Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Žywiecke Beskydy a Kysuce sú nádherné po celý rok. Na bicykli poľsko-slovenským pohraničím

Čoraz kratšie dni nás nútia lepšie plánovať výlety. Taký víkend na bicykli musí byť atraktívny a premyslený, aby z pekného výhľadu po ceste neostal len plán už po západe slnka, a zaujímavé miesto nebolo neprístupné mimo sezóny.

Bystrická cyklomagistrála pred Starou BystricouBystrická cyklomagistrála pred Starou Bystricou

Oblasťou, ktorá výborne splní úlohu dobrého jesenného hostiteľa môže byť poľsko-slovenské pohraničie okolo Veľkej Rače, ktorá na poľskej strane zahŕňa populárne Žywiecke Beskydy, a na Slovensku – región nazývaný Kysuce. Výborné vlakové spojenie, jesenná beskydská atmosféra, vynikajúca slovenská kuchyňa, možnosť spojenia cyklistických aktivít s pešími túrami... To znie ako dobrý plán na cyklistický víkend!

Do Žywieckych Beskýd vlakom Sliezskych železníc

Žywiecke Beskydy nie sú cieľom mnohých víkendových výletov oddnes. V zrýchlenom, rannom vlaku Sliezskych železníc z Katovíc do Zwardoňa, ktorým som cestoval počas jedného z jesenných víkendov, som napočítal asi 20-25 cyklistov a oveľa väčší počet peších turistov – všetci boli príjemne vzrušení práve sa začínajúcim víkendom na turistickom chodníku. Stojí za zmienku, že počet bicyklov prepravovaných vo vlaku, ktorý bol väčší ako počet držiakov, nepredstavovala pre sprievodcu Sliezskych železníc žiadny problém. Úplne naopak, ako sa to deje napríklad vo vlakoch nepriateľských Pomoranských metropolitných železníc, pod správou Mestskej rýchloželeznice v Trojmeste.

Ako to býva, v každom vlaku smerujúcom do hôr, turistické dobrodružstvo sa začína dlho pred dosiahnutím cieľa. Nie je potrebné veľa, aby sa z navzájom neznámych cestujúcich stali kamaráti – stačí otázka týkajúca sa názoru na používané vybavenie alebo výrobcu cyklotašky ležiacej na poličke. A za oknom sa objavujú prvé pahorky, vlak spomaľuje a začína sa pomaly šplhať do kopca. Ideálnou zvukovou kulisou pre prvé horské krajinky za oknom sú narodeninové blahoželania od staršieho pána po sliezsky priateľovi. Mám pocit, že celý vagón sa mimovoľne usmieva popod fúzy pod vplyvom toho narodeninového tepla.

Rajcza na trase Galícijskej transverzálnej železnice

Spolu so mnou v Rajczi vystupuje skupina dobrovoľníkov na upratovanie hôr. Spoločne prejdeme po moste na rieke Sola, ktorý vedie do centra obce. O chvíľu stojím v centrálnom bode Rajcze a nad ním sa týči veža kostola sv. Vavrinca a princa Kazimíra – sanktuárium Panny Márie Kazimírskej s obrazom, ktorý obyvateľom Rajcze venoval kráľ Ján Kazimír v 17. storočí. Ak vystúpime na druhej železničnej zastávke v Rajczi, môžeme si prezrieť bývalú budovu železničnej stanice Galícijskej transverzálnej železnice – trate s rovnobežkovou trasou, vedúcej cez horské územia z dnešnej slovenskej Čadce do ukrajinského Husiatyna.

Sól soľné studne a loretánska zvonica

Môj okruh po poľsko-slovenskom pohraničí z Rajcze ma vedie na západ najkratšou cestou k slovenskej hranici – cez obec Sól dolinou Słanice. Dedina sa tak vôbec nevolá náhodou – ešte na začiatku 19. storočia sa tu ťažila soľ. Dodnes sa zachovali sotva dve žriedla. Záchytné miesta pripomínajúce studne sa nachádzajú pri hlavnej ceste, a keď prechádzame cez obec Sól, nemôžeme si ich nevšimnúť. Je zaujímavé, že tunajšie žriedla patria k tým s najvyšším obsahom soľného minerálu v celých Karpatoch. Niekoľko sto metrov pred drevenými studňami stojí originálna zvonica. Kedysi slúžila – spolu s ďalšími podobnými objektmi – na odháňanie búrky. Alebo skôr – ako verili ľudia – búrkových oblačníkov, čiže bytostí zodpovedných za stav počasia a klimatické úkazy.

Hraničné sedlo s trasou pre bežkárov

Cesta cez obec Sól nás zakrátko po strmom úseku privedie do hraničného priesmyku – Vreščovského sedla. Práve tadiaľto sa pôvodne plánovala trasa Galícijskej transverzálnej železnice zo Žywca do Čadce. Pred dlhým zjazdom z poľsko-slovenskej hranice smerom na Oščadnicu si s potešením všimne, že pozdĺž hranice naši slovenskí susedia vybudovali jednu z trás Kysuckej lyžiarskej magistrály. S takými výhľadmi, a napriek tomu pomerne miernymi stúpaniami musia byť tieto územia veľmi príjemnou scenériou pre bežecké lyžovanie.

Oščadnica pod masívom Veľkej Rače

Ak namiesto víkendového výletu rozmýšľate o tom, že by ste sa niekde po ceste zastavili na dlhšie, jedným z takých miest môže byť spomenutá Oščadnica. S rozvinutou ubytovacou základňou leží presne pod masívom Veľkej Rače. V lete majú turisti k dispozícii jednu z lanoviek, ktorá je vzdialená niekoľko kilometrov od obce. Ak vás však zaujíma len bicykel, tak práve v okolí Oščadnice stojí za to prejsť cez Oščadnicu zelenou cestou – cyklotrasou, ktorá vás rovnobežnými cyklotrasami a verejnými cestami povedie niekoľko kilometrov od hlavnej cesty vedúcej v smere Krásna nad Kysucou. A aj keď na mnohých miestach má trasa ďaleko k cyklistickým štandardom, mám veľmi rád miestne cyklistické vylepšenia tohto typu.

Vidieť mamuta v Krásne nad Kysucou

Nenápadné slovenské Krásno nad Kysucou môže ponúknuť minimálne dve atrakcie. Prvou je mamut, vystavený v tunajšom Vlastivednom múzeu. Mamut je, samozrejme, len rekonštrukciou, ale jeho zub – stolička, ktorý sa našla v neďalekej riečke, je úplne pravý. Múzeum je súčasťou Kysuckého múzea v Čadci, do ktorého patrí aj skanzen ležiaci na mojej trase vo Vychylovke – Múzeum kysuckej dediny. Pozor– v sobotu je zatvorené, preto vyššie uvádzam len obrázok obrázku mamuta.

Viac ako dvadsať kilometrov Bystrickej cyklomagistrály

Druhou atrakciou Krásna, ktorá zohrala nezanedbateľnú úlohu na mojej cyklistickej trase po Žywieckych Beskydách a Kysuciach, je začiatok – ako inak – cyklotrasy z Krásna až do Novej Bystrice. Viac ako dvadsať kilometrov cyklotrasy vedie po trase bývalej Kysucko-oravskej lesnej železničky, ktorá vo svojom najlepšom období mala dĺžku až 110 kilometrov. Jej hlavná trať vtedy spájala Oščadnicu na Kysuciach s dedinou Lokca na Orave. Úzkorozchodné vagóniky s drevom tu jazdili do roku 1971, a od roku 2012 vďaka podpore z dotácií z Európskej únie tadiaľ v lete jazdia cyklisti, a v zime vďaka úprave trasy ratrakom po nej behajú bežkári.

Bystrická cyklomagistrála medzi Krásnom a Novou Bystricou takmer celá vedie po pravom brehu Bystrice, zatiaľ čo všetky okolité obce sa nachádzajú na opačnej strane rieky. Dlhými úsekmi teda ideme po stopách bývalej železnice s výhľadom na rieku a okolitú, príjemnú horskú krajinu. Ako to u našich južných susedov býva, na cyklotrase môžeme stretnúť všetky generácie cyklistov – od tých v cyklistických prívesoch po sedemdesiatnikov oblečených v cyklistickom oblečení – radosť pozerať! Trasa je, samozrejme, vybavená cyklisticko-turistickou infraštruktúrou – sú tu oddychové miesta, informačné tabule – aj v poľštine, ako aj niekoľko estetických cyklistických mostov.

