Prečo je politika odporná
  3. Dana Janebová: Keby bol človek ako svetlo
  4. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  5. Aliancia NIE RAKOVINE: Ideme za vami - Turné NIE RAKOVINE 2022
  6. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  7. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  8. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 056
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 908
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 198
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 989
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 135
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 086
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 066
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 467
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Veriaci mali hlboký duchovný zážitok.

Veriaci z nášho regiónu si domov odniesli množstvo zážitkov.


5 h

Štvrtú živú diskusiu zo štúdia denníka SME v rámci projektu Závislosti inak bude moderovať Šarkan – Peter Novák.


16. máj

Zúčastnené mužstvá bojujú o atraktívne ceny.


10 h

Najlepší si zmerajú sily aj na celorepublikovej úrovni.


13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vytvárame si obrovský problém, hovoria lesníci.


18. máj

Žilinský samosprávny kraj zaplatí za opravu vozovky v záručnej dobe z vlastných zdrojov sedemstotisíc eur.


18. máj

Spoločnosť West Media podpísala dlhodobú nájomnú zmluvu na 15 hektárové pozemky.


9 h

Spoločnosť PEX spolupracuje aj s FBI.


18. máj

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  2. Vladimír Hatara: Prečo je politika odporná
  3. Dana Janebová: Keby bol človek ako svetlo
  4. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  5. Aliancia NIE RAKOVINE: Ideme za vami - Turné NIE RAKOVINE 2022
  6. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  7. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  8. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 056
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 908
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 198
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 989
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 135
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 086
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 066
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 467
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu