Streda, 17. október, 2018 | Meniny má Hedviga

Leteckí záchranári postavili pre Krištofa 06 novú budovu

Najpočetnejšou skupinou ľudí (až 37 %), ktorí urgentne potrebovali pomoc leteckých záchranárov, boli pacienti s kardiálnym zlyhaním, najčastejšie s diagnózou akútny infarkt myokardu.

Červenobiele lietajúce sanitky aj vlani nepretržite pomáhali ľuďom v tiesni. (Zdroj: ATE)

Červenobiele lietajúce sanitky aj vlani nepretržite pomáhali ľuďom v tiesni. „V roku 2017 vzlietli spolu s prúdovými lietadlami upravenými do medicínskej verzie na pomoc 1717 pacientom,“ informovala hovorkyňa Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ATE Zuzana Hopjaková.

Ako ďalej povedala počet primárnych zásahov v teréne pritom každoročne stúpa, čo potvrdil aj nárast oproti predchádzajúcim rokom. Pri rôznych udalostiach priamo v teréne zasahovali záchranárske vrtuľníky 1216 krát, zvyšné lety tvorili medzinemocničné prevozy.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Najpočetnejšou skupinou ľudí (37 %), ktorí urgentne potrebovali pomoc, boli pacienti s kardiálnym zlyhaním, najčastejšie s diagnózou akútny infarkt myokardu. Druhým najčastejším dôvodom vyslania záchranárskych vrtuľníkov do terénu boli dopravné nehody (16,5 %), vrátane zrazených cyklistov a chodcov,“ priblížila štatistiku.

Najviac práce mali počas leta

Viac ako 10 % tvorili pacienti, ktorí po páde z výšky v mnohých prípadoch s vážnym úrazom chrbtice potrebovali rýchly a šetrný transport vrtuľníkom do nemocnice. V minulom roku tam letecky previezli 1469 dospelých a 248 detských pacientov. Spomedzi siedmich základní na celom Slovensku patrí medzi najvyťaženejšie Banská Bystrica (s počtom zásahov 316), Trenčín (265) a Košice (260). Pripomenula, že podmienky pre letovú činnosť sú počas letných mesiacov najpriaznivejšie a dni najdlhšie, najviac práce mali teda leteckí záchranári tradične práve počas tohto obdobia. Naopak, najmenej zaznamenali počas zimných mesiacov.

Prečítajte si tiež: Z Rakovej odišiel zubár, doplatia na to pacienti

V Žiline stredisko kompletne zmodernizovali

Prevádzkovateľ leteckej záchrannej služby Air – Transport Europe investoval v minulom roku do kompletnej modernizácie svojho strediska v Žiline. „Pre stredisko s volacím znakom Krištof 06 sme postavili novú budovu a zrekonštruovali pôvodný heliport. Verím, že táto investícia prinesie pre naše posádky lepšie a komfortnejšie zázemie pri výkone ich práce na zemi,“ povedal riaditeľ VZZS Ján Kuboši.

Zachraňovali životy aj v susednom Česku

Spoločnosť ATE rozšírila vlani svoju pôsobnosť za hranice Slovenska. „Na základe súťaže, ktorú vyhlásilo Ministerstvo zdravotníctva ČR, zahájila slovenská letecká spoločnosť začiatkom minulého roka svoju pôsobnosť v stredisku Zdravotníckej záchrannej služby olomouckého kraja.

„Z tohto strediska vzlietol vrtuľník ATE vlani na pomoc 470 pacientom, z toho 404 bolo primárnych letov do terénu. Najčastejšou indikáciou ich nasadenia do akcií v tomto kraji bolo náhle zhoršenie zdravotného stavu pacientov, dopravné nehody a vážne úrazy v teréne,“ priblížila Hopjaková.

Spomenula tiež spoločné školenia českých a slovenských záchranárov. „Koncom roka 2017 boli v Poprade výcviky českých kolegov na použitie špeciálnej záchrannej činnosti. Následne na základni v Olomouci absolvovali piloti výcvik lietania s použitím okuliarov na nočné videnie. Týmito výcvikmi sa v olomouckom kraji rozšírili možnosti pre poskytovanie leteckej záchrannej služby pomocou lanovej techniky a zároveň sa zvýšila bezpečnosť lietania po západe slnka.“

Vyskúšali si najmodernejší trenažér vo Valencii

V rámci skvalitnenia prípravy pilotov spoločnosti ATE sa v uplynulom roku uskutočnili dva druhy výcvikov v zahraničí. V špecializovanom Ústave leteckého zdravotníctva v Prahe bol kurz zameraný na zdokonalenie procesov vnímania a reakcií pilota pri vykonávaní nočných letov s použitím okuliarov nočného videnia.

„Druhý výcvik, na ktorom sa zúčastnili piloti lietajúci na vrtuľníku Bell 429, prebiehal v Španielsku v meste Valencia, kde spoločnosť Bell Helicopter Textron umiestnila svoje výcvikové zariadene na simuláciu letu pre typ Bell 429,“ povedala Hopjaková.

„Ide o najmodernejšie výcvikové centrum, ktoré uviedli do prevádzky iba v roku 2017 a ktoré získalo všetky potrebné certifikáty schválenej vzdelávacej organizácie od Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). Letový simulátor verne zodpovedá skutočnému vybaveniu kabíny a v maximálnej miere sa približuje reálnym letovým podmienkam. Jeho prednosťou je možnosť precvičenia všetkých normálnych a núdzových postupov za všetkých poveternostných podmienok vo dne a v noci,“ dodal Dobrota.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 453
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 823
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 409
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 389
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 8 438
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 431
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 904
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 759
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 3 945
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 3 841

Hlavné správy z My Kysuce

Voľby bez boja. V obci na Kysuciach poznajú už aj budúcich poslancov

V niektorých kysuckých obciach už majú kandidáti na starostov viac menej isté zvolenie. Týka sa to dokonca aj kandidátov na poslancov.

Beh na chatu Kmínek má nového rekordéra

Nový traťový rekord vytvoril Marek Chrascina z Čiech.

Z prvých zápasov v extralige som nadšený, hovorí Filip Delinčák

Medailista z MEJ mládeže má v najvyššej súťaži vysoko aktívne skóre.

Omšu v nemocnici odslúžil biskup Galis

Kysucká nemocnica v Čadci si v tomto roku pripomína 50. výročie svojho vzniku. Aj pri tejto príležitosti sa v krásnych priestoroch átria uskutočnila v sobotu 6. októbra svätá omša.

Vysúvací nôž päťkrát vrazil mužovi do hrude a brucha

Násilník, ktorý bodal nožom, skončil v rukách polície.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

AKTUALIZOVANÉ 12:30

Cesta je už prejazdná, motocyklista zomrel na mieste nehody

Polícia hľadá svedkov nehody. Cestu sprejazdnili ešte dopoludnia.

Bývalý kukláč a šéf vydieračov zo Záhoria na súde s odvolaním neuspel

Bývalý kukláč zo Záhoria Miroslav Štvrtecký si odpykáva 21-ročný trest v Leopoldove.

Pohotovosť v Šali ostala bez lekára, pacientov to nahnevalo

Ak lekári nenastúpia do služby, môžu dostať pokutu.

Vybrali SME

Už ste čítali?