ČADCA. Ide o peniaze z Nástroja na prepojenie Európy (CEF), ktoré na úspešné projekty prideľuje priamo Brusel. Predstavujú investíciu navyše k už prideleným štyrom miliardám v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra a to najmä do udržateľných módov dopravy.
Peniaze aj pre kysuckú D3
„Z CEF bolo na projekt D3 Čadca Bukov – Svrčinovec schválených 74 317 452 eur. Z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra je naň vyčlenených 73 760 186 eur. Zvyšok pokryje štátny rozpočet,“ informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
„Slovenské projekty boli v Bruseli úspešné. Ukázali sme, že vieme zabojovať o peniaze na dopravu kvalitnými projektmi. Vítame preto plány Európskej komisie na pokračovanie v tejto forme kohéznej politiky aj v rokoch 2018-2020 a chceme sa zapojiť do ďalších výziev,“ povedal minister dopravy Arpád Érsek.
V rámci doterajších troch výziev schválila Európska komisia prostredníctvom Výkonnej agentúry pre inovácie a siete desiatky slovenských projektov, najmä z oblasti železničnej a vodnej dopravy. Uspeli však aj projekty zamerané na rozvoj alternatívnych palív v doprave. V rámci všetkých troch doterajších výziev vyčlenila EÚ na financovanie projektov súvisiacich s alternatívnym pohonom na elektrinu, či skvapalnený plyn takmer 17 miliónov eur. Možnosť stavať diaľnice z nástroja CEF je zatiaľ limitovaná.
Nástroj CEF, v rámci ktorého súťažia kohézne krajiny o európske financie medzi sebou, predstavuje príležitosť na získanie významných finančných prostriedkov pre SR. Po roku 2023, kedy sa skončí aktuálne obdobie fondov EÚ, bude tento model pravdepodobne jeden z pilierov budúceho financovania dopravnej infraštruktúry u nás.

Hotový za necelé štyri roky
Konzorcium spoločností Strabag, PORR a Hochtief má diaľničný úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec postaviť za vyše 239 miliónov eur. Ak sa dodrží harmonogram prác, motoristom začne slúžiť už o necelé štyri roky.
Úsek je dlhý 5,673 km, ide o zložitú a náročnú stavbu. Do veľkej miery prechádza mimoriadne komplikovaným terénom. Časť povedie estakádou ponad obývané územie. Dnes prejde Čadcou viac ako 18 700 áut denne, z toho väčšina je tranzit, smerujúci ďalej na sever do Poľska a Českej republiky. Situáciu komplikuje aj takmer 5-tisíc ťažkých nákladných vozidiel. Nová diaľnica odvedie tranzitnú dopravu mimo mestských komunikácií, navyše prinesie úsporu paliva aj času.
Ani úseky D3 Svrčinovec - Skalité a Čadca, Bukov - Svrčinovec však nevyriešia kritickú dopravnú situáciu. Ako konštatujú viacerí, bude to iba čiastočné riešenie, keďže kolóny sa presunú na hlavný cestný ťah, smerujúci do Kysuckého Nového Mesta a Žiliny.
ÚSEK D3 ČADCA - SVRČINOVEC
• Lehota výstavby - 4 roky
• Dĺžka úseku-5,6 km
• Dve križovatky – Čadca, Bukov a Čadca, Podzávoz
. 124 mostov
. 111 km protihlukových stien
. Tunel
. Odpočívadlo