Utorok, 16. október, 2018 | Meniny má Vladimíra

Do dopravného múzea pribudli motocykle

Priaznivci železničnej a v týchto dňoch aj motocyklovej a cestnej dopravy si prídu na svoje v nenápadnej staničke v Rajeckých Tepliciach. Tamojšie dopravné múzeum malo pôvodne sídliť v Žiline, nestalo sa tak, ale nadšenci tejto myšlienky nepoľavili.

Zavítať do múzea v Rajeckých Tepliciach sa oplatí. (Zdroj: MM)

Myšlienka vybudovať múzeum dopravy v Žiline a okolí vznikla už v 60. rokoch 20. storočia. Žilina je odpradávna cestnou križovatkou, na rieke Váh sa v období 16. – 19. storočia rozvíjalo pltníctvo. Po postavení Košicko-bohumínskej, Považskej a miestnej železnice Žilina – Rajec sa stala aj významným železničným uzlom.

Presídlila sa sem Vysoká škola dopravná a ďalšie inštitúcie, ktorých predmetom činnosti bola doprava. Preto sa v Považskom múzeu v Žiline začala systematicky budovať zbierka exponátov z oblasti histórie dopravy. V 80. rokoch minulého storočia sa mali stať majetkom Považského múzea i historické rušne, deponované na zriaďovacej stanici v Žiline, no napriek snahe zamestnancov múzea sa napokon rozhodlo o ich premiestnení do Bratislavy. Následne sa rozvoj tejto oblasti v Považskom múzeu utlmil. Navyše priamo v Žiline chýbali a zatiaľ stále chýbajú vhodné priestory pre múzejnú expozíciu.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Odkaz legende Jánošíka odovzdali aj kysuckí umelci

Historik dopravy Peter Šimko, obrazne povedané, duchovný otec tohto projektu, pripomína: „V roku 2009, počas 110. výročia trate Žilina – Rajec sa nám vnukla myšlienka vybudovať múzeum dopravy v menšom rozsahu v budove zastávky Rajecké Teplice. Budova sa už niekoľko rokov nepoužívala, ale bola zrekonštruovaná. Začali sme spoluprácu so Železnicami Slovenskej republiky vo veci získania výhodných podmienok prenájmu priestorov. Od roku 2010 sme sa tiež snažili hľadať zdroje na adaptáciu priestorov staničnej haly pre múzeum a nákup výstavného mobiliáru. Tie sa podarilo získať v roku 2013 najmä vďaka podpore Ministerstva kultúry SR. Po získaní všetkých administratívnych povolení na zriadenie múzea, múzeum slúži verejnosti od 11. apríla 2014.

V staničnej hale bola inštalovaná expozícia, pozostávajúca z troch častí: prechádzka dejinami dopravy od najstarších čias po súčasnosť, pozostávajúca najmä z textovo-obrazových materiálov a modelov, ukážka historickej dopravnej kancelárie z medzivojnového obdobia, doplnená aj o traťmajstrovskú drezinu z konca 19. storočia spolu s nástrojmi používanými pri prevádzke a údržbe tratí, a treťou časťou bolo modelové koľajisko v mierke 1:87, zachytávajúce žilinský železničný uzol okolo roku 1920.
Dopravný historik Peter Šimko vo svojich snahách neustal, a neúnavne sa venoval aj zbierkam nielen železničných, ale aj cestných exponátov. Dopĺňa: „Expozícia bola doplnená o historické motocykle. Bol to prvý, ale rozhodujúci krok, lebo namiesto ničoho už sme mali niečo, hoci malé, krehké, len s veľkou mierou odvahy označiteľné za samostatné múzejné pracovisko, tobôž nie finančne rentabilné. Navyše, stav železničnej zastávky sa citeľne zhoršoval najmä preto, že sa stala terčom sprejerov a mládeže, s čím sme sa museli vysporiadať.

Oslovili sme ŽSR s návrhmi riešenia a problém sa z väčšej časti podarilo vyriešiť. Ale nebolo možné sa uspokojiť s jestvujúcim stavom, bolo treba pokračovať ďalej. S nadšením sme sa preto pokúšali hľadať schodnú cestu, ako pokračovať. Dostávali sme rôzne tipy a rôzne návrhy z rôznych strán. Za múzeom dopravy nestojí len Považské múzeum v Žiline, ale tiež slovenský Ariel klub a jeho členovia, ktorí sú nielen nadšencami motocyklistiky, ale doslova odborníkmi na renováciu týchto strojov. Preto sme sa rozhodli oživiť ďalší priestor v rámci budovy a umiestniť sem expozíciu motocyklov, ktorá, aby zapadala do rámca, je doplnená aj o iné exponáty viažuce sa k dejinám cestnej dopravy v 20. storočí. V hale ostala expozícia starších dejín dopravy a železničná expozícia. Pre zaujímavosť, v expozícii sme zaviedli popisy exponátov formou QR kódov, ktoré po načítaní cez Wifi pripojenie zobrazia informácie priamo vo vašich smartfónoch.“

V prvej miestnosti expozície motocyklov sú nainštalované stroje značky Ariel z rokov 1928 – 1930. Prečo Ariel? Oproti iným motocyklom išlo o spoľahlivé stroje, napríklad jazdec Van Praag vyhral štyri po sebe nasledujúce tituly majstrovstiev v závode spoľahlivosti (Reliability Trials). Dovtedy sa to nikomu nepodarilo na motocykli od jedného výrobcu. Okrem spoľahlivosti treba tiež spomenúť jednoduchú možnosť výmeny súčiastok a najmä dizajnové vlastnosti. Vďaka tomu boli modely Ariel v roku 1928 vo svete také populárne, že spoločnosť Ariel vydávala zahraničné edície svojho katalógu v japonskom, poľskom, českom, litovskom, talianskom, dánskom, holandskom, švédskom, španielskom, francúzskom, nemeckom a chorvátskom jazyku. Motocykle Ariel neboli v Československu vôbec neznáme. Distribuovala ich firma Štěpař – Hanák ktorá predávala v Československu motocykle od roku 1923, a vďaka spolupráci s firmou Ariel pomohla distribuovať na našom území zhruba 5 000 kusov motocyklov tejto značky.

