KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. „O nás, bez nás“, komentujú obyvatelia Kysuckého Nového Mesta rozhodnutie ministerstva o zrušení stanice rýchlej lekárskej pomoci (RLP) v ich meste. Záchranári budú po novom jazdiť k pacientom bez lekára.

„V prípade stanice RLP išlo o posádku, ktorá mala druhú najvyššiu vyťaženosť v Žilinskom kraji. Zároveň aj významné postavenie z dôvodu cesty I. triedy medzi Žilinou a Čadcou. Komunikácia I/11 je v súčasnosti najzaťaženejšia na Slovensku, čo vedie k pravidelným kolónam a častým vážnym dopravným nehodám pri Kysuckom Novom Meste a Čadci,“ sťažuje si primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel.
Vysvetľuje, že RLP okrem primárnych výjazdov zabezpečovala transporty pacientov na umelej pľúcnej ventilácii, s infarktom srdca, či pri náhlej cievnej mozgovej príhode na pracoviská v Bratislave, Banskej Bystrici a Martine. „Po zrušení sa tak aktuálne zhorší dostupnosť lekárskej posádky záchrannej služby pre obyvateľov Kysuckého Nového Mesta a okolia. Nazývať redukciu RLP posádok optimalizáciou je tragické,“ konštatuje.
Záchranná služba má byť nielen o vyťaženosti
Pokračuje, že záchranná zdravotná služba má byť o dostupnosti a nielen o vyťaženosti. „Hasičov tiež nikto nezruší aj keď občas majú len jeden výjazd za niekoľko dní. RLP u nás mala k život a zdravie ohrozujúcim stavom v priemere 160 výjazdov mesačne,“ hovorí.
Argumentuje, že v Kysuckom Novom Meste navyše sídlia zamestnávatelia (Schaeffler Kysuce, Kinex a iné), ktorí zamestnávajú významný počet ľudí, čo zvyšuje aj pravdepodobnosť výskytu závažných pracovných úrazov, pri ktorých sa žiada účasť lekára.

Ďalším z argumentov je aj to, že posádky RLP zabezpečujú medzinemocničné prevozy pacientov vo vážnom stave so zlyhávaním základných životných funkcií, ktoré nemôžu vykonávať bez lekára.
„Nedisponujú v povinnej liekovej a materiálnej výbave prostriedkami na adekvátne zabezpečenie týchto prevozov, ale najmä nie sú oprávnení zabezpečovať tlmenie pacientov v umelom spánku, zabezpečovať umelú pľúcnu ventiláciu, kontinuálne podávanie liekov na podporu činnosti srdca, antiarytmickú liečbu a zabezpečovať ďalšie špecifiká týchto prevozov, ktoré sa rozsahom poskytovanej starostlivosti rovnajú kvalite poskytovanej v nemocnici na oddeleniach anesteziológie a intenzívnej medicíny (ARO oddelenia).“
Licenciu vraj mali do roku 2020
„V súčasnosti existujú už len 3 lekárske posádky na približne 310-tisíc obyvateľov okresov Čadca, Kysucké Nové Mesto, Žilina a Bytča, čo je aj výrazný nepomer v porovnaní s inými regiónmi SR,“ informuje Hartel.
Zároveň upozorňuje na skutočnosť, že pri zakladaní RLP v Kysuckom Novom Meste jej bola vydaná licencia na základe všetkých splnených kritérií a podmienok do roku 2020. Všetky sa po celý čas prevádzkovania RLP dodržiavali a niektoré vysoko prekračovali,“ hovorí.
Ministerstvo problém v zmenách nevidí
„Ministerstvo zdravotníctva pristúpilo na zmenu predovšetkým na žiadosť samotných poskytovateľov, s transformáciou RLP na RZP súhlasilo aj Operačné stredisko.
Pri analytickom spracovaní je zároveň preukázateľné, že počet, druh a štruktúra zásahov RLP Kysucké Nové Mesto dlhodobo poukazuje na skutočnosť, že poskytovanie záchrannej zdravotnej služby je tam vhodnejšie zabezpečovať ambulanciou typu RZP,“ informuje hovorkyňa Zuzana Eliášová.
Aktuálnu zmenu, ako vraví, pacienti pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti vraj nepocítia, bude ako doteraz – v plnej kvalite, rozsahu a dostupnosti, v najužšej kooperácii s Operačným strediskom ZZS. „Ak si to zdravotný stav pacienta bude vyžadovať, Operačné stredisko ZZS, samozrejme, vyšle z najbližšej stanice k pacientovi posádku s lekárom,“ dodáva.