Stará Bystrica a jediné astronomické hodiny na Slovensku

Miesto, ktoré rozhodne stojí cestou za pozornosť, je obec Stará Bystrica. Lacný, avšak veľmi príjemný hotel, pred ním zrenovovaný park sv. Floriána, vynikajúce miestne jedlá v reštaurácii, ale predovšetkým „Slovenský orloj“ – jediné astronomické hodiny na Slovensku, ktoré sa nachádzajú na originálne upravenej fasáde jednej z budov v zrenovovanom centre obce – sú príčinou toho, že tu musíme bezpodmienečne zísť z Bystrickej cyklomagistrálu. Ak to bude v sobotu – dajte pozor, v spomenutom hoteli sa môže konať svadobná hostina. Na druhej strane ráno môžu ulice obce zastavané stánkami s miestnymi výrobkami – vrátane tradičných koláčov a domáceho vína.

Slovenský orloj si zaslúži oveľa viac pozornosti. Keď sa lepšie prizrieme neobvyklej budove, môžeme si všimnúť, že centrálnu časť zaberá postava Sedembolestnej Panny Márie, patrónky Slovenska. Táto najväčšia drevená socha na Slovensku je vyrezaná v šindľovej konštrukcii strechy. Šesť bronzových sôch predstavuje postavy významné pre Slovensko – polovica reprezentuje katolícke a polovica evanjelické prostredie. Sedem pohyblivých sôch z topoľového dreva predstavuje slovenských svätých – autormi všetkých sú miestni sochári. Astronomické hodiny sú vyrobené podľa všetkých kánonov astronomického umenia a v súlade s geografickou polohou Starej Bystrice. Okrem toho sú tu zvony odbíjajúce celé hodiny a efektný interiér turistického informačného bodu a text púšťaný z reproduktorov, hovoriaci o mieste – žiaľ, len po slovensky. Je to určite najneobyčajnejšie miesto na trase.

Vychylovka Múzeum kysuckej dediny a historická železnica

Zo Starej Bystrice je to po vynikajúcej cyklotrase už blízko do Novej Bystrice. Tu si môžeme vybrať buď variant podobný tomu môjmu a pozrieť si obidve miesta, o ktorých o chvíľu napíšem – neodporúčam – alebo iba jedno. Prvým je Múzeum kysuckej dediny vo Vychylovke. Samotný skanzen je potrebné zaradiť skôr medzi skromnejšie objekty a stáli návštevníci poľských skanzenov sa môžu cítiť trošku podvedení. Okrem iného tu môžeme vidieť vodný mlyn, krčmu a charakteristickú bielu kaplnku Ružencovej Panny Márie, tak veľmi podobnú pravoslávnemu kostolíku v Bielicznej v Nízkych Beskydách. Zaujímavejší však môže byť zachovaný fragment spomenutej úzkorozchodnej železnice. Hostia majú v rámci vstupenky do skanzenu možnosť previezť sa v otvorenom vagóniku do areálu historickej zastávky, na ktorej sa začína prechádzka po areáli múzea. Hodnota zachovaného železničného dedičstva je údajne taká veľká, že Slováci navrhujú jeho umiestnenie v zozname svetového dedičstva UNESCO.

Cyklotrasa okolo vodnej nádrže Nová Bystrica

Tým druhým miestom, ktorého návštevu veľmi odporúčam, je vodná nádrž Nová Bystrica – alebo skôr cyklotrasa vedúca okolo nej. Vodná nádrž vznikla prehradením vody priehradou neďaleko Novej Bystrice. Práve aj z týchto území pochádzajú objekty v skanzene vo Vycholovke – boli premiestnené pred zatopením bývalých obcí vodou. A cyklotrasa je úžasná. Možno nie povrch, ktorý je jednoducho lesnou cestou, čiastočne spevnenou, čiastočne zničenou ťažkými lesnými strojmi, ale našťastie prejazdnou aj na turistickom bicykli so súpravou cyklotašiek. Očarí však výhľadom na tyrkysovú tôňu umelého jazera obkolesenú lesom. Očarí tichom. Do môjho itinerára sa zmestil len jej severný úsek, ale mapa cyklotrás regiónu Malej Fatry a Kysúc aj moje fotografie zo vzduchu jasne ukazujú, že je tam omnoho viac cyklistických radostí ako tie, ktoré som absolvoval.

Ujsoły regionálna izba namiesto baru

Hneď po dlhom zjazde z bývalého poľsko-slovenského hraničného priechodu vchádzame do obce Ujsoły, a v nej nás víta bývalá budova - baru, upravená Krúžkom vidieckych gazdiniek a ujsolskou Radou starostov. Dnes sa v budove nachádza regionálna izba, ktorá prezentuje tradičné zariadenie interiéru goralského domu, ako aj dávne nástroje, ktoré sa ešte nedávno používali v obci Ujsoły a v Žywieckych Beskydách. Práce na mieste trvali 10 rokov – izba bola financovaná z finančných prostriedkov Európskej únie. Oficiálne ju otvorili v roku 2010. Neďaleko sa nachádza ďalší objekt, ktorý môže byť spestrením vášho výletu – Geopark v Glinke. Mätúci názov, žiaľ, neznamená to, čo sa vo svete obvykle rozumie pod týmto pojmom. Geopark v Glinke je park aktívnej zábavy s lanovým parkom, lezeckými stenami, kúpaliskom.