Druhá miestnosť je venovaná československým motocyklom, ktoré možno oproti Arielom označiť za jednoduchšie, ale ako domáca značka boli v Československu najpredávanejšie. Zastúpená je prvým typom motocykla, ktorý priniesol značke Janeček – Wanderer slávu – Jawa 125 Wiliers. Ďalšou generáciou je legendárny „perák“ Jawa 250 z konca 40. rokov. Následne sa výroba presunula na Slovensko do Považských strojární, odkiaľ pochádzajú dvaja zástupcovia – Manet 90 a Jawa 555 „Pionier“. Napokon sa tu nachádzajú dva síce novšie, ale na Slovensku jedinečné motocykle značky Penta. Podnik vznikol v roku 1990 v Kysuckom Novom Meste, pomoc pri jeho rozbehu okrem iného poskytla najmä ČZ Strakonice. Sústreďoval sa výlučne na motocykle určené na vývoz, lebo pre našinca boli motocykle drahé. Firma mala svoje vlastné vývojové stredisko motocyklov. Napriek sľubným začiatkom pre nefungujúcu spoluprácu s ČZ začali experimentovať s čínskymi motormi, čo spôsobilo zastavenie výroby.

Rámec novej časti expozície dotvárajú exponáty celkovo dokumentujúce vývoj cestnej dopravy na Slovensku, pričom tu sme sa zamerali najmä na autobusovú dopravu, kde pomohli spolupracovníci z SAD Žilina.

Dopravný historik Peter Šimko, autor tohto projektu, tvrdí: „Keď sme sa rozhodli oživiť tento ďalší priestor, boli sme vo veľmi zlej situácii. Je to neporovnateľné, ako keď zakladáte firmu. V tomto prípade máte na účte 0 eur a nemôžete očakávať zisky a zobrať si pôžičku. Ste odkázaní na podporu z grantov a dotácií a pomoc dobrých ľudí. Podarilo sa, náš projekt bol podporený z verejných prostriedkov Fondu na podporu umenia, spolufinancovaný Žilinským samosprávnym krajom a Považským múzeom v Žiline. Okrem toho tiež kolegovia z Ariel klubu investovali do expozície mnoho vlastných síl a zdrojov a niekoľkí pracovníci múzea obetovali svoj voľný čas, lebo ich práca je aj ich záujmom.“

Okrem budovania a udržiavania expozície však v múzeu dopravy robia aj iné činnosti. V minulom roku vydali publikáciu Po koľajniciach do Rajca, ktorá vznikla vďaka širokej spolupráci a sponzorskej podpore. Každoročne pripravujú podujatie Rajecká Anča s historickým vláčikom, píšu projekty a zháňajú financie na prevádzku či nákup exponátov.

Nadšenec a neúnavný propagátor dopravy na Považí Peter Šimko na záver nášho stretnutia ponúka výzvu: „Našou ďalšou métou je vzbudzovať záujem, radi by sme hľadali ďalších spolupracovníkov, teda dobrovoľníkov, pomocníkov, modelárov, zberateľov, opravárov starých strojov a zariadení. Lebo múzeum nie je naše múzeum, majetok úzkej skupiny ľudí. Múzeum nie je inštitúcia vo výšinách, ale aj miesto oddychu a istej formy zábavy a vyžitia. My sme len jeho správcovia a strážcovia, ale realizovať sa tu môžu všetci záujemcovia z nášho severozápadného regiónu, aj z celého Slovenska a zo zahraničia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  7. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  8. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  1. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  2. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  4. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  5. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  7. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  9. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  10. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 418
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 210
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 384
  4. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 8 247
  5. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 7 268
  6. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 884
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 5 107
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 4 232
  9. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 133
  10. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 592

Hlavné správy z My Kysuce

Čadca konečne bodovala naplno

O troch bodoch rozhodla prostredná časť hry.

Tajomník Zborova Stanislav Šurkala: Tréner sa po zápase vzdal funkcie (HLASY)

Prečítajte si reakcie trénerov kysuckých mužstiev.

Kapustný deň si seniori dosýta užili

Jeseň je tu a to bolo vždy obdobie, keď sa v rodinách robili zásoby na zimu. Medzi hlavné suroviny na uskladnenie patrila kapusta. Mesto Žilina pripravilo v piatok 5. októbra na Mariánskom námestí „Kapustný deň“.

V Čadci chýba krv, nemocnica potrebuje pomoc

V Kysuckej nemocnici majú nedostatok krvi. Potrebujú urgentnú pomoc darcov.

MY Kysucké noviny s možnosťou získať kávovar

Aj najnovšie číslo MY Kysuckých novín má čo ponúknuť čitateľom. Beží obľúbená súťaž na hokejové zápasy HC Oceláři Třinec. K predplatnému novín môžete ešte stále získať ako darček kávovar.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Hriňovej našli bronzovú dýku starú asi tritisíc rokov

V horskom prostredí Hriňovej ide o prvý takýto nález.

V Nitre pri rieke by mala vyrásť promenáda s nákupným centrom

Z plánovanej stavby stojí len kostra. Teraz jej časť búrajú.

Poľovníka na Orave v lese napadol medveď

Muž leží s mnohopočetnými tržnými ranami v trstenskej nemocnici.

Vybrali SME

Už ste čítali?