Pod smutným palácom v Rajczi

Neďaleko centra Rajcze sa nachádza palác s bohatou históriou. Vďaka jednému z vlastníkov, ktorý bol zapojený do rozvoja hudobného Mladého Poľska, Eugeniuszovi Lubomirskému, toto miesto hostilo, okrem iných Karola Szymanowského a Artura Rubinsteina. V rovnakom období tu knieža Lubomirský prevádzkuje známy chov dostihových koní. Dnes do slávy toho obdobia chýba veľa. Ďalší vlastník, knieža Karol Stefan Habsburg zo Žywca odovzdal palác na kúpeľno-liečebné účely, a vo vojnovom období tu sídlili vojaci Wehrmachtu, ako aj Červenej armády. Dnes sa v budove nachádza ošetrovateľsko-liečebné zariadenie, a počas návštevy okolia paláca môžeme stretnúť jeho chovancov, ktorí sa zaujímajú o svet za múrmi paláca.

Ešte Hala Lipowska, Kravcov vrch a Rysianka

Po návrate do Poľska stojí za to zvážiť minimálne tri možnosti spestrenia pobytu v Žywieckych Beskydách o stacionárnejšie výlety. A dá sa to s cyklotaškami? Je to možné! Prvou je cesta serpentínami po horskom svahu na salaš na Kravcovom vrchu. Druhou, trochu dlhšou alternatívou je výlet na hoľu Hala Lipowska cez Złatnú. Na bicykli sa môžeme dostať až na Rysianku. Ak k tomu ešte pridáme podobný výlet v smere na Veľkú Raču na slovenskej strane, môžeme sa v poľsko-slovenskom pohraničí tešiť z peknej horskej atmosféry. A navyše nemusíme začínať ani končiť trasu v Rajczi. Niekoľko kilometrov od nej leží známa Milówka – sú takí, ktorí sa tam vždy vracajú. A celý cyklistický okruh okolo Veľkej Rače môžeme rozšíriť aj o Zwardoň – i keď na mňa účinne zabrala predstava vzdialenia sa od obce práve cestou cez hraničné sedlo. Jedno je isté – je to krásne kraj na jesenný výlet!

Viac info nájdete na youtube.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  2. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  5. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  6. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  8. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 326
  2. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 5 209
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 745
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 608
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 745
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 626
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 565
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 605

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Samota
  2. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  3. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  5. Mirka Polohová: O jeseni, prvých gaštanoch a radosti
  6. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  7. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  8. Jozef Javurek: Kurátor
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 062
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 762
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 917
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 344
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 626
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 583
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 537
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 334
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Polícia zadržala skladačku s kryštalickou látkou.

Vyšetrovateľ na 33-ročnú ženu spracoval návrh na jej vzatie do väzby.


2 h
Kysucká nemocnica s poliklinikou

Noví lekári začínajú ordinovať v Kysuckej nemocnici aj v Krásne nad Kysucou.


4 h

Tipujte bez rizika a vyhrajte.


7 h
Natália a Ján z Rudiny sa tešia zo svojej druhorodenej dcérky. Nely Matúšová sa narodila 29. septembra 2022 s mierami 3450 gramov a 52 centimetrov. Doma ju už netrpezlivo čaká dvojročná sestrička Lea. Meno Nely je gréckeho pôvodu a znamená svetlý, jasný.

Privítajte s nami novorodencov z Kysúc.


7 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vodiči musia rátať s obmedzeniami.


14 h

Fakultná nemocnica Nitra plne rešpektuje rozhodnutie krajského súdu, povedala hovorkyňa.


7 h

Trenčianska železničná polícia obvinila 34-ročného muža z okresu Nové Mesto nad Váhom z prečinu výtržníctva.


SITA 28. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Samota
  2. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  3. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  5. Mirka Polohová: O jeseni, prvých gaštanoch a radosti
  6. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  7. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  8. Jozef Javurek: Kurátor
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 062
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 762
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 917
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 344
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 626
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 583
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 537
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 334
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu